Bu çalışmada Karaçay-Malkar Türklerinin kökeni konusunda 1927-1988 yılları arasında basılan Sovyet
tarihçilerinin eserleri analiz edildi. A. Samoyloviç, U. Aliyev, G. A. Kokiyev, H. O. Laypanov ve L. İ. Lavrov
başta olmak üzere çok sayıda araştırmacının düşünceleri ortaya konuldu. Araştırmacıların çoğunluğunun
iki toplumun kökenine yönelik yaklaşımı, Türk unsurları ile Kafkas kavimleri karışımı sonucu bir etnogenez
olduğu yönünde oldu. Karaçay-Malkar Türklerinin kökeninde özellikle Kıpçak, Bulgar ve hatta Hazarların
etkin olduğuna yönelik görüşler savunuldu. Bu kökenin oluşumunda bu Türk gruplarından hangisinin daha
baskın olduğu konusunda araştırmacılar arasında görüş ayrılıkları çıktı. Sovyet ideolojisi ve politik kararları
da bu görüş ayrılıklarının şekillenmesinde zaman zaman etkili oldu. Nitekim bu görüş ayrılıklarının
kapsamlı bir şekilde ortaya konulduğu kongre 1959’da yapıldı. Kongrede bu iki Türk toplumunun kökeninin
Kıpçak, Bulgar, Hazar, Alan, Kafkas kavimlerinden birinin veya birkaçının kaynaşmasıyla şekillendiğini
iddia eden görüşler tartışıldı. Bu kongre sonunda herkes tarafından kabul edilecek ortak bir görüş çıkmadı.
Birkaç kavmin kaynaşması şeklindeki genel yaklaşım Sovyet döneminin sonlarına kadar kabul gördü.
In this study, the works of Soviet historians published from 1927 to1988 on the origin of Karachai-
Malkar Turks were analyzed. The views of many researchers including A. Samoylovich, U. Aliev, G. A.
Kokiev, H. O. Laipanov and L. İ. Lavrov were put forward. The approach of the majority towards the origin
of the two communities was that it was an ethnogenesis that resulted from a mixture of Turkic groups and
Caucasian tribes. The views were argued that The Turkic groups especially the Kipchaks, Bulgarians and
even the Khazars were dominant in the formation of the origin of Karachai-Malkar Turks. There were
differences of opinion among the researchers about which of these Turkic groups were more dominant in
the formation of this origin. The Soviet ideology and political decisions were occasionally influential in the
shaping of these differences. Thusly, the differences of opinion were revealed inclusively in a congress that
was held in 1959. In the congress, the views that claimed the origin of these two Turkic communities was
shaped by merging of the peoples of Kipchak, Bulgarian, Caspian, Alan, Caucasian were discussed. At the
end of this congress, there was no common opinion to be accepted by all. The general approach to the fusion
of several nations was accepted until the end of the Soviet period.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.