There have been various views on the elements making literary works different from other artworks from
past to present. It is observed that the element providing an artistic identity for written or oral texts is narrated
through literariness. Although there is a consensus stating that literariness is the distinguishing element of
literary works, there are some divergences on what literariness derives from. Some elements of literariness
have been highlighted from a general perspective: 1. Literariness is the fact that literary works are fictional, 2.
Literariness is alienation from the daily language, 3. Literariness is to use the language in a way that it would
evoke aesthetic pleasure, 4. Literariness is a phenomenon emerging as the reader reads the text, 5. Literariness
derives from textuality, 6. Literariness derives from subjectivity. All these views on literariness may be open to
discussion. It is rather difficult to overcome problems on determining the limits of a literary work based on the
notion of literariness. The fact that a general definition of literariness is not and/or cannot be provided has an
impact on this. Moreover, the fact that literature has distanced itself from rhetoric in this age causes the loss of
criteria used in determining the quality of a given literary work. In this study, what constitutes as literariness will
be the addressed and contradictory views on literariness will be discussed.
Edebî eserlerin diğer sanat eserlerinden ayrılan yönü hakkında geçmişten günümüze gelene kadar birçok
görüş belirtilmiştir. Yazılı veya sözlü metni sanatsal bir hüviyete büründüren unsurun edebîlik (yazınsallık)
olduğuna şahit olunur. Edebîliğin edebiyat eserlerinin ayırt edici özelliği olduğu hakkında görüş birliği olmasına
rağmen edebîliğin neden kaynaklandığı ile ilgili fikir ayrılıkları mevcuttur. Genel olarak bakıldığında edebîliğin
birkaç özelliği öne çıkarılmıştır: 1) Edebîlik eserin kurmaca (itibârilik) olmasıdır; 2) Edebîlik günlük dilden
yabancılaşmadır; 3) Edebîlik dilin estetik bir haz uyandıracak şekilde kullanılmasıdır; 4) Edebîlik okuyucunun
metni okuduğu anda ortaya çıkan bir olgudur; 5) Edebîlik metinsellikten kaynaklanır; 6) Edebîlik öznellikten
kaynaklanır. Edebîlik hakkında öne çıkan bu görüşlerin hepsi tartışmaya açılabilir. Edebiyat eserinin sınırlarını,
edebîlik olgusuna göre belirlemede yaşanan problemlerin üstesinden gelinmesi güçtür. Edebîliğin genel
bir tanımının yapıl(a)maması söz konusu durumun yaşanmasında etkili olmaktadır. Ayrıca yaşadığımız
çağda edebiyatın belagattan uzaklaşması, edebî eserin niteliğini belirlemede başvurulan ölçütlerin ortadan
kaybolmasına neden olmaktadır. Bu çalışmada edebîliğin ne olduğu üzerinde durulacak ve edebîlik hakkında
ileri sürülen fikirlerde bulunan çelişkilere değinilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.