Türk edebiyatında “şair-i azam” unvanıyla anılan Abdülhak Hâmid Tarhan, hem yaşadığı dönemde hem de sonrasında edebiyat dünyasını etkileyen ve birçok yeniliğe öncülük eden bir sanatçıdır. Muhayyilesi son derece geniş olan Hâmid, eserlerinde Tanrı, ölüm, yaşam, ruh, sosyal meseleler, aşk, tabiat, tarih vb. konulara yer verir. Ona asıl şöhretini kazandıran, özellikle metafizik konulara dair yaklaşımı ve algısıdır. Yazdıklarıyla birçok şairi etkileyen Hâmid’in şiirleri defalarca tanzir edilmiştir. Osmanlı Devleti’nin son döneminde ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında yaşayan Ali Salâhaddîn Yiğitoğlu da “şair-i azam”ın şiirlerine nazireler yazan isimlerden biridir. Dinî, tasavvufî ve edebî muhtevalı birçok eser kaleme alan Ali Salâhaddîn, velut bir ediptir. Ancak onun ve eserlerinin kıymeti henüz yeterince anlaşılamamıştır. Son yıllarda eserlerine dair araştırmaların arttığı şairin yayımlanmış tek şiir kitabı, Aşkın Sesi’dir. Bu kitabında bazı nazireler yazan Ali Salâhaddîn, Hâmid’in “Ölü” şiirinin üç bölümünü de tanzir eder. Nazirelerinde özellikle Hâmid’in metafizik içerikli şiirlerini tercih eden şair, bu şiirlere verdiği cevaplarla ondan tamamen farklı bir bakış açısına sahip olduğunu ortaya koyar. Bu çalışmada Abdülhak Hâmid Tarhan’ın “Ölü” şiirinin üç bölümü ve Ali Salâhaddîn Yiğitoğlu’nun bu bölümlere yazdığı nazireler mukayeseli olarak incelenmiştir.
Ali Salâhaddîn Abdülhak Hâmid şiir nazire mukayese metafizik
Abdülhak Hâmid Tarhan, who is considered as “the greatest poet” in Turkish literature, has influenced the literary world during and after his life and pioneered many innovations. Hâmid, whose imagination is extremely wide, wrote about matters such as God, death, life, spirit, social issues, love, nature and history. His special approach and perception on metaphysical issues brought him into prominence. Hâmid influenced many poets and several poems have written similar to his style. As an example, Ali Salahaddin Yiğitoğlu, who lived in the last decades of the Ottoman Empire and the first decades of the Republic, wrote nazires to
the poems of the Greatest Poet. Ali Salahaddin, who wrote on religious, sufi and literary matters, is a productive literary man. However, the value of his presence in the literary world and his works are underestimated. His one and only published poetry book is Aşkın Sesi in which researches increased interest recently. Ali Salahaddin who wrote several nazires in this book reflected on three parts of Hâmid’s Ölü poem. The poet particularly prefers Hâmid’s poems on metaphysical matters for his nazires and he exhibits a completely different perspective than Hâmid with his answers to these poems. This study makes a comparative analysis of the three parts of Abdülhak Hâmid Tarhan’s Ölü poem and Ali Salahaddin Yiğitoğlu’s nazires written for it.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.