Tanzimat reformları gereğince, Osmanlı İmparatorluğu’nun başkenti haricinde, büyük şehirlerine de askeri mektepler açılmıştır. 1840’lı yılların ortalarından itibaren faal olarak hizmet veren Bursa Askerî İdâdîsi de açılan bu mekteplerden biridir. Nitelikli subay eksikliğini gidermek maksadıyla tesis edilen ve öğrencilerini Harbiye Mektebi’ne hazırlayan Bursa Askerî İdâdîsi binası, 1855 yılındaki Bursa depremleri sonucunda hasar alması ve akabinde mevcut binanın eğitim hizmetlerini karşılamakta yetersiz görülmüştür. Bunun üzerine 1892 yılında Bursa şehrinin Işıklar adı verilen mevkisinde inşa edilen yeni binasıyla birlikte Bursa Askerî İdâdîsi zamanla büyük bir müştemilâta sahip olmuştur. Bu binanın açılmasından itibaren idâdî, Bursa Işıklar Askerî İdâdîsi olarak anılmaya başlamıştır. Bursa Işıklar Askerî İdâdîsi’nin başka bir özelliği de İmparatorluk devrinden Cumhuriyete intikal eden, ender askerî mekteplerden biri olmasıdır. Bu makalede, bünyesinde birçok önemli subayı yetiştiren Bursa Işıklar Askerî İdâdîsi mercek altına alınacaktır. Bu bağlamda, Işıklar’daki yeni binanın açılmasından itibaren, Sultan II. Abdülhamid devrindeki eğitim faaliyetlerine odaklanılacaktır. Bu faaliyetler ele alınırken, idâdînin yeni binanın açılmasıyla ilgili arka plan bilgisi verilerek, idâdînin müfredatı ve muallim kadrosu da yakından incelenecektir. Son olarak bu çalışma, Bursa Işıklar Askerî İdâdîsi’nin Osmanlı subayı yetiştirilmesinde oynadığı rolü araştırmayı amaçlamaktadır. Bunu gerçekleştirmek için eğitim gören öğrencilerin sosyolojik profilleri analiz edilerek ve idâdînin yerel bir eğitim kurumu mu yoksa imparatorluğun bütününe hizmet eden bir okul mu olduğu tartışılacaktır.
As part of the Tanzimat reforms, military schools were established in major Ottoman Empire cities, along with the capital. Bursa Military High School(idâdî), which had been functioning actively since the mid-1840s, was among these educational institutions. Bursa Military High School was established to address the shortage of qualified officers and prepare students for the Harbiye Academy. Following damage from the Bursa earthquakes of 1855 and the recognition that the existing building was insufficient for educational service provision, a new large annex was built in 1892 in the Işıklar district of Bursa. Upon the opening of the edifice, the educational institution was renamed as Bursa Işıklar Military High School. Notably, Bursa Military High School was among the few military schools from the Imperial era to be transferred to the Republic. This article examines Bursa Işıklar Military High School, a prestigious institution that produced a number of notable military officers. In this context, the focus is on the educational activities that occurred during Sultan Abdülhamid II's reign, beginning with the inauguration of its new building in Işıklar. The discussion of these activities includes the provision of background information on the new building's opening, as well as a comprehensive examination of the military school's curriculum and teaching staff. Finally, this study aims to investigate the role played by Bursa Işıklar Military High School in the training of Ottoman officers. In order to achieve this, the sociological profiles of the students will be analyzed. Additionally, a discussion will be conducted regarding whether the high school was a local educational institution or a school catering to the entire empire.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish History |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | February 12, 2024 |
Acceptance Date | May 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.