BibTex RIS Cite

Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi

Year 2012, Issue: 2, 1 - 11, 01.07.2012

Abstract

Bu çalışmada, “Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Projesi” kapsamında imalatı devam eden 7 adet tünele (10991,8 m.) 19 Mayıs 2011 tarihinde Kütahya’nın Simav ilçesinde meydana gelen Mw=5,8 büyüklüğündeki depremin etkileri incelenmiştir. Bilecik ili Bozüyük ilçesi civarında bulunan tünellerden deprem episentr noktasına en yakın tünel (36 nolu tünel) 110 km, en uzak tünel ise (30 nolu tünel) 117 km mesafede bulunmaktadır. NATM (Yeni Avusturya Tünel Açma Yöntemi) ile imalatı devam eden ve nihai kaplaması tamamlanmış tüneller içerisinden şerit ekstansometre, optik tarama ve opto-trigonometrik yöntemler ile ölçümler alınmıştır. Bu ölçümler neticesinde tünel içerisinde oluşan yer değiştirmeler (deplasmanlar) tespit edilmiştir. Ayrıca tünellerin açıldığı yerel kaya koşullarının jeoteknik özellikleri ve tünellerin kaplama durumları da değerlendirilerek deprem yükleri altında tünellerin davranışları belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler ısığında tünel imalatı sırasında ve sonrasında ne tür tedbirler alınması gerektiği tartışılmaya çalışılmıştır

The Effect of Simav Earthquake to the High Speed Railway Tunnels

Year 2012, Issue: 2, 1 - 11, 01.07.2012

Abstract

In this study, within the scope of Ankara-Istanbul High Speed Railway Project, the effects of the earthquake in Simav in the town of Kütahya with a magnitude of Mw=5.8 on 19 May 2011 have been investigated along 7 tunnels (10991,8 m.) ongoing. The nearest tunnel (tunnel number 36) is 110 km and the most distant tunnel (tunnel number 30) is 117 km to the earthquake epicenter point in Bilecik near Bozüyük. Convergence measurements have been taken with the tape extensometer, optical scanning and opto-trigonometric methods from the tunnels, ongoing the construction with NATM (New Austrian Tunneling Method) and completed the final coating. As a result of these measurements, the displacements occurring in the tunnel have been identified. Also The tunnel behaviours under the seismic loads have been determined with the obtained data by evaluating the geotechnical properties of the local rock conditions excavated the tunnels and coating states of the tunnels. It has been confirmed that in the primary support system manufacturing, the displacements after the earthquake have especially increased in weak rock conditions nonfinished the ring, there has been sudden settlements from place to place and also, there has been warps in the bolt plates being from the support system elements. Any displacements have not been observed in the tunnels completed the concrete lining manufacturing. In light of the data obtained during and after manufacture of the tunnel tried to discuss what measures should be taken

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA87CS25HV
Journal Section Research Article
Authors

Elif Apaydın Poşluk This is me

Evren Poşluk This is me

Publication Date July 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Issue: 2

Cite

APA Poşluk, E. A., & Poşluk, E. (2012). Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi. MT Bilimsel(2), 1-11.
AMA Poşluk EA, Poşluk E. Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi. MT Bilimsel. July 2012;(2):1-11.
Chicago Poşluk, Elif Apaydın, and Evren Poşluk. “Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi”. MT Bilimsel, no. 2 (July 2012): 1-11.
EndNote Poşluk EA, Poşluk E (July 1, 2012) Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi. MT Bilimsel 2 1–11.
IEEE E. A. Poşluk and E. Poşluk, “Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi”, MT Bilimsel, no. 2, pp. 1–11, July 2012.
ISNAD Poşluk, Elif Apaydın - Poşluk, Evren. “Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi”. MT Bilimsel 2 (July 2012), 1-11.
JAMA Poşluk EA, Poşluk E. Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi. MT Bilimsel. 2012;:1–11.
MLA Poşluk, Elif Apaydın and Evren Poşluk. “Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi”. MT Bilimsel, no. 2, 2012, pp. 1-11.
Vancouver Poşluk EA, Poşluk E. Simav Depreminin Yüksek Hızlı Tren Tünellerine Etkisi. MT Bilimsel. 2012(2):1-11.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors transfer copyright to the publisher for the accepted submissions.