Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin; Okul Müdürlerinin Kaotik Liderlik Rollerine İlişkin Algıları İle Örgütsel Mutluluk Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2022, , 702 - 727, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.1065319

Abstract

Bu araştırmada öğretmenlerin; okul müdürlerinin kaotik liderlik rollerine ilişkin
algıları ile örgütsel mutluluk algıları düzeylerinin belirlenerek bu iki kavram
arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma
desenlerinden ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni
2021-2022 eğitim öğretim yılında Sakarya ilinde devlet okullarında görevli toplam
5088 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden tabakalı
örneklem yöntemi ile seçilmiş 59 okulda görev yapan 404 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplamak üzere kaotik liderlik ve örgütsel mutluluk ölçekleri ile
araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizi
SPSS 26.0 programı aracılığı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde t-Testi,
ANOVA ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmada katılımcı olarak yer alan
öğretmenlerin, okul yöneticilerinin kaotik liderlik rollerine ilişkin algıları ‘’Çok
Katılıyorum’’ düzeyinde olduğu; öğretmenlerin örgütsel mutluluk algıları ölçeğin
genelinde ve Öğretmenlik Mesleği, Yönetici Tutum ve Davranışları, Meslektaş
İlişkileri, Çalışma Koşulları ve Sınıf Yönetimi alt boyutlarında ‘’Orta Düzeyde
Katılıyorum’’; Pozitif Kişilik alt boyutunda ise ‘’Az Katılıyorum’’ düzeyinde olduğu;
kaotik liderlik ile örgütsel mutluluk arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı
ve yüksek düzeyde ilişki olduğu bulgulanmıştır

References

  • Acar, H. (2006). Ortaöğretim okul müdürlerinin çatışma yönetim stilleri ve bu çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin stres düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Açıkgöz, A. (2009). Okul yöneticilerinin çatışma yönetim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel adalet algısı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Adıgüzel, S. (2007). İlköğretim okul müdürlerinin deprem ile ilgili kriz yönetimine ilişkin yeterlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aelterman, A., Engels, N., Petegem, K.V., & Verhaeghe, J.P. (2007). The well-being of teachers in Flanders: The importance of a supportive school culture. Educational Studies, 33(3), 285-297. https://doi.org/10.1080/03055690701423085
  • Akbaba Altun, S. (2001). Kaos ve yönetim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28, 451-469.
  • Akın. B. H., ve Şentürk. E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(37), 183-193.
  • Akkuş, Y. (2019). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin kriz yönetme becerileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Of teachers; Investigation of the Relationship Between Perceptions of School Principals on Chaotic Leadership Roles and Perceptions of Organizational Happiness

Year 2022, , 702 - 727, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.1065319

Abstract

In this study, it was aimed to determine the teachers’ perceptions of school principals
regarding their chaotic leadership roles and their levels of organizational happiness,
and to reveal the relationship between these two concepts. The research was carried
out with the relational survey model, one of the quantitative research designs. The
universe of the research consists of 5088 teachers working in public schools in Sakarya
in the 2021-2022 academic year. The sample of the study consists of 404 teachers
working in 59 schools selected by the stratified sampling method from the universe.
Chaotic leadership and organizational happiness scales and a personal information
form developed by the researcher were used to collect data in the research. The analysis
of the data was carried out using the SPSS 26.0 program. The t-Test, ANOVA and Tukey
test were used in the analysis of the data. The perceptions of the teachers participating
in the research regarding the chaotic leadership roles of school administrators are at
the level of "I agree very much". Teachers' perceptions of organizational happiness are
"Moderately Agree" in the overall scale and in the sub-dimensions of Teaching
Profession, Managerial Attitudes and Behaviors, Colleague Relations, Working
Conditions and Classroom Management. On the other hand, in the Positive Personality
sub-dimension, it is at the level of "I Agree Less". It has been found that there is a
statistically significant and high level relationship between chaotic leadership and
organizational happiness. 

References

  • Acar, H. (2006). Ortaöğretim okul müdürlerinin çatışma yönetim stilleri ve bu çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin stres düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Açıkgöz, A. (2009). Okul yöneticilerinin çatışma yönetim stilleri ile öğretmenlerin örgütsel adalet algısı arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Adıgüzel, S. (2007). İlköğretim okul müdürlerinin deprem ile ilgili kriz yönetimine ilişkin yeterlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aelterman, A., Engels, N., Petegem, K.V., & Verhaeghe, J.P. (2007). The well-being of teachers in Flanders: The importance of a supportive school culture. Educational Studies, 33(3), 285-297. https://doi.org/10.1080/03055690701423085
  • Akbaba Altun, S. (2001). Kaos ve yönetim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28, 451-469.
  • Akın. B. H., ve Şentürk. E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(37), 183-193.
  • Akkuş, Y. (2019). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin kriz yönetme becerileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ümit Doğan 0000-0002-8144-9744

Mahire Aslan 0000-0002-8032-7331

Publication Date November 1, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Doğan, Ü., & Aslan, M. (2022). Öğretmenlerin; Okul Müdürlerinin Kaotik Liderlik Rollerine İlişkin Algıları İle Örgütsel Mutluluk Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 702-727. https://doi.org/10.21666/muefd.1065319