Türk eğitim sistemi
içinde, öğrenciler yeterli olmadıkları derslerden eksikliklerini tamamlamak, test
tipi sınavlara hazırlanmak, üniversiteye giriş sınavında daha yüksek puan alabilmek
için okul dışı alternatif eğitim kurumu arayışında bulunmuşlardır. Eğitim
sistemi içinde yer alan bu arayışlar ve sınav sistemleri dershaneleri zorunlu
hâle getirmiştir. Bu sebeple araştırmada, doğrudan ve dolaylı işlevleri bakımından özel dershaneler ele alınmıştır.
Çalışma 3 bölümden
oluşmaktadır. Birinci bölümde sosyolojik işlevselcilik kavramına ve genel özelliklerine,
ikinci bölümde dershanelerin doğrudan ve dolaylı işlevlerine yer verilmiştir.
Çalışmanın üçüncü bölümünde ise uygulama sonuçlarına yer verilmiştir. Yöntem
olarak dershaneye giden 300 öğrenciye 26 sorudan oluşan anket uygulanmıştır.
Ayrıca hem bu öğrencilerle hem de öğrenci velileriyle mülakat yapılmıştır.
Araştırmada sonuç
olarak; dershanelerin üniversiteye hazırlanmada tek başına yeterli olmadığı
ancak mevcut eğitim sistemi, sosyal, psikolojik ve ekonomik nedenler
dolayısıyla tercih edildiği ortaya çıkmıştır.
With in the Turkish
education system, private study schools are an alternative type of educational
institution outside of schools to provide extra lessons for students who have
not attained a high enough level from school lessons or for those who wish to obtain
higher points in the university entrance examination. The need for these types
of schools and the examination system has made these study schools virtually
compulsory. There fore, in this research, these private study schools were
assessed from a functional aspect both directly and indirectly.
This study, conducted
in 2004-2005, consists of 3 sections. In the first section, the sociological
functionalism concept and its general characteristics are evaluated, and in the
second section, the direct and the indirect functions of the study schools. The
results of the application are presented in the third section. The research
method was the application of a 26-item questionnaire to 300 students attending
a private study school. In addition, both students and their parents were
interviewed.
The results of the study
showed that the private study schools alone were not sufficient for university entrance
examination preparation but were preferred because of reasons related to the existing
education system and for social, psychological and economic reasons.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |