Bilgi
ve iletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişim küresel ekonomide ülke ve
işletmelerin birbiriyle rekabetini de değiştirmiş, katma değeri yüksek ürün
üretebilen ve teknolojiyi üretimin tüm aşamalarında kullanma kabiliyeti yüksek
işletmeleri ön plana çıkarmıştır. Ekonomide yaşanan bu hızlı değişim sürecinden
üretim faktörleri de etkilenmiş, otomasyon ve robotik üretim süreçleri herhangi
bir vasfı olmayan işgücüne gereksinimi neredeyse tamamen bitirmiştir. Bu
süreçte bilgi, beceri ve yetkinlik düzeyi diğerlerinden farklı olan ve bunları
ulusal ya da uluslararası düzeyde kabul gören bir sertifikayla belgeleyebilen işgücüne
olan gereksinim ise artmıştır. Dünyada ve ülkemizde işgücü piyasalarının
ihtiyaç duyduğu nitelikli işgücünün yetiştirilmesi amacıyla örgün ve yaygın
eğitim kurumlarında mesleki eğitim programları geliştirilerek uygulanmaktadır. İşgücünün eğitim düzeyi ve
üretime ilişkin istatistikler incelendiğinde; ülkemizde orta öğretim ve
yükseköğretim kurumlarında eğitim gören öğrencilerin üçte birinin mesleki ve
teknik eğitim alan öğrencilerden oluştuğu, işgücünün üçte ikisinin lise altı ve
okur yazar olmayanlardan oluştuğu, ihraç edilen ürünlerin kilogram başına
ekonomik değerinin rekabet edilen ülkeler dikkate alındığında oldukça düşük
olduğu, işverenlere işe aldıkları personele ilişkin yapılan anketlerde
özellikle mesleki bilgi ve becerisinin istenen düzeyde olmadığı konusunun
ortaya çıktığı, yüksek katma değer ve teknoloji gerektiren sektörlerde
çalışabilecek işgücünde önemli açığın olduğu görülmektedir. Çalışmada öncelikle
işgücü istatistikleri incelenerek ülkemizin rekabet edebilme yeteneği ortaya
konulmaya çalışılacak, devamında ülkemizde mesleki eğitimin kurumsal gelişimine
değinilerek yürütülen ulusal ve uluslararası projelerle mesleki eğitim konusunda gerçekleştirilenler
ifade edilmeye çalışılacak, mesleki eğitimde standartların geliştirilmesi ve bu
alanda yürütülecek çalışmaların yönetiminde Mesleki Yeterlilik Kurumu’nun rolü
üzerinde durulacaktır. Çalışmanın devamında mesleki eğitime rekabetçi bir
nitelik kazandırmak ve bu eğitimi alanların kolay istihdamını sağlayarak
ülkemize katma değeri yüksek iş alanlarında söz sahibi olma imkanı kazandırmak
için bir model önerisi havacılık sektörü uygulamaları çerçevesinde sunulmaya
çalışılacaktır. Mesleki eğitimde bilgi, beceri ve yetkinlik düzeyinde bir model
çalışması alan yazınında henüz çok çalışılmamış bir konudur. Bu nedenle benzer çalışmaların ülkemizin
rekabet gücünü artıracak yeni mesleki eğitim modellerinin gelişmesine imkan
sağlayabileceği değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |