Supervision in Education is a tool for making education experiences qualified. Both supervision applications and researches on supervision are important for the development of educational system. As research and development activities getting intensified in the world, education is an area that research and development studies have to be increased. Evaluation of the studies in the area of educational supervision is an important contribution for researchers and practitioners in terms of providing feedback. The purpose of this study is the evaluation of the articles on educational supervision between 2000 and 2015 in Turkey. The study is designed in scanning model. Sampling of the study is composed of open access articles which were published between 2000 and 2015 in Turkey. The articles were evaluated by content analysis and findings were given through descriptive statistics. According to the results the number of the studies in educational supervision has increased in recent years. On the other hand, it is seen that there are articles having problems about methodology. The ratio of quantitative and qualitative studies is equal and the ratio of mixed type studies is less when compared. In the evaluated articles, results and suggestions are suitable with the purposes in general, on the other hand, it is determined that suggestions for researchers are not in an adequate level.
Keywords: Education, educational supervision, article analysis
Eğitimde denetim, eğitim öğretim yaşantılarını nitelikli hale getirmek için bir araçtır. Hem denetim faaliyetleri hem de denetim konusunda yapılan araştırmalar eğitim sisteminin gelişimi açısından önemlidir. Araştırma geliştirme faaliyetlerinin günden güne arttığı ve yaygınlaştığı dünyada eğitim de araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin yoğunlaşması gereken bir alandır. Eğitimde denetime ilişkin yapılan araştırmaların değerlendirilmesi, uygulayıcılara ve araştırmacılara bu doğrultuda geri bildirim sunulması alana getirilecek önemli bir katkıdır. Bu araştırmanın amacı, 2000-2015 yılları arasında Türkiye'de eğitimde denetim konusunda yayımlanmış makalelerin değerlendirilmesidir. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2000-2015 yılları arasında Türkiye'de eğitimde denetim konusunda yayımlanmış ve erişime açık olan makaleler oluşturmaktadır. Makaleler içerik analizi ile değerlendirilmiş, bulgular betimsel istatistiklerden yararlanılarak sunulmuştur. Elde edilen bulgulara göre eğitim denetimi alanında yapılan çalışmaların sayısı son yıllarda artış göstermiştir. Diğer yandan yöntem sorunu olan makalelerin olduğu görülmektedir. Nicel ve nitel çalışmaların oranı eşit olmakla birlikte karma araştırmaların görece daha az yapıldığı görülmektedir. Araştırmalarda genel olarak sonuç ve öneriler bölümü amaca uygun olmakla birlikte, çalışmadan elde edilen bulgulara göre araştırmacılara yönelik önerilerin yeterli düzeyde olmadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, eğitim denetimi, makale analizi.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 1 |