Bu araştırmada üniversitenin kuruluşu ve amacı ülkemizde gerçekleştirilen üniversite reformları ve öğrencilerin üniversite tercihleri bağlamında analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırma, nitel araştırma metodolojisi kapsamında yürütülmüş betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veriler, doküman analizi ve görüşme yöntemleri kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma amaçları doğrultusunda 1991-2015 yılları arasında yayınlanan 58 çalışma incelenmiştir. 1933 reformu Atatürk devriminin son yıllarına rastlayan radikal bir değişiklik olarak değerlendirilirken, üniversitelerle ilgili 1971 düzenlemeleri de dahil edildiğinde 1946 (demokrasiye geçiş) ve 1981 (askeri darbeler) reformlarının ülkemizde toplumsal, siyasal ve ekonomik çalkantıların yaşandığı, toplumun büyük kesiminin daha demokratik, daha özgür ve özerk üniversite taleplerini yüksek sesle söylediği dönemlere rastlamıştır. Hem reform hareketi gerçekleşmiş hem de her reform hareketi sonrasında üniversitelerde bilimsellik ve üniversitelerin demokratikliği hep tartışma konusu olmuştur. 2014-2015öğretim yılı en çok tercih edilen bölümlere yerleşen öğrencilerin meslek seçiminde etkili olan aktörlerin okul/dershane öğretmenleri, adayın kendisi, ailesi, olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin meslek seçimlerini ise iş avantajları, ilgi ve yeteneklerinin etkilediği ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Üniversite, üniversite öğrencileri, üniversitenin öğretim amacı
[1] Bu araştırmada elde edilen bulgular 12-14 Kasım 2015 tarihleri arasında düzenlenen “Felsefe, Eğitim ve Bilim Tarihi” adlı sempozyumda sözlü bildiri olarak sunulmuştur
Journal Section | Articles - Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 2 |