Sınav kaygısı, öğrencilerin akademik yaşamlarını olumsuz yönde etkileyen
önemli bir sorundur. Akademik yaşamın yanı sıra sosyal ve duygusal yaşamı da
olumsuz yönde etkileyen bu faktörü, farklı boyutlarıyla incelemek önleyici
rehberlik için oldukça önemlidir. Bu araştırmada, bilişsel ve duygusal
düzenlemenin sınav kaygısını azalttığı ve bu etkilere psikolojik dayanıklılığın
aracılık rolünün bulunduğuna yönelik bir hipotez model test edilmiştir.
Araştırmaya 252’si kadın (%68,65), 115’i erkek (%31,35) olmak üzere toplam 367
üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmada Bilişsel ve Duygusal Düzenleme
Ölçeği, Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ve Westside Sınav Kaygısı Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre bilişsel ve duygusal düzenlemeyle
psikolojik dayanıklılık arasında pozitif yönde ilişkiler bulunmaktadır. Bu üç
değişkenin sınav kaygısıyla olan ilişkisi negatif yöndedir. Yapısal eşitlik
modelinde yol analizi bulguları, bilişsel ve duygusal düzenlemenin psikolojik
dayanıklılıkla pozitif yönde, psikolojik dayanıklılığın ise sınav kaygısıyla
negatif yönde yollara sahip olduğunu göstermiştir. Bilişsel düzenleme ve sınav
kaygısı arasında psikolojik dayanıklılık kısmi aracılık rolüne sahiptir.
Duygusal düzenleme ve sınav kaygısı arasında ise psikolojik dayanıklılık tam
aracıdır. Sınav kaygısı, bilişsel düzenlemeden daha fazla etkilenmektedir. Bu
sebeple de sınav kaygısını azaltmada bilişsel düzenlemeye dayalı önleyici
rehberlik etkinlikleri daha kararlı sonuçlar verebilir
Test anxiety is an important problem that
negatively affects students in their academic lives. Also, this factor
negatively affects students’ social and emotional life as well as their
academic life. For this reason, examining different dimensions of test anxiety
is very important for preventive guidance. In this study, the hypothesis model
that cognitive and emotional regulation reduces test anxiety and that
resilience have mediating effect on these relationships was tested. A total of
367 university students participated in the study (female n= 252, 68.65%; male
n= 115 male, 31.35%). The Cognitive and Affective Regulation Scale, the Brief
Resilience Scale and the Westside Test Anxiety Scale were used for collect
data. According to the findings of the research, there are positive
relationships between cognitive regulation, emotional regulation, and
resilience. The relationships between these three variables and test anxiety
were negative. Path analysis findings in the structural equation model showed
that cognitive and affective regulation had negative path with test anxiety and
positive path with resilience. And resilience had negative path with test
anxiety. Resilience between cognitive regulation and test anxiety has a partial
mediating effect. Also, resilience between emotional regulation and test
anxiety has a full mediating effect. Test anxiety is more affected by cognitive
regulation. According of this reason, preventive guidance activities based on
cognitive regulation in reducing test anxiety may give more stable results.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles - Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |