Özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG), bireylerin okuma, yazma ve matematik gibi temel becerilerde yaşadığı nörolojik temelli zorlukları ifade eder. Gönderme öncesi süreç, öğrencilerin sınıf içinde daha fazla destek alarak akademik ve sosyal uyumlarını artırmayı ve gereksiz yönlendirmelerin önüne geçmeyi amaçlar. Erken müdahale, hem öğrencinin akademik başarısını artırmak hem de özgüven kaybı ve motivasyon eksikliği gibi sorunları önlemek açısından kritiktir.
Bu araştırma, ÖÖG riski taşıyan öğrencilerin gönderme öncesi süreçte desteklenmesine yönelik sınıf öğretmenleri, rehber öğretmenler, okul idaresi ve veliler tarafından gerçekleştirilen uygulamaları ve bu sürecin etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen üç sınıf öğretmeni, üç rehber öğretmen, iki okul idarecisi, üç veli ve üç ÖÖG riski taşıyan öğrenciden oluşan bir katılımcı grubuyla yürütülmüştür. Etik izinler alındıktan sonra, veri toplama süreçleri gönüllülük esasına göre gerçekleştirilmiştir.
Bulgular, sınıf öğretmenlerinin genellikle tekrar, birebir çalışma ve ek ödev gibi geleneksel yöntemlere odaklandığını; rehber öğretmenlerin ise rehberlik araştırma merkezi yönlendirmeleri ve veli görüşmeleri yaptığını göstermektedir. Ancak, okul idaresinin süreçte yeterince aktif rol almadığı ve daha etkili iş birliği mekanizmalarına ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler, öğretmenlerinin desteğini vurgularken görsel materyaller gibi ek yardımlara ihtiyaç duyduklarını ifade etmiş; ebeveynler ise çocuklarını okul dışı kurslarla desteklediklerini ve ÖÖG konusunda daha fazla farkındalık gerektiğini belirtmişlerdir.
Specific learning difficulty (SLD) refers to neurologically based challenges individuals face in basic skills such as reading, writing, and mathematics. The pre-referral process aims to enhance students' academic and social adaptation within the classroom while preventing unnecessary referrals. Early intervention is critical for improving students' academic success and preventing issues such as loss of self-confidence and lack of motivation.
This study aims to examine the practices conducted by classroom teachers, school counselors, school administrators, and parents to support students at risk of SLD during the pre-referral process and to evaluate the effects of these practices. The research was carried out with a participant group consisting of three classroom teachers, three school counselors, two school administrators, three parents, and three students at risk of SLD, selected using criterion sampling. After obtaining ethical approvals, data collection processes were conducted on a voluntary basis.
The findings reveal that classroom teachers generally focus on traditional methods such as repetition, one-on-one work, and additional assignments, while school counselors conduct Guidance and Research Center referrals and parent meetings. However, it was observed that school administration played a limited active role in the process, highlighting the need for more effective collaboration mechanisms. Students emphasized the support provided by their teachers but expressed the need for additional aids such as visual materials. Parents stated that they supported their children with external courses and highlighted the need for greater awareness of SLD.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 8, 2025 |
Publication Date | October 9, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | September 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |