Bu araştırma ile sanal gerçeklik teknolojisi ile desteklenmiş 5E öğrenme modelinin, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ile fen bilimleri dersine, teknoloji kullanımına ve çevreye yönelik tutumları üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmaya 2023–2024 eğitim-öğretim yılında Muğla ilinde bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 41 altıncı sınıf öğrencisi katılmıştır. Deney grubunda 21, kontrol grubunda 20 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda sanal gerçeklik destekli 5E öğrenme modeliyle, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemle öğretim gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde dört farklı ölçme aracı kullanılmıştır: Fen Bilimleri Dersi Akademik Başarı Testi, Fen Bilimleri Dersi Tutum Ölçeği, Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği ve Çevresel Tutum Ölçeği. Uygulama süreci toplam 14 ders saati olarak planlanmış; deney grubundaki öğrenciler, sekiz farklı sanal gerçeklik içeriğini karton VR gözlükleri aracılığıyla deneyimleyerek, yapılandırılmış çalışma kâğıtları ile işbirlikçi etkinlikler gerçekleştirmiştir. Araştırma sonucunda, sanal gerçeklik teknolojisiyle desteklenmiş 5E öğrenme modeline uygun etkinliklerin, öğrencilerin akademik başarılarını artırdığı ve fen bilimleri dersine, teknoloji kullanımına ve çevreye yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.
This study aimed to examine the effects of the 5E learning model supported by virtual reality (VR) technology on sixth-grade students’ academic achievement and their attitudes toward science, technology, and the environment. A quasi-experimental design involving pre-tests and post-tests in both the experimental and control groups was employed. The study was conducted during the 2023–2024 academic year with 41 sixth-grade students from a public middle school in Muğla, Türkiye. The experimental group consisted of 21 students, while the control group included 20 students. The experimental group received instruction using the 5E model integrated with VR, whereas the control group was taught using traditional methods. Four measurement tools were used for data collection: The Academic Achievement Test, the Science Attitude Scale, the Technology Use Attitude Scale, and the Environmental Attitude Scale. The implementation process was planned for 14 class hours. Students in the experimental group experienced eight different VR modules using cardboard VR glasses and worked on structured worksheets while participating in collaborative activities. The results indicated that activities designed according to the 5E learning model supported by VR significantly improved students’ academic achievement and positively influenced their attitudes toward science, technology, and the environment.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Science Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 23, 2025 |
| Publication Date | October 24, 2025 |
| Submission Date | July 21, 2025 |
| Acceptance Date | September 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |