Dünyanın genelinde özellikle
uluslararası rekabette yer almak isteyen girişimcilerin en önemli sorunlarından
birisi zamanında, yeterli düzeyde ve minimum maliyetli finansal fon kaynakları
temin edememe handikapıdır. Söz konusu bu sorunların ve yetersizliklerin çözümü
için dünyada son yıllarda geliştirilen yeni bir model Initial Coin Offering
(ICO)’dir. Türkçe karşılığı kripto para arzı olarak ifade edilebilen ICO
modelinin teorik altyapısı 1998 yılında Wei Dai tarafından oluşturulmuştur.
Sistemin teknik altyapısı 2008 yılında Satoshi Nakamoto isimli bir birey ya da
topluluk tarafından geliştirilmiştir. Kripto para sisteminin yasal açıdan
herhangi bir otoriteye bağlı olmaması sistemin kısa sürede yaygınlaşmasını
sağlayan bir etken olmuştur. Ayrıca girişimciler açısından
değerlendirildiğinde, yüksek getiri oranlarının söz konusu olması, işlem
maliyetlerinin diğer yatırım araçlarına göre daha düşük seviyelerde olması ve
transferin kolay yapılabilmesi gibi nedenler kripto para sistemine olan talebin
artmasını sağlamıştır.
Finans dünyası açısından önemli bir
değişim ve yatırım aracı olarak kullanılan bu sistemin işlem hacminin her geçen
gün artıyor olması sistemin tüm boyutları ile ayrıntılı olarak incelenmesini
zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada, dünyada kripto para ve arzı hakkında genel
olarak bilgilere yer verilerek ülkemizde kripto para arzının tanınabilmesi,
tanımlanabilmesi, gerekli görülen tedbirlerin alınabilmesi, fırsatlardan
yararlanılabilmesi ve sistemin sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi için
değerlendirmeler yapılıp öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır.
Bu bağlamda, Hem dünyada hem de Türkiye’de özellikle dev projelerde
finansal kaynak ve yatırım aracı olarak hızlı bir yönelim ve büyüme trendinde
olan kripto paralarının kullanılması fırsatının iyi değerlendirilmesi, gerekli
regülasyon ve revizelerle yasal düzenlemelerin ivedilikle yapılarak etkin bir
denetim sisteminin tesis edilmesi son derece önemlidir. Ayrıca çoğu kripto para
kullanıcısının, teknolojinin yeni olmasında kaynaklanan bilgi ve tecrübe
eksiklerinin giderilmesi amacıyla konunun uzmanları tarafından bilgilendirme ve
tanıtım toplantılarının süreklilik arz edecek şekilde yapılması, tanıtıcı
broşür ve kitapçıkların dağıtılması faydalı olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Submission Date | October 22, 2019 |
Acceptance Date | November 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |