1923’te kurulan Türkiye Cumhuriyeti Devleti, benimsediği ulus-devlet anlayışının bir gereği olarak, Osmanlı Devleti’nden devr aldığı nüfusu Türklük potasında eritmek amacına yönelik bazı politikalar uygulamıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarında daha çok gayrı Müslim unsurları hedef alan bu politika özellikle 1930’dan itibaren devletin diğer gayrı Türk Müslüman unsurlarını da kapsamıştır. Bu çerçevede 1930’dan sonra Türkçe konuşulmasını ulus-devleti inşa etmek için vazgeçilmez bir ön şart olarak gören devlet, 1937 yılının başlarında Seyhan ve İçel illerinde yaşayan ve “Etili Türkler” olarak adlandırdığı çoğu Arapça konuşan unsurları ulus-devlete entegre etmek, bunu için de Türkçe konuşulmasını sağlamak amacıyla “CHP Hars Komitaları” nı teşkil etti. Ankara merkezli, bölgesel ve Tek Parti döneminin parti-devlet anlayışının tipik bir örneğini teşkil eden Komitalar, Türkçe’nin umumileştirilmesi hususunda müslüman unsurlara yönelik olarak uygulanan politikaların en etkin ve en belirgin örneği olmuştur. Çukurova bölgesinin tamamını kapsayan faaliyet alanı içerisinde Komitaların çalışmalarında eğitim en öncelikli konu olarak ele alınmış, bu çerçevede bölgede çok sayıda “Ulus Dershanesi” adıyla amaca yönelik okullar açılmış ve önemli sayıda Etili Türk yurttaşa ve çocuklarına Türkçe öğretilmiştir. Hars komitalarının faaliyetleri sadece okul ile sınırlı kalmamış, bundan başka sosyal hayatın önemli mekanları mahalle, köy, sokak, çarşı, kahvehaneler dahi Komitaların en etkin çalışma yerlerini teşkil etmiştir. Ayrıca Komitalar, amaca ulaşabilmek için, milli bayramlardan özel günlere, tiyatrodan müziğe, spordan her türlü eğlenceye, konferanstan ilmi araştırmalara her türlü aktiviteyi en etkin biçimiyle kullanabilmiştir.
Ulus-devlet CHP Hars Komitaları Etili Türkler Seyhan vilayeti Adana
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 3 Sayı: 12 |
Muhafazakar Düşünce Dergisi