Türkiye'de, üniversitelerin ve bir bütün olarak yükseköğretim sisteminin sorunlu olduğu, toplumun hemen her kesimince kabul edilen ortak bir görüştür. Ancak, sorunun kaynağının ne olduğu, hangi yöntemlerle çözülebileceği ve çözüm önerilerinin neler olacağı gibi hususlar ise tartışmalıdır. Bütün sosyal sorunlarda olduğu gibi, bu sorunun çözümünde de, sorunun teşhisi büyük önem taşımaktadır. Zira, doğru bir teşhis yapmadan, sağlıklı bir yöntem tespit etmek ve bu doğrultuda çözüm üretmek mümkün değildir. Bu nedenle, öncelikle sorunun kaynağına inmek gerekmektedir. Sorunun kaynağına inip değerlendirme yaparken ihmal edilmemesi gereken noktalardan biri de, yükseköğretim sisteminin, bir üst kategori olan toplumsal-siyasal sistemin bir parçası olduğu gerçekliğidir. Bunun anlamı, üniversite kavram ve modelleri ile yükseköğretime ilişkin reform önerilerinin, ülkenin genel toplumsal-siyasal yapısından bağımsız düşünülemeyeceğidir. Çünkü, genel olarak üniversiteler -tıpkı öteki kurumlar gibi- içinde bulundukları toplumun sosyo-ekonomik yapısını ve siyasal-kültürel değerleri ile bunlara ilişkin hedeflerini yansıtmaktadır.1 Dolayısıyla, devlet-üniversite ilişkisi incelenirken, çözümlemenin, bu gerçekliğin dikkate alınarak yapılması gerekmektedir.
Bu çalışmada devlet-üniversite ilişkisi böyle bir perspektifle ele alınacak ve ayrıca bu ilişki biçiminin tarihsel arka plânı irdelenmeye çalışılacaktır. Bu nedenle ilk olarak, “1933 Üniversite Reformu"yla örnek alınmaya çalışılan Batılı üniversite modelinin gelişim çizgisine ana hatlarıyla değinilecektir. Daha sonra ise, Osmanlı'dan günümüze değin yükseköğretim sisteminin tarihsel süreç içinde geçirdiği evrelerden kısaca söz edilecektir. Bu şekilde karşılaştırmalı bir analiz yaparken, her iki üniversite modelinin ortaya çıkıp geliştiği tarihsel-toplumsal koşullara değinilecek ve bu modellerin yeşerdiği zemin incelenmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derkenar Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 1 Issue: 1 |
Muhafazakar Düşünce Dergisi