ABSTRACT
The main purpose of this study is to try to understand the impact of the Covid-19 Pandemic, which deeply affected Turkey and the whole world in different aspects, on the work experiences of professional staff working in social service centers through the example of Düzce Province. In the study, concepts such as Covid-19 Pandemic, social service center, professional staff are included with the relevant legal legislation. The field application of the study is the Social Service Center and the interviews were conducted in Düzce Social Service Center affiliated to Düzce Provincial Directorate of Family and Social Services in compliance with the principles of confidentiality. Interviews were conducted in the form of interviews without audio recording. In this direction, 17 professional staff who have served/are serving in professional staff were interviewed, but the interviews of 15 professional staff were deemed appropriate for obtaining data and were evaluated. As a result of the interview, the work experiences of each professional staff during the Covid-19 pandemic, their positive / negative work experiences during the pandemic, and their contributions to their professional lives were evaluated. In line with the interview results; it was explained that the Covid-19 pandemic is a multifaceted process, and that there are differences for the professionals who have worked in the social service center in this process compared to other professional fields, and the suggestions that are thought to contribute to the subject were emphasized.
Covid-19 Pandemic Social Service Center Professional Staff Work Experience Social Services Legislation
ÖZET
Bu araştırmanın temel amacı, Türkiye’yi ve tüm dünyayı farklı yönleriyle derinden etkileyen Covid-19 pandemisinin sosyal hizmet merkezlerinde çalışan meslek elemanlarının iş deneyimlerine olan etkisini Düzce İli örneği üzerinden anlamaya çalışmaktır. Çalışmanın alan uygulaması Sosyal Hizmet Merkezi olup görüşmeler, Düzce Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne bağlı Düzce Sosyal Hizmet Merkezinde gizlilik esaslarına uyularak gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda; 15 meslek elemanı ile derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiş olup elde edilen veriler değerlendirilmeye alınmıştır. Mülakat sonucunda, her bir meslek elemanının Covid-19 pandemisi sürecindeki iş deneyimleri, pandemi süresinde yaşadıkları olumlu/olumsuz iş tecrübeleri, mesleki yaşantılarına olan katkıları değerlendirilmiştir. Mülakat sonuçları doğrultusunda; Covid-19 pandemisinin çok yönlü bir süreç olduğu, bu süreçte sosyal hizmet merkezinde görev almış olan meslek elemanları için diğer meslek alanlarına göre farklılıklar gösterdiği açıklanarak konuya katkı sunacağı düşünülen öneriler üzerinde durulmuştur. Yapılan çalışma sonucunda; Covid-19 pandemisinde sosyal hizmet merkezinde görev almış olan meslek elemanlarının sosyal hizmetlere ve görev aldıkları sosyal hizmet merkezlerine bakış açılarında değişikliklerin olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte; katılımcıların, pandemi sürecinde sahada bulunurken hem kendisini hem de hizmet götürdükleri bireyleri hastalıktan korumaya çalışmanın oldukça zorlayıcı olduğu ve hissettikleri sorumluluk duygusunun artmasına sebep olduğu tespit edilmiştir.
Covid-19 Pandemisi Sosyal Hizmet Merkezi Meslek Elemanı İş Deneyimi Sosyal Hizmetler Mevzuatı
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Social Movement |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 28, 2025 |
| Acceptance Date | June 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |