Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ticari Yolcu Otobüsünün Yorulma Ömürlerinin Sanal Analizler ile Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 63 Sayı: 707, 389 - 414, 09.06.2022
https://doi.org/10.46399/muhendismakina.1021034

Öz

Ticari firmalar, tasarladıkları araçların hizmet süresi boyunca belirli bir km’ de müşterilerine ömür garantisi vermektedir. Bu çalışma kapsamında bir ticari aracın yorulma ömür hasarları, sonlu elemanlar ve araç dinamiği paket programları kullanılarak hesaplanmıştır.
Sonlu elemanlar ve araç dinamiği analizleri öncesinde, test aracı ile gerçek yol verileri toplanmıştır. Toplanan yol verileri, analizler için girdi olarak kullanılmıştır. Sanal araç modeli ile fiziksel araç modeli arasında korelasyon sağlanmıştır. Korelasyonu yapılan sanal araç modelinin analizleri neticesinde elde edilen sonuçlar yardımıyla araç geliştirme aşamasında yapılan tasarım değişikliklerine yön vermiştir. Bu sayede, araçların arzu edilen çalışma ömrü içerisinde yapısal hasara uğramadan hizmet vermesi sağlanmıştır.

Destekleyen Kurum

Anadolu ISUZU

Kaynakça

  • Ergin, K. 2019. “Kamyon Yan Eteklerinin Titreşim Kaynaklı Yorulma Analizi”, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eryılmaz, E., Pekbey, Y., Küçük, Ö. 2016. “Hızlandırılmış Yorulma Testleri ile Motor Braketlerinin Analiz Metodolojisinin Geliştirilmesi”, OTEKON 8. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, 23-24 Mayıs 2016, Bursa.
  • Mo, K.H., Suh, K.W., Hong, S.G. 2000. “New Approach in Vehicle Durability Evaluation, Virtual Proving Ground”, Seoul FISITA World Automotive Congress, 12-15 Haziran 2000, Seoul.
  • Miao, B., Zhang, W., Zhang, J., Jin, D. 2009. “Evaluation of Railway Vehicle Car Body Fatigue Life and Durability using a Multi-disciplinary Analysis Method”, International Journal of Vehicle Structures & Systems, Vol. 1(4), pp.85-92.
  • Akarsu, C., Ereke, M. 2012. “Bir Ticari Kamyon Şasisine Bağlı Parçaların Titreşim Kaynaklı Yorulma Analizi”, Tez (Yüksek Lisans), İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayçiçek, T. 2002. ‘‘Bir Taşıt Seyir Dinamiği Modeli’’, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Albinsson, A., Routledge, C. 2013. ‘‘The Damper Levels İnfuluence on Vehicle Roll, Pitch Bounnce and Cornering Behaviour of Passenger Vehicle ’’, Master’s Thesis in Automotive Engineering, Chalmers University of Technology, Sweden.
  • Fischer, P., Wittevween, W. 2000. Durability Analysis Of Truck Frame Components by Modal Stresses, ADAMS User Meeting.
  • Richard, C. R., Brian N. L., Drew, V. N., Henry, D. B., Dan, L. 1988. Fatigue Design Handbook, Society of Automotive Engineers, Inc
  • Craig, R., Bampton, M. 1968. “Coupling of Substructures for Dynamic Analysis”, AIAA Journal, American Institute of Aeronautics and Astronautics, vol. 6 (7), pp.1313-1319.
  • Regulation No 107 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UNECE) — Uniform provisions concerning the approval of category M2 or M3 vehicles with regard to their general construction [2018/237]
  • DTA Mühendislik, (2019). “Dijital Sinyal İşleme: Örnekleme Frekansı, Bant Genişliği, Spektral Çizgi”, https://blog.dta.com.tr/dijital-sinyal-isleme-ornekleme-frekansi-bant-genisligi-spektral-cizgi/, 27.10.2021.
  • Gültekin, A., Saranlı, G., Güven, G. vd. 2014. “Traktör Ömür Analizinde Esnek Cisim Dinamik Modeli Kullanılması”, OTEKON 7. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, 26-27 Mayıs 2014, Bursa
  • Iyidiker, Ç., Çokal, I., Yılmaz, A., Kılıç, N. 2010. “Fatigue Life Prediction Of A Bus Body Structure Using CAE Tools”, FISITA 2010 World Automotive Congress, vol 1, pp.319-329.

Determining The Fatigue Life of Commercial Passenger Bus With Virtual Analysis

Yıl 2022, Cilt: 63 Sayı: 707, 389 - 414, 09.06.2022
https://doi.org/10.46399/muhendismakina.1021034

Öz

Commercial companies provide a life guarantee to their customers at a certain mileage during the service life of the vehicles they have designed. Within the scope of this study, fatigue life damages of a commercial vehicle were calculated using finite element and vehicle dynamics package programs.
Before the finite element and vehicle dynamics analyses, real road data was collected with the test vehicle. The collected road data was used as input for the analyses. The correlation between the virtual vehicle model and the physical vehicle model has been provided. Dec. As a result of the analysis of the correlated virtual vehicle model, the results obtained guided the design changes made at the vehicle development stage. In this way, it is ensured that the vehicles serve within the desired working life without structural damage.

Kaynakça

  • Ergin, K. 2019. “Kamyon Yan Eteklerinin Titreşim Kaynaklı Yorulma Analizi”, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eryılmaz, E., Pekbey, Y., Küçük, Ö. 2016. “Hızlandırılmış Yorulma Testleri ile Motor Braketlerinin Analiz Metodolojisinin Geliştirilmesi”, OTEKON 8. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, 23-24 Mayıs 2016, Bursa.
  • Mo, K.H., Suh, K.W., Hong, S.G. 2000. “New Approach in Vehicle Durability Evaluation, Virtual Proving Ground”, Seoul FISITA World Automotive Congress, 12-15 Haziran 2000, Seoul.
  • Miao, B., Zhang, W., Zhang, J., Jin, D. 2009. “Evaluation of Railway Vehicle Car Body Fatigue Life and Durability using a Multi-disciplinary Analysis Method”, International Journal of Vehicle Structures & Systems, Vol. 1(4), pp.85-92.
  • Akarsu, C., Ereke, M. 2012. “Bir Ticari Kamyon Şasisine Bağlı Parçaların Titreşim Kaynaklı Yorulma Analizi”, Tez (Yüksek Lisans), İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayçiçek, T. 2002. ‘‘Bir Taşıt Seyir Dinamiği Modeli’’, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Albinsson, A., Routledge, C. 2013. ‘‘The Damper Levels İnfuluence on Vehicle Roll, Pitch Bounnce and Cornering Behaviour of Passenger Vehicle ’’, Master’s Thesis in Automotive Engineering, Chalmers University of Technology, Sweden.
  • Fischer, P., Wittevween, W. 2000. Durability Analysis Of Truck Frame Components by Modal Stresses, ADAMS User Meeting.
  • Richard, C. R., Brian N. L., Drew, V. N., Henry, D. B., Dan, L. 1988. Fatigue Design Handbook, Society of Automotive Engineers, Inc
  • Craig, R., Bampton, M. 1968. “Coupling of Substructures for Dynamic Analysis”, AIAA Journal, American Institute of Aeronautics and Astronautics, vol. 6 (7), pp.1313-1319.
  • Regulation No 107 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UNECE) — Uniform provisions concerning the approval of category M2 or M3 vehicles with regard to their general construction [2018/237]
  • DTA Mühendislik, (2019). “Dijital Sinyal İşleme: Örnekleme Frekansı, Bant Genişliği, Spektral Çizgi”, https://blog.dta.com.tr/dijital-sinyal-isleme-ornekleme-frekansi-bant-genisligi-spektral-cizgi/, 27.10.2021.
  • Gültekin, A., Saranlı, G., Güven, G. vd. 2014. “Traktör Ömür Analizinde Esnek Cisim Dinamik Modeli Kullanılması”, OTEKON 7. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, 26-27 Mayıs 2014, Bursa
  • Iyidiker, Ç., Çokal, I., Yılmaz, A., Kılıç, N. 2010. “Fatigue Life Prediction Of A Bus Body Structure Using CAE Tools”, FISITA 2010 World Automotive Congress, vol 1, pp.319-329.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Salih Yılmaz 0000-0002-1234-3815

Erol Çifci Bu kişi benim 0000-0002-2906-1283

Kemal Demir 0000-0003-4373-9908

Ahmet Alperen Çakmak Bu kişi benim 0000-0002-5719-8666

Önder Türkan 0000-0002-8293-8005

Erken Görünüm Tarihi 9 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 9 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2021
Kabul Tarihi 28 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 63 Sayı: 707

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A. S., Çifci, E., Demir, K., Çakmak, A. A., vd. (2022). Ticari Yolcu Otobüsünün Yorulma Ömürlerinin Sanal Analizler ile Belirlenmesi. Mühendis Ve Makina, 63(707), 389-414. https://doi.org/10.46399/muhendismakina.1021034

Derginin DergiPark'a aktarımı devam ettiğinden arşiv sayılarına https://www.mmo.org.tr/muhendismakina adresinden erişebilirsiniz.

ISSN : 1300-3402

E-ISSN : 2667-7520