Tractors find a wide range of uses in the agricultural sector. Tractors can be used for multi-purpose purposes thanks to the high torque and wheel force expected from the transmission systems used in tractors and the gear shifts that can be adjusted to desired wide ranges. Farmers use tractors for transportation, sowing and planting, tillage, harvesting and storage, and they have to use different tractors depending on the variety of speed and torque adjustment. Tractors that combine the speed and torque balance of tractors for these purposes in a system will reduce farmers' capital and energy use. Parameter changes required to increase the speed value, that is, the wheel speed, cause the wheel torque to decrease. Low torque of the wheel is also an undesirable feature and causes important values such as grip force and skidding to be affected. In this study, gearbox designs that will increase the torque to be transmitted to the wheel force in tractor transmissions and at the same time ensure that the increased torque is at a value that can keep the wheel speed in wide ranges have been investigated. For this purpose, a 4-speed gearbox was created in the 3D Modeling program (INVENTOR) and the conformity of the changes made to its geometric features with the objective function and safety factors was checked. As a result, it has been observed that if the cycle ratio is increased in the gear groups that provide torque increase, the value determining the gear strength limits approaches the critical value. At the same time, adhesion force and wheel perimeter force values increased.
Traktörler tarım sektöründe oldukça geniş bir oldukça kullanım alanı bulmaktadır. Traktörlerde kullanılan şanzıman sistemlerinden beklenen yüksek tork ve tekerlek kuvveti ile istenen geniş aralıklara ayarlanabilen vites geçişleri sayesinde traktörler çok amaçlı olarak kullanılabileceklerdir. Çiftçiler taşıma, ekim ve dikim toprak işleme, hasat ve depolama amacıyla traktörlerden faydalanmakta, hız ve moment ayarlamasının çeşitliliğine bağlı olarak da farklı traktörler kullanmak zorunda kalmaktadır. Bu amaçlara yönelik traktörlerin hız ve moment dengesini bir sistemde toplayan traktörler, çiftçilerin sermaye ve enerji kullanımını azaltacaktır. Hız değerini yani tekerlek devrini arttırabilmek için gereken parametre değişimleri tekerlek momentinin azalmasına sebep olmaktadır. Tekerleğin momentinin düşük olması da istenmeyen bir özellik olup tutunma kuvveti ve patinaj gibi önemli değerlerin etkilenmesine neden olmaktadır. Bu çalışmada traktör şanzımanlarında tekerlek kuvvetine iletilecek olan momentin arttırılması ve aynı zamanda yapılan moment artışının tekerlek hızını geniş aralıklarda tutabilecek değerde olmasını sağlayacak dişli kutusu tasarımları araştırılmıştır. Bu amaçla 3D Modelleme programında (INVENTOR) 4 vitesli bir dişli kutusu oluşturulup geometrik özellikleri üzerinde yapılan değişimlerin amaç fonksiyonuna ve güvenlik faktörlerine uygunluğu kontrol edilmiştir. Sonuç olarak moment artışını sağlayan vites gruplarında çevrim oranı arttırılırsa dişli mukavemet sınırlarını belirleyen değerin kritik değere yaklaştığı görülmüştür. Aynı zamanda tutunma kuvveti, tekerlek çevre kuvveti değerleri artış göstermiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Makine Mühendisliği (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 29 Kasım 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 66 Sayı: 719 |
Derginin DergiPark'a aktarımı devam ettiğinden arşiv sayılarına https://www.mmo.org.tr/muhendismakina adresinden erişebilirsiniz.
ISSN : 1300-3402
E-ISSN : 2667-7520