BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ

Year 2016, , 73 - 92, 01.06.2016
https://doi.org/10.14780/iibd.46308

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye’nin imalat sektörünün uluslararası rekabet gücünü tespit ve analiz etmektir. Bu nedenle, uluslararası rekabet gücü endekslerinin hesaplanması için Türkiye ve dünyanın 1995-2014 yılları arası ithalat ve ihracat verileri kullanılmıştır. Daha sonra, Türkiye imalat sanayi sektörünün uluslararası rekabet gücü ve uluslararası rekabet gücündeki değişmeler değerlendirilmiştir. Bu bağlamda bu çalışmada hesaplanan uluslararası rekabet gücü endeksleri göstermektedir ki, Türkiye’nin genel olarak imalat sanayi sektörü uluslararası rekabet gücüne sahip değildir. Ancak, Türkiye, ofis ve telekom araçları, makine - ulaşım araçları ve kimya sektöründe rekabet gücüne sahip değilken, yiyecek ve içecek, tekstil, giyim, demir ve çelik, otomotiv ürünleri sektöründe rekabet gücüne sahip olduğu tespit edilmiştir.

References

  • AHREND, R., “Russian Industrial Restructuring: Trends in Productivity, Competitiveness and Comparative Advantage, Organisation for Economic Co-operation and Development”, Economics Department Working Papers No. 408, ECO/WKP(2004)31, 22-Oct-2004, s.1-28. http://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=619183 (Erişim: 29.10.2015)
  • ALTAY, B. ve Gürpınar, K., “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10 (1), 2008, s. 257-275.
  • BALASSA, B., “Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage”, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 1965. http://onlinelibrary.wiley.com/ doi/10.1111/j.14679957.1965.tb00050.x/abstract (Erişim: 29.10.2015)
  • BEDİR, A., “Uluslararası Rekabet Gücü Kavramsal Çerçevesinde Türkiye İmalat Sanayii Sektörlerinin Rekabet Etme Biçimleri ve Uygun Politika Önerisi”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 2012, s.171-212.
  • CHANDRAN, S. ve Sudarsan, P.K., Revealed Comparative Advantage (RCA) and Trade Complementarity between India-ASEAN Trade: A Study with Reference to Fisheries Sector, May 7, 2012, s.1-28. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2054132 (Erişim: 29.10.2015)
  • FROHBERG, K. ve Hartmann, M., “Comparing Measures of Competitiveness”, Institute of Agricultural Development in Central and Europe Discussion Paper, DP No: 2. 1997.
  • GÜRPINAR, K. ve Barca, M., “Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 2007, s.4161.
  • KUM, H., “Rekabet Gücünü Belirleyen Faktörler: Yeni Yaklaşımlar”, Erciyes Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, 14, 1999, s.165-179.
  • LAURSEN, K., “Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialisation”, Danish Research Unit For Industrial Dynamics (DRUID) Working Paper, No. 98-30, 1998.
  • UTKULU, U. ve Seymen, D., “Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-à-vis the EU/15”, Dokuz Eylül University, Economics Department, To be presented at the European Trade Study Group 6th Annual Conference, ETSG 2004, Nottingham, September 2004.
  • VERGİL, H. ve Yıldırım, E., “AB-Türkiye Gümrük Birliğinin Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerindeki Etkileri”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26, Ocak-Haziran 2006, s.1-21.
  • YU, M., “Patterns of Trade, Comparative Advantage and Productivity in the ASEAN-China-India Region”, China Center for Economic Research (CCER) Peking University May 28, 2011. pp.1-35 http:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1854907 (Erişim: 29.10.2015)

TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ

Year 2016, , 73 - 92, 01.06.2016
https://doi.org/10.14780/iibd.46308

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye’nin imalat sektörünün uluslararası rekabet gücünü tespit ve analiz etmektir. Bu nedenle, uluslararası rekabet gücü endekslerinin hesaplanması için Türkiye ve dünyanın 1995-2014 yılları arası ithalat ve ihracat verileri kullanılmıştır. Daha sonra, Türkiye imalat sanayi sektörünün uluslararası rekabet gücü ve uluslararası rekabet gücündeki değişmeler değerlendirilmiştir. Bu bağlamda bu çalışmada hesaplanan uluslararası rekabet gücü endeksleri göstermektedir ki, Türkiye’nin genel olarak imalat sanayi sektörü uluslararası rekabet gücüne sahip değildir. Ancak, Türkiye, ofis ve telekom araçları, makine - ulaşım araçları ve kimya sektöründe rekabet gücüne sahip değilken, yiyecek ve içecek, tekstil, giyim, demir ve çelik, otomotiv ürünleri sektöründe rekabet gücüne sahip olduğu tespit edilmiştir.

References

  • AHREND, R., “Russian Industrial Restructuring: Trends in Productivity, Competitiveness and Comparative Advantage, Organisation for Economic Co-operation and Development”, Economics Department Working Papers No. 408, ECO/WKP(2004)31, 22-Oct-2004, s.1-28. http://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=619183 (Erişim: 29.10.2015)
  • ALTAY, B. ve Gürpınar, K., “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10 (1), 2008, s. 257-275.
  • BALASSA, B., “Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage”, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 1965. http://onlinelibrary.wiley.com/ doi/10.1111/j.14679957.1965.tb00050.x/abstract (Erişim: 29.10.2015)
  • BEDİR, A., “Uluslararası Rekabet Gücü Kavramsal Çerçevesinde Türkiye İmalat Sanayii Sektörlerinin Rekabet Etme Biçimleri ve Uygun Politika Önerisi”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 2012, s.171-212.
  • CHANDRAN, S. ve Sudarsan, P.K., Revealed Comparative Advantage (RCA) and Trade Complementarity between India-ASEAN Trade: A Study with Reference to Fisheries Sector, May 7, 2012, s.1-28. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2054132 (Erişim: 29.10.2015)
  • FROHBERG, K. ve Hartmann, M., “Comparing Measures of Competitiveness”, Institute of Agricultural Development in Central and Europe Discussion Paper, DP No: 2. 1997.
  • GÜRPINAR, K. ve Barca, M., “Türk Mobilya Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 2007, s.4161.
  • KUM, H., “Rekabet Gücünü Belirleyen Faktörler: Yeni Yaklaşımlar”, Erciyes Üniversitesi, İ.İ.B.F Dergisi, 14, 1999, s.165-179.
  • LAURSEN, K., “Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialisation”, Danish Research Unit For Industrial Dynamics (DRUID) Working Paper, No. 98-30, 1998.
  • UTKULU, U. ve Seymen, D., “Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-à-vis the EU/15”, Dokuz Eylül University, Economics Department, To be presented at the European Trade Study Group 6th Annual Conference, ETSG 2004, Nottingham, September 2004.
  • VERGİL, H. ve Yıldırım, E., “AB-Türkiye Gümrük Birliğinin Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerindeki Etkileri”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26, Ocak-Haziran 2006, s.1-21.
  • YU, M., “Patterns of Trade, Comparative Advantage and Productivity in the ASEAN-China-India Region”, China Center for Economic Research (CCER) Peking University May 28, 2011. pp.1-35 http:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1854907 (Erişim: 29.10.2015)
There are 12 citations in total.

Details

Subjects Economics
Other ID JA32FF34VG
Journal Section Makaleler
Authors

Erdem Bağcı This is me

Publication Date June 1, 2016
Submission Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Bağcı, E. (2016). TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 38(1), 73-92. https://doi.org/10.14780/iibd.46308
AMA Bağcı E. TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. June 2016;38(1):73-92. doi:10.14780/iibd.46308
Chicago Bağcı, Erdem. “TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ”. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi 38, no. 1 (June 2016): 73-92. https://doi.org/10.14780/iibd.46308.
EndNote Bağcı E (June 1, 2016) TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 38 1 73–92.
IEEE E. Bağcı, “TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 38, no. 1, pp. 73–92, 2016, doi: 10.14780/iibd.46308.
ISNAD Bağcı, Erdem. “TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ”. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 38/1 (June 2016), 73-92. https://doi.org/10.14780/iibd.46308.
JAMA Bağcı E. TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2016;38:73–92.
MLA Bağcı, Erdem. “TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ”. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 38, no. 1, 2016, pp. 73-92, doi:10.14780/iibd.46308.
Vancouver Bağcı E. TÜRKİYE’NİN İMALAT SANAYİ SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ANALİZİ. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2016;38(1):73-92.

Cited By