BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA

Year 2016, , 93 - 125, 01.06.2016
https://doi.org/10.14780/iibd.69451

Abstract

Rekabetin şiddetli olduğu günümüzde üniversitelerin ayakta kalabilmeleri ve başarılı olabilmeleri için kurumlarına öğrenci çekebilmeleri önemlidir. Aday öğrencilerin üniversite tercihlerinde mevcut öğrencilerin memnuniyet düzeyleri önemli bir rol oynamaktadır. Bu sebeple bu çalışmanın temel amacı Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencilerinin fakülte memnuniyet düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışmada ayrıca öğrencilerin farklı demografik özelliklerine göre memnuniyete etki eden faktörlerde farklılıklara bakılmıştır. Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen araştırmada veriler kota örneklemesi kullanılarak yüz yüze anket yöntemi ile toplanmış ve toplam 748 kullanılabilir anket elde edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin en çok memnun oldukları üç unsurun sırasıyla “fakültede yürütülen derslerin belirtilen ders saatleri içinde işleniyor olması”, “fakültede yer alan derslerin düzenli bir şekilde yürütüldüğü” ve “fakültenin akademik kadro kalitesi” olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin fakülteyle ilgili memnuniyetlerine etki eden unsurların, “sosyal ve kültürel aktiviteler”, “yiyecek ve içecek hizmetleri”, “akademik kadro”, “fiziksel ekipmanlar ve altyapı”, “dersler ve güvenlik”, “fakülte yönetimi”, “temizlik”, “lokasyon” ve “web sitesi” olmak üzere dokuz faktör altında toplandığı görülmüştür. Öğrencilerin farklı demografik özelliklerine bağlı olarak memnuniyete etki eden faktörlerde farklılıklar tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel olarak fakülteden memnun olma durumlarına en fazla etki eden faktörlerin sırasıyla,“fiziksel ekipmanlar ve altyapı” , “akademik kadro” , “yiyecek ve içecek hizmetleri” ve “ lokasyon” olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • BİNBAŞIOĞLU, H, “Yükseköğretimde Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanması: Bir Pilot Araştırma”, Uluslararası Yüksek Öğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, Cilt:3, Bölüm:16, 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, s.2465-2474
  • DE SHIELDS JR, O.W., Kara, A. ve Kaynak, E. “Determinants of Business Student Satisfaction and Retention in Higher Education: Applying Herzberg’s Two-Factor Theory”, International Journal of Educational Management, Vol:19, No:2, 2005, s.128-139.
  • DURMUŞ, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, 2. Baskı, İstanbul, 2008, Beta Yayınları.
  • EROĞLU, E. “Sürekli Kalite İyileştirme İlkelerinin Temel Eğitimde Uygulanması”, IV. Ulusal sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 15-16 Ekim 1998 Pamukkale Üniversitesi-Denizli, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:7(özel sayı), 2000, s.167-174.
  • GAVCAR, E., Bulut, Z.A. ve Karabulut, A. N., “Öğrencilerin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesini Tercih Nedenleri ve Beklentileri (Muğla Üniversitesi Örneği)”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:4, Sayı:7, 2005, Bahar, s.21-39.
  • Gazi Üniversitesi Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu, 2011-2012 Memnuniyet Araştırma Raporu, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • GEGEZ, E. Pazarlama Araştırmaları, 3. Baskı, İstanbul, 2010, Beta Yayınevi.
  • GEORGE, D. ve P. Mallery, SPSS for Windows: A Simple Guide and Reference 10.0 Update, 3. Edition, 2001, U.S.A., Allyn& Bacon Company.
  • GRAHAM, G. “Why it is Customer Loyalty That Counts (and How to Measure it)”, Managing Service Quality, Vol:5, No:1, 1995, s.15-19.
  • GRAY, B.J., Fom, K.S. ve Violeta A.L. “Branding Universities in Asian Markets”, Journal of Product and Brands Management. Vol.12, No.2/3, 2003, ss.108–120.
  • GÜLCAN, Y., Kuştepeli Y. ve Aldemir, C. “Yüksek Öğretimde Öğrenci Doyumu: Kuramsal Bir Çerçeve ve Görgül Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:1, 2002, s.99-114.
  • JUDSON, K. M., Jeffery D.J. ve Aurand T.W. “Marketing the University to Student-Athletes: Understanding University Selection Criteria”, Journal of Marketing for Higher Education. Vol.14, No.1, 2004, s.23-40.
  • HUSSAIN, N. ve Bhamani S., “Development of The Student Satisfaction Scale: Reliability and Validity”, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol:4, No:3, 2012, s.332-341.
  • KARAFAKİOĞLU, M, Pazarlama İlkeleri, İstanbul, 2005, Literatür Yayınları.
  • NUNNALLY, J., Psychometric Theory, 1979, New York, Mc Graw Hill.
  • OKUMUŞ, A. ve Duygun, A. “Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:8, No:2, 2008, s.17-38.
  • OLIVER, R. L. “Whence Consumer Loyalty?”, Journal of Marketing, Vol:63 (Special Issue), 1999, s.33-4.4
  • SÖKMEN, A, “Öğrenci Memnuniyetine Yönelik Ankara’daki Bir Meslek Yüksek Okulunda Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, No:3/4, 2011, s.66-79.
  • ŞAHİN, A. E. “Eğitim Fakültesinde Hizmet Kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (EF- ÖMÖ) İle Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, No:37, 2009, s.106-122.
  • ŞAHİN, İ., Zoroğlu, Y. R. ve Fırat, N. C. “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Cilt:17, Sayı:3, 2011, s.429-452.
  • TAŞKIN, E. ve Büyük, K. “Hizmet Pazarlaması Açısından Eğitim Hizmetlerinde Kalite (Kütahya’daki Özel Dershane Öğrencileri ile İlgili Bir Saha Araştırması)”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:7, 2002, Aralık, s.203-224.
  • ULUSOY, H., Arslan Ç., Öztürk N. ve Bekar M. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması”, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, Cilt:3, Sayı:2, 2010, s.15-24.
  • QUINN, A., Lemay G., Lersan P. ve Johnson D. M., “Service Quality in Higher Education”, Total Quality Management, Vol:20, No:2, February, 2009, s.139-152.
  • www.tdk.gov.tr (Erişim Tarihi: 04.09.2013)
  • YALÇIN, F. A., Arslan, F.M., Tektaş, N. İşgören, N.Ç. ve diğerleri, “Positioning of Campuses in Terms of Satisfaction: A Research on Marmara University”, European Journal of Research on Education, Special Issue, 2013, s.47-53.
  • YAVUZALP, A. “Eğitim Pazarlamasında Konumlandırma: İstanbul’daki Üniversitelerin Dershane Öğrencileri Tarafından Algılanmasına İlişkin Bir Araştırma”, İstanbul, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011, (Yayınlanmamış Doktora Tezi)

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA

Year 2016, , 93 - 125, 01.06.2016
https://doi.org/10.14780/iibd.69451

Abstract

Rekabetin şiddetli olduğu günümüzde üniversitelerin ayakta kalabilmeleri ve başarılı olabilmeleri için kurumlarına öğrenci çekebilmeleri önemlidir. Aday öğrencilerin üniversite tercihlerinde mevcut öğrencilerin memnuniyet düzeyleri önemli bir rol oynamaktadır. Bu sebeple bu çalışmanın temel amacı Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencilerinin fakülte memnuniyet düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışmada ayrıca öğrencilerin farklı demografik özelliklerine göre memnuniyete etki eden faktörlerde farklılıklara bakılmıştır. Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen araştırmada veriler kota örneklemesi kullanılarak yüz yüze anket yöntemi ile toplanmış ve toplam 748 kullanılabilir anket elde edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin en çok memnun oldukları üç unsurun sırasıyla “fakültede yürütülen derslerin belirtilen ders saatleri içinde işleniyor olması”, “fakültede yer alan derslerin düzenli bir şekilde yürütüldüğü” ve “fakültenin akademik kadro kalitesi” olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin fakülteyle ilgili memnuniyetlerine etki eden unsurların, “sosyal ve kültürel aktiviteler”, “yiyecek ve içecek hizmetleri”, “akademik kadro”, “fiziksel ekipmanlar ve altyapı”, “dersler ve güvenlik”, “fakülte yönetimi”, “temizlik”, “lokasyon” ve “web sitesi” olmak üzere dokuz faktör altında toplandığı görülmüştür. Öğrencilerin farklı demografik özelliklerine bağlı olarak memnuniyete etki eden faktörlerde farklılıklar tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel olarak fakülteden memnun olma durumlarına en fazla etki eden faktörlerin sırasıyla,“fiziksel ekipmanlar ve altyapı” , “akademik kadro” , “yiyecek ve içecek hizmetleri” ve “ lokasyon” olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • BİNBAŞIOĞLU, H, “Yükseköğretimde Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanması: Bir Pilot Araştırma”, Uluslararası Yüksek Öğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, Cilt:3, Bölüm:16, 27-29 Mayıs 2011, İstanbul, s.2465-2474
  • DE SHIELDS JR, O.W., Kara, A. ve Kaynak, E. “Determinants of Business Student Satisfaction and Retention in Higher Education: Applying Herzberg’s Two-Factor Theory”, International Journal of Educational Management, Vol:19, No:2, 2005, s.128-139.
  • DURMUŞ, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, 2. Baskı, İstanbul, 2008, Beta Yayınları.
  • EROĞLU, E. “Sürekli Kalite İyileştirme İlkelerinin Temel Eğitimde Uygulanması”, IV. Ulusal sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, 15-16 Ekim 1998 Pamukkale Üniversitesi-Denizli, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:7(özel sayı), 2000, s.167-174.
  • GAVCAR, E., Bulut, Z.A. ve Karabulut, A. N., “Öğrencilerin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesini Tercih Nedenleri ve Beklentileri (Muğla Üniversitesi Örneği)”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:4, Sayı:7, 2005, Bahar, s.21-39.
  • Gazi Üniversitesi Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Kurulu, 2011-2012 Memnuniyet Araştırma Raporu, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • GEGEZ, E. Pazarlama Araştırmaları, 3. Baskı, İstanbul, 2010, Beta Yayınevi.
  • GEORGE, D. ve P. Mallery, SPSS for Windows: A Simple Guide and Reference 10.0 Update, 3. Edition, 2001, U.S.A., Allyn& Bacon Company.
  • GRAHAM, G. “Why it is Customer Loyalty That Counts (and How to Measure it)”, Managing Service Quality, Vol:5, No:1, 1995, s.15-19.
  • GRAY, B.J., Fom, K.S. ve Violeta A.L. “Branding Universities in Asian Markets”, Journal of Product and Brands Management. Vol.12, No.2/3, 2003, ss.108–120.
  • GÜLCAN, Y., Kuştepeli Y. ve Aldemir, C. “Yüksek Öğretimde Öğrenci Doyumu: Kuramsal Bir Çerçeve ve Görgül Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:1, 2002, s.99-114.
  • JUDSON, K. M., Jeffery D.J. ve Aurand T.W. “Marketing the University to Student-Athletes: Understanding University Selection Criteria”, Journal of Marketing for Higher Education. Vol.14, No.1, 2004, s.23-40.
  • HUSSAIN, N. ve Bhamani S., “Development of The Student Satisfaction Scale: Reliability and Validity”, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol:4, No:3, 2012, s.332-341.
  • KARAFAKİOĞLU, M, Pazarlama İlkeleri, İstanbul, 2005, Literatür Yayınları.
  • NUNNALLY, J., Psychometric Theory, 1979, New York, Mc Graw Hill.
  • OKUMUŞ, A. ve Duygun, A. “Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:8, No:2, 2008, s.17-38.
  • OLIVER, R. L. “Whence Consumer Loyalty?”, Journal of Marketing, Vol:63 (Special Issue), 1999, s.33-4.4
  • SÖKMEN, A, “Öğrenci Memnuniyetine Yönelik Ankara’daki Bir Meslek Yüksek Okulunda Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, No:3/4, 2011, s.66-79.
  • ŞAHİN, A. E. “Eğitim Fakültesinde Hizmet Kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (EF- ÖMÖ) İle Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, No:37, 2009, s.106-122.
  • ŞAHİN, İ., Zoroğlu, Y. R. ve Fırat, N. C. “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Cilt:17, Sayı:3, 2011, s.429-452.
  • TAŞKIN, E. ve Büyük, K. “Hizmet Pazarlaması Açısından Eğitim Hizmetlerinde Kalite (Kütahya’daki Özel Dershane Öğrencileri ile İlgili Bir Saha Araştırması)”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:7, 2002, Aralık, s.203-224.
  • ULUSOY, H., Arslan Ç., Öztürk N. ve Bekar M. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimleriyle İlgili Memnuniyet Düzeylerinin Saptanması”, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, Cilt:3, Sayı:2, 2010, s.15-24.
  • QUINN, A., Lemay G., Lersan P. ve Johnson D. M., “Service Quality in Higher Education”, Total Quality Management, Vol:20, No:2, February, 2009, s.139-152.
  • www.tdk.gov.tr (Erişim Tarihi: 04.09.2013)
  • YALÇIN, F. A., Arslan, F.M., Tektaş, N. İşgören, N.Ç. ve diğerleri, “Positioning of Campuses in Terms of Satisfaction: A Research on Marmara University”, European Journal of Research on Education, Special Issue, 2013, s.47-53.
  • YAVUZALP, A. “Eğitim Pazarlamasında Konumlandırma: İstanbul’daki Üniversitelerin Dershane Öğrencileri Tarafından Algılanmasına İlişkin Bir Araştırma”, İstanbul, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011, (Yayınlanmamış Doktora Tezi)
There are 26 citations in total.

Details

Subjects Economics
Other ID JA82PC55TB
Journal Section Makaleler
Authors

N. Ozan Bakır This is me

F. Müge Arslan This is me

A. Ercan Gegez This is me

Publication Date June 1, 2016
Submission Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Bakır, N. O., Arslan, F. M., & Gegez, A. E. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 38(1), 93-125. https://doi.org/10.14780/iibd.69451
AMA Bakır NO, Arslan FM, Gegez AE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. June 2016;38(1):93-125. doi:10.14780/iibd.69451
Chicago Bakır, N. Ozan, F. Müge Arslan, and A. Ercan Gegez. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA”. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi 38, no. 1 (June 2016): 93-125. https://doi.org/10.14780/iibd.69451.
EndNote Bakır NO, Arslan FM, Gegez AE (June 1, 2016) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 38 1 93–125.
IEEE N. O. Bakır, F. M. Arslan, and A. E. Gegez, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA”, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 38, no. 1, pp. 93–125, 2016, doi: 10.14780/iibd.69451.
ISNAD Bakır, N. Ozan et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA”. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 38/1 (June 2016), 93-125. https://doi.org/10.14780/iibd.69451.
JAMA Bakır NO, Arslan FM, Gegez AE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2016;38:93–125.
MLA Bakır, N. Ozan et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA”. Marmara Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 38, no. 1, 2016, pp. 93-125, doi:10.14780/iibd.69451.
Vancouver Bakır NO, Arslan FM, Gegez AE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE MEMNUNİYET OLUŞTURAN UNSURLARIN SAPTANMASI: MARMARA ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ İLE BİR ARAŞTIRMA. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2016;38(1):93-125.