Açık arttırma, Türkiye'de milyarlarca dolarlık ekonomik faaliyetin temelini oluşturan bir ticaret biçimi olarak teorik ve pratik anlamda hak ettiği yeri bulamamıştır. Bugün, açık arttırma, devlet iç borçlanma araçları, borsadaki hisse alım ve satımları, tarım ürünleri, emlak, araba, çiçek, değerli ve antik eşya, şarap, çiçek, balık, canlı hayvan, hatta bunu ötesinde yayınfrekansları, karbon emisyonları, maden sahaları vb. birbirinden birbirinden çok ayrı alanlarda kullanılan bir ticaret yöntemidir. Milattan önceki dönemlerden başlayarak, açık arttırma köle ticareti dahil o günün şartlarında gereksinim duyulan değişik alanlarda uygulanmaya başlanmış, ve yaygın olarak Babil, eski Yunan ve Roma, Çin ve muhtemelen Osmanlı İmparatorluğu'nda kullanılmıştır. Dünyada açık arttırmanın pek etik olmayan ticarette kullanılmasından dolayı bir dönem popülerliğini kaybettiği görülse de, son 50 yılda tekrar yaygınlaşmıştır. Bilimsel kaynaklar da ağırlıklı olarak bu dönem ortaya çıkmıştır. Oyun teorisinin gelişimi açık arttırma çalışmalarına hız kazandırmıştır.
Ülkemizde ise az bilinirliğinin, açık arttırma ile birlikte kullanılan müzayede, mezat ve ihale terimlerinin bir kavram kargaşası yaratmasından kaynaklandığı düşünülerek bir araştırma tasarlanmış ve eşanlamlı olmakla birlikte farklı algılandığı düşünülen ilgili terimler anket yoluyla deneklere sorulmuştur. Elde edilen bulgular kuşkuları doğrulamış, ve konuyla ilgili uzman kabul edilebilecek denek grubu, sıfatlar arasında seçim yaparak bu dört kavramı farklı biçimde algıladıklarını göstermişlerdir. Bu sonuçlar ülkemizde açık arttırma konusunda teorik ve pratik tartışmaların yapılmaya başlanmasının ne kadar gerekli olduğunu göstermistir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2015 |
Submission Date | March 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 24 Issue: 1 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.