Research Article
BibTex RIS Cite

Serigrafi, Tasarım ve Biriciklik İlişkisi: Big Baboli Print House Örneği

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 24 - 39, 30.06.2025
https://doi.org/10.29228/sanat.53

Abstract

Bu çalışma, serigrafi baskı tekniğinin günümüzde özgün ve biricik sanat eserleri üretiminde nasıl bir rol üstlendiğini incelemektedir. Türkiye’de faaliyet gösteren Big Baboli Print House’un 2021 ile 2025 yılları arasında ürettiği eserlerle sınırlandırılan çalışmada, niteliksel bir perspektif benimsenmiş; doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bir sanat eserinin, üretim teknikleri dikkate alınarak ve bağlamına sadık kalınarak inşa edilmesi, özgünlük algısının temelini oluşturan unsurlar arasında yer almaktadır. Çalışmanın bulguları, serigrafinin salt bir çoğaltma yöntemi olmanın ötesine geçerek, sanatçılar için özgünlüğü teşvik eden yaratıcı bir üretim alanına dönüştüğünü ortaya koymaktadır.

References

  • Becer, E. (2013). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Benjamin, W. (2003). Teknik olarak yeniden üretilebildiği çağda sanat yapıtı (S. K. Angı, Çev.). İletişim Yayınları. (Orijinal eser 1936’da yayımlandı.)
  • Big Baboli Print House. (2024). Big Baboli Print House. https://bigbaboliprinthouse.com
  • Big Baboli Print House. (2024). [Instagram profili]. Instagram. https://www.instagram.com/bigbaboliprinthouse/
  • Biegeleisen, J. I. (1973). The complete book of silk screen printing production. Dover Publications.
  • Bilginer, O. (2014). Serigrafinin tarihçesi ve Türkiye’de serigrafi sanatı. Sanat Yazıları, 31, 13–28. https://www.academia.edu/77811149/
  • Gençoğlu, E. N., Şimşeker, O., & Özdemir, L. (2009). Flekso baskı sistemi (Geliştirilmiş 2. baskı). DuPont Türkiye.
  • Kayaalp, E. (2020). Serigrafi baskı tekniğinin sanat eğitiminde kullanımı. Art-e Sanat Dergisi, 12(24), 503–520. https://doi.org/10.37241/art-e.766781
  • Kılınçeri, Ü. (2004). Serigrafi baskı tekniği ve eğitimde kullanım alanları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill.
  • Pekmezci, H. (1992). Tüm yönleri ile serigrafi ipek baskı. İlke Yayıncılık.
  • Sözen, M. (2011). Serigrafi baskı ders notları [Ders notu]. Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Matbaa Eğitimi Bölümü, İstanbul.
  • Tekcan, S. S. (1997). Özgün baskı. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 3, 1413–1414. Yem.
  • Türk Dil Kurumu. (2023) Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/

The Relationship Between Screen Printing, Design and Uniqueness: The Example of Big Baboli Print House

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 24 - 39, 30.06.2025
https://doi.org/10.29228/sanat.53

Abstract

This study explores the role of screen printing as a technique in the contemporary production of original and unique works of art. The scope of the research is limited to the works produced by Big Baboli Print House, an independent print studio based in Turkey, between 2021 and 2025. A qualitative research design was employed, utilizing document analysis as the primary data collection method. The construction of an artwork in accordance with its production techniques and in fidelity to its contextual framework is considered a fundamental component in shaping the perception of originality. The findings indicate that screen printing has evolved beyond its conventional function as a method of mechanical reproduction, emerging as a creative mode of production that fosters originality and artistic authorship.

References

  • Becer, E. (2013). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi.
  • Benjamin, W. (2003). Teknik olarak yeniden üretilebildiği çağda sanat yapıtı (S. K. Angı, Çev.). İletişim Yayınları. (Orijinal eser 1936’da yayımlandı.)
  • Big Baboli Print House. (2024). Big Baboli Print House. https://bigbaboliprinthouse.com
  • Big Baboli Print House. (2024). [Instagram profili]. Instagram. https://www.instagram.com/bigbaboliprinthouse/
  • Biegeleisen, J. I. (1973). The complete book of silk screen printing production. Dover Publications.
  • Bilginer, O. (2014). Serigrafinin tarihçesi ve Türkiye’de serigrafi sanatı. Sanat Yazıları, 31, 13–28. https://www.academia.edu/77811149/
  • Gençoğlu, E. N., Şimşeker, O., & Özdemir, L. (2009). Flekso baskı sistemi (Geliştirilmiş 2. baskı). DuPont Türkiye.
  • Kayaalp, E. (2020). Serigrafi baskı tekniğinin sanat eğitiminde kullanımı. Art-e Sanat Dergisi, 12(24), 503–520. https://doi.org/10.37241/art-e.766781
  • Kılınçeri, Ü. (2004). Serigrafi baskı tekniği ve eğitimde kullanım alanları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill.
  • Pekmezci, H. (1992). Tüm yönleri ile serigrafi ipek baskı. İlke Yayıncılık.
  • Sözen, M. (2011). Serigrafi baskı ders notları [Ders notu]. Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Matbaa Eğitimi Bölümü, İstanbul.
  • Tekcan, S. S. (1997). Özgün baskı. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, 3, 1413–1414. Yem.
  • Türk Dil Kurumu. (2023) Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Illustration, Printmaking
Journal Section Research Articles
Authors

Gizem Güler 0000-0002-7777-1626

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 25, 2025
Acceptance Date June 19, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Güler, G. (2025). Serigrafi, Tasarım ve Biriciklik İlişkisi: Big Baboli Print House Örneği. Marmara Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 16(1), 24-39. https://doi.org/10.29228/sanat.53