This study examines how the concepts of space and place have been transformed by a consumption-oriented lifestyle in contemporary society. The research was conducted through a literature review and conceptual analysis methods. First, the changing meanings of the concepts of space and place have been evaluated with a holistic approach. Then, it analyzed how, from the Industrial Revolution to the present, space has become abstract and turned into a commercial commodity, as well as how this transformation has weakened individuals' connections with space. Finally, the study discusses the alienation in human-space relations and the impossibility of the phenomenon of settlement.
Bu çalışma, günümüz toplumunda mekân ve yer kavramlarının tüketim odaklı yaşam tarzı tarafından nasıl dönüştürüldüğünü incelemektedir. Çalışma, literatür taraması ve kavramsal analiz yöntemleriyle yürütülmüştür. Öncelikle mekân ve yer kavramlarının değişen anlamları bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmeye çalışılmış; ardından Sanayi Devrimi’nden günümüze mekânın nasıl soyutlaşıp ticari bir meta hâline geldiği ve bu dönüşümün bireylerin mekânla olan bağlarını nasıl zayıflattığı analiz edilmiştir. Son olarak da insan-mekân ilişkilerindeki yabancılaşma ve yerleşme olgusunun imkânsızlaşması tartışılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Design (Other) |
| Journal Section | Review Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | April 29, 2025 |
| Acceptance Date | May 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |