BibTex RIS Cite

Selânikli Necib Dede’nin Sûzinâk Âyini’nin Birinci Selâmının Makam ve Geçki Bakımından Analizi

Year 2016, , 393 - 406, 31.10.2016
https://doi.org/10.19059/mukaddime.26907

Abstract

Dini Mûsiki formlarından Tekke Mûsikisi formu içerisinde yer alan Mevlevî Âyinleri, bestelenmeye başlandığı dönemden itibaren Türk Mûsikisinin en sanatlı eserlerinden biri haline gelmiştir. Âyinlerin bu derece önemli bir yere sahip olmasının başlıca nedenleri, Türk Mûsikisinin yapı taşları olan çeşni, makam, geçki ve usûl gibi ögeler bakımından zengin ve öğretici bir özelliğe sahip olmalarıdır. Böyle özelliklere sahip bir formun ayrıntılı bir şekilde analizinin yapılması Türk Mûsikisinin sahip olduğu zenginliği ortaya çıkarmak adına önemli bir nitelik taşımaktadır. Bu makalede, Selânikli Necib Dede’nin sûzinâk âyininin birinci selâmı makam ve geçki açısından incelenmiş, biçim analizi ve melodik analiz yapılarak benzerlikler ve farklılıklar tespit edilmiştir.

References

  • Ak, A.Ş. (2011). Türk Din Mûsikisi Cami ve Tekke Mûsikisi (2.bs.). Ankara: Akçağ.
  • Bayrakçı, Ö. F. (2015). Türk Din Mûsikîsi’nde “Mevlevî Âyini” Formuna Genel Bir Bakış, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 139-152.
  • Çalışır, A. (2010). Beste-i Kadimden Beste-i Cedide (Meydan Görmüş) Mevlevî Âyinleri. Cilt 2, 40-42, Konya: Çizgi.
  • Karadeniz, Ş. (2013). Mevlevî Âyinlerinin Kompozisyon Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, S. (2003). Mevlevîliğin Son Yüzyılı (1.bs.). İstanbul: Simurg.
  • Özalp, N. (1992). Türk Mûsikîsi Beste Formları. Ankara: TRT.
  • Özkan, İ. H. (2008). Giriş, Fatih Salgar (yazar), Mevlevî Âyinleri. İstanbul: Ötüken.
  • Öztuna, Y. (2006). Türk Mûsikîsi Akademik Klasik Türk San’at Mûsikîsi’nin Ansiklopedik Sözlüğü. Cilt 1-2, Ankara: Orient.
  • Tanrıkorur, C. (2003). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi. İstanbul: Ötüken.
Year 2016, , 393 - 406, 31.10.2016
https://doi.org/10.19059/mukaddime.26907

Abstract

References

  • Ak, A.Ş. (2011). Türk Din Mûsikisi Cami ve Tekke Mûsikisi (2.bs.). Ankara: Akçağ.
  • Bayrakçı, Ö. F. (2015). Türk Din Mûsikîsi’nde “Mevlevî Âyini” Formuna Genel Bir Bakış, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 139-152.
  • Çalışır, A. (2010). Beste-i Kadimden Beste-i Cedide (Meydan Görmüş) Mevlevî Âyinleri. Cilt 2, 40-42, Konya: Çizgi.
  • Karadeniz, Ş. (2013). Mevlevî Âyinlerinin Kompozisyon Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Küçük, S. (2003). Mevlevîliğin Son Yüzyılı (1.bs.). İstanbul: Simurg.
  • Özalp, N. (1992). Türk Mûsikîsi Beste Formları. Ankara: TRT.
  • Özkan, İ. H. (2008). Giriş, Fatih Salgar (yazar), Mevlevî Âyinleri. İstanbul: Ötüken.
  • Öztuna, Y. (2006). Türk Mûsikîsi Akademik Klasik Türk San’at Mûsikîsi’nin Ansiklopedik Sözlüğü. Cilt 1-2, Ankara: Orient.
  • Tanrıkorur, C. (2003). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi. İstanbul: Ötüken.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nihat Ozan Köroğlu

Gamze Nevra Köroğlu

Publication Date October 31, 2016
Submission Date September 5, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Köroğlu, N. O., & Köroğlu, G. N. (2016). Selânikli Necib Dede’nin Sûzinâk Âyini’nin Birinci Selâmının Makam ve Geçki Bakımından Analizi. Mukaddime, 7(2), 393-406. https://doi.org/10.19059/mukaddime.26907