Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Performans Değerlendirme Sürecine İlişkin Okul Müdürü ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi : Nitel Bir Çalışma

Year 2018, Volume: 9 Issue: 2, 213 - 240, 29.11.2018
https://doi.org/10.19059/mukaddime.415812

Abstract

Bu araştırmanın
amacı, okul müdürlerinin “öğretmen performans değerlendirme” kapsamında
değerlendirme yeterliliklerini okul müdürleri ve öğretmen görüşleri ışığında
belirlemektir. Çalışma grubunu 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Mardin ili
Artuklu ilçesi sınırları içerisinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve
ortaöğretim okullarında görev yapan 15 okul müdürü ile 15 öğretmen
oluşturmuştur. Veri toplama yöntemi
olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı
olarak 12 sorudan oluşan
Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği Yarı
Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu”
ve “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği Yarı
Yapılandırılmış Okul
Müdürü
Görüşme Formu”
 hazırlanmış ve veriler yüz yüze gerçekleştirilen
görüşmelerle toplanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecini oluşturan görüşme
uygulamasının örneklemi amaçlı örnekleme olarak maksimum çeşitlilik örnekleme
yöntemi kullanılarak daha önceden belirlenen okullarda 15 okul müdürü ve 15 öğretmen
ile oluşturulmuştur. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz birimi
olarak cümleler seçilmiş ve tablolara aktarılarak frekanslarla birlikte
sunulmuştur.
Nitel verilerden elde edilen bulgulara göre değerlendirme sonrası
puanlamadan kaynaklı sorunlar yaşanmasına rağmen okul müdürleri ve
öğretmenlerin öğretmen performans değerlendirme sürecini olumlu gördükleri
tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin süreci yönetme yeterliliği konusunda
farklı görüşler mevcut olup, okul müdürlerine hizmet içi eğitim verilmesi ve
mevcut uygulamaların mevzuat ve işleyiş itibariyle daha kapsamlı şekilde ele
alınarak düzenlenmesi halinde sürecin daha verimli şekilde uygulanacağını ifade
etmek mümkündür. 

References

  • Akşit, F.(2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi.2, s.76-101.
  • Altun, S.A. & Memişoğlu, S.P.(2008). Performans değerlendirmesine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı:53, s.7-24
  • Arabacı, İ.B.(1995). “İlköğretim müfettişlerinin denetim ilkeleri konusundaki yeterlikleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Aslanargun, E., Göksoy, S. (2013). Öğretmen denetimini kim yapmalıdır? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Özel Sayı, 98-121.
  • Atay, K. (1995). “İlköğretim müfettişlerinin yeterlikleri”. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Aygün, S. Ç. (2008). Ankara ili genel liselerinde performansa dayalı denetimin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisan Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Balkar, B., Şahin, S. (2010). İlköğretim II. kademe öğretmenlerinin öğretmen performans değerlendirme model ve uygulamalarına ilişkin görüşleri. Elemantary Education Online, 9(1), 396-412.
  • Cihantimur, N. (2006). Anadolu liseleri ve genel liselerde görevli öğretmenlerin performans değerlendirmesine yönelik algıları. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Çavuş, A. (2010). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin çoklu değişkenlere göre performans değerlendirmeye ilişkin görüşleri (Ankara ili Keçiören ilçesi örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çelik, G.Ö. (2009). Kamu çalışanlarının performansa dayalı ücrete ilişkin algılamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Earged, (2001). Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Modeli ve Sicil Raporları. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Eroğlu E., Erden D. (2006). Okulda performans yönetim modeli. T.C. MEB Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Ekiz, D.(2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Helvacı, M.A.(2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:35, sayı:1-2.
  • MEB.(2017). Öğretmen strateji belgesi. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Erişim tarihi:02.07.2017, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.pdf
  • Memişoğlu, S. P. (2001). “Çağdaş eğitim denetimi ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi”. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sağır, M. (2005). “İlköğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin işbaşında yetişmelerinde müfettişlerin denetim rolüne ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algıları”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şengül, Y.(2010). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin 360° performans değerlendirme sistemine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Erişim tarihi: 01.10.2016,http://www.tdk.gov.tr/
  • Yavuz, Y. (1995). “Öğretmenlerin denetim etkinliklerini klinik denetim ilkeleri açısından değerlendirmeleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları. Ankara
Year 2018, Volume: 9 Issue: 2, 213 - 240, 29.11.2018
https://doi.org/10.19059/mukaddime.415812

Abstract

References

  • Akşit, F.(2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi.2, s.76-101.
  • Altun, S.A. & Memişoğlu, S.P.(2008). Performans değerlendirmesine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı:53, s.7-24
  • Arabacı, İ.B.(1995). “İlköğretim müfettişlerinin denetim ilkeleri konusundaki yeterlikleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Aslanargun, E., Göksoy, S. (2013). Öğretmen denetimini kim yapmalıdır? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Özel Sayı, 98-121.
  • Atay, K. (1995). “İlköğretim müfettişlerinin yeterlikleri”. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Aygün, S. Ç. (2008). Ankara ili genel liselerinde performansa dayalı denetimin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisan Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Balkar, B., Şahin, S. (2010). İlköğretim II. kademe öğretmenlerinin öğretmen performans değerlendirme model ve uygulamalarına ilişkin görüşleri. Elemantary Education Online, 9(1), 396-412.
  • Cihantimur, N. (2006). Anadolu liseleri ve genel liselerde görevli öğretmenlerin performans değerlendirmesine yönelik algıları. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Çavuş, A. (2010). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin çoklu değişkenlere göre performans değerlendirmeye ilişkin görüşleri (Ankara ili Keçiören ilçesi örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Çelik, G.Ö. (2009). Kamu çalışanlarının performansa dayalı ücrete ilişkin algılamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Earged, (2001). Öğretmenlerin Performans Değerlendirme Modeli ve Sicil Raporları. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Eroğlu E., Erden D. (2006). Okulda performans yönetim modeli. T.C. MEB Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Ekiz, D.(2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Helvacı, M.A.(2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:35, sayı:1-2.
  • MEB.(2017). Öğretmen strateji belgesi. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Erişim tarihi:02.07.2017, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09140719_Strateji_Belgesi_Resmi_Gazete_sonrasY_ilan.pdf
  • Memişoğlu, S. P. (2001). “Çağdaş eğitim denetimi ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi”. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sağır, M. (2005). “İlköğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin işbaşında yetişmelerinde müfettişlerin denetim rolüne ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algıları”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şengül, Y.(2010). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin 360° performans değerlendirme sistemine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Erişim tarihi: 01.10.2016,http://www.tdk.gov.tr/
  • Yavuz, Y. (1995). “Öğretmenlerin denetim etkinliklerini klinik denetim ilkeleri açısından değerlendirmeleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları. Ankara
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serdar Bozan 0000-0002-1677-4727

Abdurrahman Ekinci 0000-0002-1545-1379

Publication Date November 29, 2018
Submission Date April 16, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Bozan, S., & Ekinci, A. (2018). Öğretmen Performans Değerlendirme Sürecine İlişkin Okul Müdürü ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi : Nitel Bir Çalışma. Mukaddime, 9(2), 213-240. https://doi.org/10.19059/mukaddime.415812