Research Article
BibTex RIS Cite

Kimlik ve Kültürlerarası Etkileşim: “The Visitor” Filmine Sosyolojik Bir Bakış

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 109 - 130, 30.05.2024
https://doi.org/10.19059/mukaddime.1455219

Abstract

Farklı kimliklerin tanınması ve kültürel farklara hoşgörülü bir biçimde yaklaşılmasını talep eden azınlık gruplarının varlığı, çok uluslu devletlerin birlikte yaşama problemine yönelik çeşitli politikalar geliştirmesine neden olmuştur. Belli ülkeler birlikte yaşamayı ve farklılıklara hoşgörü ile yaklaşmayı hedefleyen çokkültürcü politikalar geliştirirken Amerika gibi ülkeler devlet politikalarını çokkültürcü bir modele dayandırmak yerine farklılıkları kendi içerisinde eritip kendisine özgü tek bir kültür oluşturmaya çalışmıştır. Bu anlamda Amerika’nın çokkültürlü ancak çokkültürcü olmadığını söylemek mümkündür.
Bu makalede, 2007 Amerikan yapımı olan ve Thomas McCarthy'nin yönetmenliğini üstlendiği "The Visitor" filmi söylem analizi bağlamında değerlendirilecektir. Film, Walter Vale adlı Amerikalı profesörün, Suriyeli göçmen Tarek ve Senegalli kız arkadaşı Zainab ile tesadüfen karşılaşması sonucu gelişen olayları konu almaktadır. Ayrıca 11 Eylül saldırılarının ardından Amerikan halkının aldığı derin güvenlik önlemlerini ve karşılaştığı her farklı kimliği kendisinin radikal ötekisi olan terörist kimliği ile eşleştirişini ele alırken; bu saldırılar sonrasında ortaya çıkan farklı etnik grup ve farklı kültürler arasındaki pozitif etkileşimleri ve göçmenlik deneyimlerini de gözler önüne sermektedir. Sonuç olarak film, kültürel karşılaşmaların karmaşıklığını ve bu süreçte müziğin oynadığı rolü anlatarak, ayrılıkların ve farklılaşmaların birer zenginlik biçiminde hissedilmesi gerektiği mesajını okuyucuya iletmektedir.

References

  • Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri. Ankara.
  • Aslanoğlu, R. (1998). Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Bursa: Asa Yayınları.
  • Assmann, J. (2001). Kültürel Bellek / Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. (A. Tekin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bal, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Bauman, Z. (2017). Kimlik. (L. Ünsaldı, Dü., & M. Hazır, Çev.) Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Iskarta Hayatlar: Modernite ve Safraları. (O. Yener, Çev.) İstanbul: Can Sanat Yayınları A.Ş.
  • Bauman, Z. (2019). Kapımızdaki Yabancılar (2. b.). (E. Barca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baumann, G. (2006). Çokkültürlülük Bilmecesi: Ulusal, Etnik ve Dinsel Kimlikleri Yeniden Düşünmek. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Çiçek, N., & Karadeniz, S. (2021). Mültecinin Özneleşme Talebi: Vatandaşlık. S. Karadeniz, & N. Çiçek (Dü) içinde, Mültecilik ve Vatandaşlık: Göç Çağında Aidiyet, Haklar ve Gelecek Sorunu (s. 21-48). Mardin: Mardin Artuklu Üniversitesi Yayınları.
  • Çiçek, N., & Karadeniz, S. (2022). Göçmene Simmel ve Schütz’ün Yabancısıyla Bakmak. K. Gökdağ, S. Karadeniz, & N.
  • Çiçek (Dü) içinde, Göç, Aidiyet ve Siyaset: Toplumsallığın Göçebe Halleri (s. 23-35). İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Doğan, K. (2023, Nisan). 11 Eylül Saldırıları Sonrası Amerikan Sinemasında Afganistan Savaşının Temsili: Son Kalan (2014) Filmi Örneği. T.C. Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Batman. Yöktez. adresinden alındı
  • Doumbia, A., & Wirzbicki, M. (2005). Anke Djé Anke Bé. 3idesign.
  • Erdenir, F. (2005). Avrupa Kimliği: Pan- Milliyetçilikten Post-Milliyetçiliğe,. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular: Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Gİriş. (F. Adsay, Çev.) İstanbul: Avesta Basın Yayın.
  • İrdem, İ., & Çelik, D. (2019). "Broklyn" ve "Moscow on the Hudson" Adlı Sinema Filmlerinin Göç ve Uyum Ekseninde İncelenmesi. Uluslararası Kriz ve Siyaset Araştırmaları Dergisi, 3(2), 42-79.
  • Karadeniz, S. (2016). "Küresel Kentte Karşılaşmalar" (ya da) Yeni Bir Nomos Olarak Şiddet/Terör. Milel ve Nihal, 13(1), 61-79.
  • Kasap, S. (2020). Dil, Kimlik ve Kültür Etkileşimi. M. Gün, & B. Dağıstanlıoğlu (Dü) içinde, Güncel Dil ve Edebiyat Araştırmaları (s. 97-104). Akademisyen Kitabevi. ResearchGate. adresinden alındı
  • Marks, E. (2006). Terorism in Context: From Tactical to Strategic. Mediterranean Quarterly, 17(4), 46-59.
  • McCarthy, T. (Yöneten). (2007). The Visitor [Sinema Filmi].
  • Oğuz, M. C. (2008). Söylem Analizi. Sosyoloji Notları 3 Aylık Yaygın Sosyoloji Dergisi, 52-57.
Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 109 - 130, 30.05.2024
https://doi.org/10.19059/mukaddime.1455219

Abstract

References

  • Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikîsi Dersleri. Ankara.
  • Aslanoğlu, R. (1998). Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Bursa: Asa Yayınları.
  • Assmann, J. (2001). Kültürel Bellek / Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. (A. Tekin, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bal, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Bauman, Z. (2017). Kimlik. (L. Ünsaldı, Dü., & M. Hazır, Çev.) Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Iskarta Hayatlar: Modernite ve Safraları. (O. Yener, Çev.) İstanbul: Can Sanat Yayınları A.Ş.
  • Bauman, Z. (2019). Kapımızdaki Yabancılar (2. b.). (E. Barca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baumann, G. (2006). Çokkültürlülük Bilmecesi: Ulusal, Etnik ve Dinsel Kimlikleri Yeniden Düşünmek. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Çiçek, N., & Karadeniz, S. (2021). Mültecinin Özneleşme Talebi: Vatandaşlık. S. Karadeniz, & N. Çiçek (Dü) içinde, Mültecilik ve Vatandaşlık: Göç Çağında Aidiyet, Haklar ve Gelecek Sorunu (s. 21-48). Mardin: Mardin Artuklu Üniversitesi Yayınları.
  • Çiçek, N., & Karadeniz, S. (2022). Göçmene Simmel ve Schütz’ün Yabancısıyla Bakmak. K. Gökdağ, S. Karadeniz, & N.
  • Çiçek (Dü) içinde, Göç, Aidiyet ve Siyaset: Toplumsallığın Göçebe Halleri (s. 23-35). İstanbul: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Doğan, K. (2023, Nisan). 11 Eylül Saldırıları Sonrası Amerikan Sinemasında Afganistan Savaşının Temsili: Son Kalan (2014) Filmi Örneği. T.C. Batman Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Batman. Yöktez. adresinden alındı
  • Doumbia, A., & Wirzbicki, M. (2005). Anke Djé Anke Bé. 3idesign.
  • Erdenir, F. (2005). Avrupa Kimliği: Pan- Milliyetçilikten Post-Milliyetçiliğe,. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular: Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Gİriş. (F. Adsay, Çev.) İstanbul: Avesta Basın Yayın.
  • İrdem, İ., & Çelik, D. (2019). "Broklyn" ve "Moscow on the Hudson" Adlı Sinema Filmlerinin Göç ve Uyum Ekseninde İncelenmesi. Uluslararası Kriz ve Siyaset Araştırmaları Dergisi, 3(2), 42-79.
  • Karadeniz, S. (2016). "Küresel Kentte Karşılaşmalar" (ya da) Yeni Bir Nomos Olarak Şiddet/Terör. Milel ve Nihal, 13(1), 61-79.
  • Kasap, S. (2020). Dil, Kimlik ve Kültür Etkileşimi. M. Gün, & B. Dağıstanlıoğlu (Dü) içinde, Güncel Dil ve Edebiyat Araştırmaları (s. 97-104). Akademisyen Kitabevi. ResearchGate. adresinden alındı
  • Marks, E. (2006). Terorism in Context: From Tactical to Strategic. Mediterranean Quarterly, 17(4), 46-59.
  • McCarthy, T. (Yöneten). (2007). The Visitor [Sinema Filmi].
  • Oğuz, M. C. (2008). Söylem Analizi. Sosyoloji Notları 3 Aylık Yaygın Sosyoloji Dergisi, 52-57.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism
Journal Section Articles
Authors

Zehra Ağırman 0000-0001-8529-2820

Publication Date May 30, 2024
Submission Date March 19, 2024
Acceptance Date May 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Ağırman, Z. (2024). Kimlik ve Kültürlerarası Etkileşim: “The Visitor” Filmine Sosyolojik Bir Bakış. Mukaddime, 15(1), 109-130. https://doi.org/10.19059/mukaddime.1455219