In this study, the density of figures of speech in Arabic literary texts is investigated as an indicator of stylistic change. Style, which is one of the controversial concepts in language and literature studies, is defined as "the form of content" in its most general form. This study analyses figures of speech, which is one of the most important linguistic forms, as a stylistic indicator. The intensity of figures of speech were examined and compared in two odes written in different eras but having a common theme. The ode are: Bânat Su'âd and Qaseedat al-Burdah. In the research, which is limited to the arts of the science of Bayân, the figures investigated are: simile, metaphor, majâz mursal, majâz aqlî and allegory. On the other hand, in order to minimise subjectivity in the determination of figures of speech used, three works that analyse the text were used. Since the study focuses on the intensity of figures of speech, some preference criteria were determined in the determination phase. As a result of the analysis, it was determined that the art of allegory was used intensively in Bânat Su'âd, and the art of metaphor was used intensively in Qaseedat al-Burdah. Another point that draws attention in the research is that almost one-fifth of the couplets of Qaseedat al-Burdah does not use any figures of speech. Moreover, while the intensity of figures of speech is more homogeneous in Bânat Su'âd, some couplets in Qaseedat al-Burdah contain very intense figures of speech, while others do not contain any figures at all. There is also the possibility that these findings reflect the special preferences of the poets. Therefore, in order to interpret the findings as a stylistic change, they should be supported by similar studies.
Bu çalışmada Arapça edebi metinlerde söz sanatlarının yoğunluğu bir üslup değişmi göstergesi olması yönüyle araştırılmıştır. Dil ve edebiyat çalışmlarında tartışmalı kavramlardan biri olan üslup, en genel haliyle, “içeriğin formu” olarak tanımlanır. Bu çalışma, dilsel formların başında gelen söz sanatlarını üslup göstergesi olarak ele almıştır. Farklı çağlarda yazılmış ve ortak teması bulunan iki kaside örneğinde söz sanatlarının yoğunluğu incelenmiştir. İncelenen kasideler: Bânet Su’âd ve Kasîde-i Bürde’dir. Beyân ilminin sanatlarıyla sınırlı tutulan araştırmada, araştırılan söz sanatları: teşbih, istiâre, mecâz-ı mürsel, mecâz-ı aklî ve kinâyedir. Diğer yandan kasidelerde kullanılan beyân sanatlarının tespitinde sübjektifliği minimize etmek için metin tahlili yapan üç eserden yararlanılmıştır. Çalışma, kasidelerde kullanılan beyân sanatlarının yoğunluğuna odaklandığı için tespit aşamasında birtakım tercih kriterleri belirlenmiştir. İnceleme neticesinde Bânet Su’âd kasidesinde kinâye sanatının yoğun olarak kullanıldığı, Kasîde-i Bürde’de ise İstiâre sanatının yoğun olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırmada dikkati çeken bir başka husus ise Kasîde-i Bürde’ beyitlerinin neredeyse beşte birinde herhangi bir beyân sanatının kullanılmamasıdır. Ayrıca Bânet Su’âd kasidesinde beyân sanatları yoğunluğu daha homojen bir yapı arz etmekteyken Kasîde-i Bürde’de bazı beyitler çok yoğun beyân sanatı içerirken bazılarında herhangşi bir beyân sanatı bulunmamaktadır. Söz konusu bulguların şâirlerin özel tercihlerini yansıtma ihtimali de bulunmaktadır. Bu nedenle bulguları bir üslup değişimi olarak yorumlamak için benzer çalışmalrla desteklenmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2024 |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | September 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 2 |
ISSN: 1309-6087, e-ISSN: 2459-0711
Mukaddime is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).