Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEDYA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN KADINLARIN KONUMU VE YAŞADIKLARI ZORLUKLAR: ORDU YEREL MEDYASINDA ÇALIŞAN KADINLAR VE ULUSAL GAZETE KÜNYELERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 16 - 29, 30.07.2020
https://doi.org/10.35333/mukatcad.2020.213

Öz

Var olduğu her dönemde ataerkil yapının ikincisi konumunda olan kadın, toplumsal cinsiyet ile ilgili rol ayrımları nedeniyle uzun süre anne ve eş kimliği ile özel alana hapsolmuştur. Tarihin ilk dönemlerinden bu yana üretime aktif olarak katılan ancak emeği görmezden gelinen kadın, Sanayi Devrimi ile birlikte çalışma hayatında görünür olmaya başlamıştır. Fakat bu durum onların erkekler ile eşit statüde çalışmasının ve eşit ücret almasının önünü açmamış ayrıca bulundukları pozisyonun üstüne çıkmalarına ya da farklı departmanlarda çalışmalarına engel olmuştur. Cam tavan ve cam duvar sendromu olarak adlandırılan bu durum çoğu sektörde olduğu gibi medya sektöründe de halen varlığını sürdürmektedir. Bu çalışma da medyada çalışan kadınların toplumsal cinsiyet ekseninde dikey ve yatay ayrışmaya ne oranda maruz kaldıklarını ve iş hayatında karşılaştıkları sorunları açıklamaya çalışmaktadır. Bu bağlamda ulusal yayın yapan gazete künyeleri incelenmiş ayrıca Ordu yerel medyasında çalışan kadınlar ile derinlemesine görüşme yapılmıştır.

Kaynakça

  • Alpsoy, İ. (2016). “Erzurum Yerel ve Yaygın Basın Kuruluşlarında Çalışan Kadın Gazeteciler Üzerine Bir Alan Araştırması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Berktay, F. (2013). “Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları”, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • De Beauvoir, S. (1993). “Kadın İkinci Cins I Genç Kızlık Çağı” (çev. Bertan Onaran), Payel Yayınevi, İstanbul.
  • Giddens, A. (2012). “Sosyoloji”, Kırmızı Yayınları, İstanbul.
  • Kılıç, A. (2013). “Türk Basınında Kadın Gazetecilerin Yönetim ve Üretim Kademelerindeki Konumu” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Korkmaz, M. (2015). “Dünyada ve Türkiyede Kadın ve Şiddet- Kadının Çalışma Hayatındaki Yeri ve Önemi”, Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Kuyucu, M. (2013). “Medyada Kadın Olmak: Medya İşletmelerinde Çalışan Kadınların Sorunları”, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, İstanbul.
  • Marshall, G. (1998). “Sosyoloji Sözlüğü” (Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Saygılıgil, F. (2016). “Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları”, Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Tahaoğlu, Çiçek (2014). “Medyanın Künyesi: Kaç Kadın Kaç Erkek?” https://m.bianet.org/bianet/medya/154466-medyanin-kunyesi-kac-kadin-kac-erkek (Erişim Tarihi: 09.10.2018).
  • Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Kadın Statüsü Genel Müdürlüğü, (2008). Politika Dokümanı “Kadın ve Medya”, Ankara.
  • Urhan, B. (2016). “Kadın Emeği ve Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları”,, yay. haz. Feryal Saygılıgil, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yazıcı, Ç. (2016). “Felsefede Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm , Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları” (yay. haz. Feryal Saygılıgil), Dipnot Yayınları, Ankara.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Merve Sarışın

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2020
Kabul Tarihi 23 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sarışın, M. (2020). MEDYA SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN KADINLARIN KONUMU VE YAŞADIKLARI ZORLUKLAR: ORDU YEREL MEDYASINDA ÇALIŞAN KADINLAR VE ULUSAL GAZETE KÜNYELERİNİN İNCELENMESİ. Marmara Üniversitesi Kadın Ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 16-29. https://doi.org/10.35333/mukatcad.2020.213