Bu çalışmada okuma güçlüğü yaşayan ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kelime tanıma ve okuma becerilerinin gelişimine yönelik olarak multi-sensori yaklaşımlardan Fernald tekniğinin etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2004-2005 öğretim yılının güz döneminde Ankara ili Kalecik ilçesi Gölköy İlköğretim Okulu 5. sınıfında okuyan ve okuma güçlüğü yaşadığı belirlenen on öğrenci arasından seçilen tek öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Öğrencinin uygulama öncesi okumaya karşı beceri yatkınlığını belirlemek için kişisel değerlendirme formu hazırlanmıştır. Bunun yanında okuma başarısını belirlemek için öğrenciye iki alt sınıf düzeyine ait bir okuma metni verilmiştir. Bu ön uygulama sonucunda öğrencinin okuma bakımından endişe düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencinin okuma becerisini iyileştirmek amacıyla belirlenen süre boyunca multi-sensori yaklaşımlarından Fernald tekniğinin temel prensip ve ilkelerinden yararlanılarak uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu uygulama sonucunda öğrencinin okuma düzeyinin endişe basamağından öğretimsel düzeye doğru geliştiği görülmüştür.
In this study, effect of Fernald Technique, which is one of the multi-sensorial approaches, was studied on the word recognition and reading abilities of 5th year preliminary school students experiencing reading difficulty. The study was performed in the fall semester of 2004-2005 educational year, on a single student who is among ten 5th year students having reading difficulty at Golkoy Preliminary School in Kalecik Town, Ankara. A personal evaluation form was prepared to determine the reading ability of the student prior to the study. Furthermore, a reading text at a level of two-year younger students was given to the student in order to determine the student’s reading performance. As a result of this pre-application, the student was determined to be at an apprehension state in terms of reading ability. For a fixed period of time, the study was performed to improve the reading ability of the student by using the basic principles of Fernald Technique, which is one of the multi-sensorial approaches. At the end of the study, it was observed that the reading level of the student improved from the apprehension state toward the educational state.
Other ID | JA53CF65ZA |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Issue: 16 |