Bu çalışmada Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesindeki 4. sınıf öğretmen adaylarının ve öğretmen adaylarına eğitim veren öğretim elemanlarının görüşlerine göre öğretim elemanlarının gösterdiği empati becerisi araştırılmıştır. Veriler Canan Çetinkanat tarafından geliştirilen “Öğretmen İletişim Becerileri Ölçeği” uygulanarak elde edilmiş, araştırmada ölçeğin Empati boyutu kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesindeki 4. sınıf öğretmen adayları ile öğretim elemanları oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşmak mümkün olmadığından 4. sınıf öğretmen adayları ve öğretim elemanları oranlı küme örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Örnekleme 397 4. Sınıf öğretmen adayı ve 100 öğretim elemanı alınmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısı r= 0, 94’dür. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesindeki öğretim elemanlarının gösterdiği Empati becerisi boyutunda, 4. sınıf öğretmen adaylarının ölçekteki görüşleri % 26,4 ile “Çoğu zaman”, öğretim elemanlarının ölçekteki görüşleri % 51,0 ile “Her zaman” şeklindedir.
In this study, we investigated the knowledge of the evaluation, by prospective teachers’ opinions at the 4th grade students, about empathy skills of the teaching staff at Education Faculty of Pamukkale University. The data was obtained through the scale for “The teachers’ communication skills” which was developed by Canan Çetinkanat and the empathy characteristics of the scale were used in the research. The population of the study was comprised of the 4th year students at the Education Faculty of Pamukkale University. Because it was almost impossible to reach the whole population of the study, the prospective teachers at the 4th year and the teaching staff were made up through rational sampling method. As a result of the application, the Cronbach’s Alpha consistency co-efficient was found as r= 0, 94. As with the empathy level of the teaching staff at Pamukkale University Education Faculty, opinions of the prospective teachers at the 4th year grade are “mostly” with 26.4 %. As with the same subject, concerning opinions of the teaching staff at the Education Faculty of Pamukkale University are “always” with 51.0 %.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Other ID | JA52TG38BY |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 26 |