Research Article
BibTex RIS Cite

Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma

Year 2022, Volume: 9 Issue: 3, 277 - 284, 30.12.2022
https://doi.org/10.47572/muskutd.997979

Abstract

Düzenli spor yapmanın fiziksel ve ruhsal sağlığı iyileştirdiği genel bir kabuldür. Fakat Otizm Spektrum Bozukluğuna sahip bireyler için spor etkinliklerinin yararlarına ilişkin az sayıda çalışma vardır. Bu nitel çalışmada yorumlayıcı betimsel bir yaklaşım kullanılmıştır. Çalışmamıza İstanbul Avrupa Yakası'nda bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden 10-23 yaş arasında otizmli çocuğu olan yedi gönüllü ebeveyn dahil edildi. Veriler tematik olarak analiz edilmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda; spor etkinliklerinin genel olarak otizmli bireylerin hiperaktif, agresif davranışlarını azalttığı, konuşma ve iletişim becerilerinin gelişmesine yardımcı olduğu, göz temasını arttırdığı, eklem esnekliği ve dengeyi arttırdığı, dikkat ve algı artışında iyileşme sağladığı, otizmli bireylerin sosyalleşmesine olumlu katkılar sağladığı belirtilmiştir. Araştırmamızda en sık tercih edilen spor etkinliğinin ise yüzme sporu olduğu ifade edilmiştir. Araştırmamıza katılan otizmli bireyler spor etkinliklerinden fayda görmelerine rağmen düzenli biçimde spor etkinliklerine devam edememişlerdir; bunun en önemli nedeni ise spor imkanlarının erişilebilirliği problemi olarak belirtilmiştir. Sonuç olarak; spor etkinliklerinin, araştırmamızda yer alan Otizm Spektrum Bozukluğuna sahip bireylerde, genel anlamda fiziksel, ruhsal, davranışsal ve sosyal problemleri aşmalarında olumlu yönde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca spor etkinlikleri sırasında otizmli bireylerin sosyal ortamlarda ailesi dışında farklı insanlarla karşılaşmalarının da iletişim becerilerinin iyileştirilmesinde önemli olduğunu düşünmekteyiz. 

Supporting Institution

Yoktur

References

  • 1. American Psychiatric Association: Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). 2013: American Psychiatric Pub.
  • 2. Fombonne, E. Epidemiological controversies in autism. Swiss Arch Neurol Psychiatr Psychother. 2020;171(01):w03084.
  • 3. Schreibman L, Dawson G, Stahmer AC, et al. Naturalistic developmental behavioral interventions: Empirically validated treatments for autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2015;45(8):2411-28.
  • 4. Bodur Ş, Soysal AŞ. Otizmin erken tanısı ve önemi. Sted. 2004.13(10):394.
  • 5. Er Ö. Otizmli çocuklarda hareket eğitimi ve eğitsel oyun ile yaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi: Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2018. http://79.123.184.155/xmlui/handle/11491/418. October 22, 2021.
  • 6. Çetin ŞE, Akkanat R, Sarısaltık A, et al. A qualitative study ınquiring perceived stigma of parents having children with autism attending a rehabilitation center ın İstanbul, Turkey. Nobel Med. 2020;16(1):12-20.
  • 7. Çiftçi Ç. Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların beslenme durumunun ve gastrointestinal problemlerinin değerlendirilmesi: Bursa Uludağ Üniversitesi; 2020. http://193.140.245.211/handle/11452/15403. October 22, 2021.
  • 8. Altable M. Child and Adult Autism Spectrum Disorder in COVID-19 Pandemic. Qeios, 2020. 10.32388/8ZRWPM.
  • 9. Stankovic M, Jelena S, Stankovic M, et al. The Serbian experience of challenges of parenting children with autism spectrum disorders during the COVID-19 pandemic and the state of emergency with the police lockdown. SSRN Electronic Journal . Available at SSRN 3582788, 2020.
  • 10. Hildebrandt VH, Chorus AMJ and Stubbe JH. Trendrapport bewegen en gezondheid 2008/2009. 2010: TNO.
  • 11. Yilmaz I,Yanardağ M, Birkan B, et al. Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatr Int. 2004;46(5):624-6.
  • 12. Buchanan AM, Miedema B, Frey GC. Parents’ perspectives of physical activity in their adult children with autism spectrum disorder: A social-ecological approach. Adapt Phys Activ Q. 2017;34(4):401-20.
  • 13. Selimoglu OG, Ozdemir S, Toret G, et al. An Examination of the Views of Parents of Children With Autism About Their Experiences at the Post-Diagnosis Period of Autism. INT-JECSE. 2013;5(2):129-67.
  • 14. Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Resmi Gazete (Sayı: 30471). Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov. tr/eskiler/2018/07/20180707-8. htm, 2018.
  • 15. Fragala-Pinkham M, O'Neil ME and Haley SM. Summative evaluation of a pilot aquatic exercise program for children with disabilities. Disabil Health J. 2010; 3(3):162-70.
  • 16. Yanardağ M. Otistik çocuklarda farklı egzersiz uygulamalarının motor performans ve stereotip davranışlar üzerine etkileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Spor Fizyoterapistliği Programı Doktora Tezi. 2007.
  • 17. Darıca N, Abidoğlu Ü, Gümüşçü S. Otizm ve Otizmli çocuk Çocuklar. Özgür Yayınları, İstanbul, 2011;15.
  • 18. Korkmaz B. Yağmur Çocuklar- Otizm Nedir? Doğan Kitapçılık. İstanbul. 2000.
  • 19. Zhao M, Chen S. The effects of structured physical activity program on social ınteraction and communication for children with autism. Biomed Res Int. 2018;2018:1825046.
  • 20. Srinivasan SM, Pescatello LS, Bhat AN. Current perspectives on physical activity and exercise recommendations for children and adolescents with autism spectrum disorders. Phys Ther. 2014; 94(6):875-89.
  • 21. Hıdıroğlu S, Lüleci NE, Karavuş M, et al. A study exploring the autism awareness of students attending the department of pre-school teacher education of a public University in Istanbul, Turkey. Marmara Med J. 2020;33(1):90-6.
  • 22. Bilgiç A. Otizm spektrum bozuklukları. In: Karabekiroğlu K. Bebek Ruh Sağlığı (0-4 yaş) Temel Kitabı, 1.baskı, Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatri Derneği Yayınları, 2012; 459-80.20.
  • 23. Erol Z. Otizmde tenis uygulamalarının sosyal yeterlilik üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2014.
  • 24. Özakın S. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Duyu Bütünleme Eğitiminin Proprioseptif Duyu, Motor Performans ve Duyu Profili Üzerine Etkisi: Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ); 2018. URI: http://hdl.handle.net/11129/4603. October 22, 2021.
  • 25. Arslan, E. Otizm ve Spor. Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri-1. Gece Kitaplığı. Ankara. 2019;105.
  • 26. İnce G. Otizm spektrum bozukluğu olan çocuğa sahip ebeveynlerin spor ile ilgili görüşleri. Ankara Üni Eğitim Bil Fak Özel Eğitim Derg. 2017;18(01):109-24.
  • 27. Lang R, Koegel LK, Ashbaugh K, et al. Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Res Autism Spectr Disord. 2010;4(4):565-76.
  • 28. Toscano CVA, Carvalho HM, Ferreira JP. Exercise effects for children with autism spectrum disorder: metabolic health, autistic traits, and quality of life. Percept Mot Skills. 2018;125(1):126-46.
  • 29. Pitetti KH, Rendoff AD, Grover T, et al. The efficacy of a 9-month treadmill walking program on the exercise capacity and weight reduction for adolescents with severe autism. J Autism Dev Disord. 2007;37(6):997-06.
  • 30. Wachob D, Lorenzi DG. Brief report: influence of physical activity on sleep quality in children with autism. J Autism Dev Disord. 2015;45(8):2641-6.

A Qualitative Study Investigation the Possible Effects of Sports Activities on Behavior and Socialization in Autism

Year 2022, Volume: 9 Issue: 3, 277 - 284, 30.12.2022
https://doi.org/10.47572/muskutd.997979

Abstract

It is a general acknowledgment that regular exercise improves physical and mental health. However, there are few studies on the benefits of sports activities for individuals with Autism Spectrum Disorder. This qualitative study used an interpretive descriptive approach. Seven volunteer parents who had children with autism between the ages of 10-23 attending a special education and rehabilitation center on the European Side of Istanbul were included in our study. Data was analyzed thematically. As a result, it was revealed that sports activities generally decrease the hyperactive and aggressive behaviors of individuals with autism, help the development of speech and communication skills, increase eye contact, increase joint flexibility and balance, improve attention and perception, and contribute positively to their socialization. In our study, it was mentioned by the parents that the most frequently preferred sports activity was swimming. Although individuals with autism subject to our study were reported to have benefited from sports activities, they could not continue sports activities regularly. The most important reason for this, was stated as the problem of accessibility to sports facilities. As a result; it can be concluded that sports activities are positively effective in overcoming physical, mental, behavioral and social problems in individuals with Autism Spectrum Disorder in general. Furthermore, we think that during sports activities, individuals with autism can find a chance to meet different people other than their families, thus improving their communication skills.

References

  • 1. American Psychiatric Association: Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). 2013: American Psychiatric Pub.
  • 2. Fombonne, E. Epidemiological controversies in autism. Swiss Arch Neurol Psychiatr Psychother. 2020;171(01):w03084.
  • 3. Schreibman L, Dawson G, Stahmer AC, et al. Naturalistic developmental behavioral interventions: Empirically validated treatments for autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2015;45(8):2411-28.
  • 4. Bodur Ş, Soysal AŞ. Otizmin erken tanısı ve önemi. Sted. 2004.13(10):394.
  • 5. Er Ö. Otizmli çocuklarda hareket eğitimi ve eğitsel oyun ile yaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi: Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2018. http://79.123.184.155/xmlui/handle/11491/418. October 22, 2021.
  • 6. Çetin ŞE, Akkanat R, Sarısaltık A, et al. A qualitative study ınquiring perceived stigma of parents having children with autism attending a rehabilitation center ın İstanbul, Turkey. Nobel Med. 2020;16(1):12-20.
  • 7. Çiftçi Ç. Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların beslenme durumunun ve gastrointestinal problemlerinin değerlendirilmesi: Bursa Uludağ Üniversitesi; 2020. http://193.140.245.211/handle/11452/15403. October 22, 2021.
  • 8. Altable M. Child and Adult Autism Spectrum Disorder in COVID-19 Pandemic. Qeios, 2020. 10.32388/8ZRWPM.
  • 9. Stankovic M, Jelena S, Stankovic M, et al. The Serbian experience of challenges of parenting children with autism spectrum disorders during the COVID-19 pandemic and the state of emergency with the police lockdown. SSRN Electronic Journal . Available at SSRN 3582788, 2020.
  • 10. Hildebrandt VH, Chorus AMJ and Stubbe JH. Trendrapport bewegen en gezondheid 2008/2009. 2010: TNO.
  • 11. Yilmaz I,Yanardağ M, Birkan B, et al. Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatr Int. 2004;46(5):624-6.
  • 12. Buchanan AM, Miedema B, Frey GC. Parents’ perspectives of physical activity in their adult children with autism spectrum disorder: A social-ecological approach. Adapt Phys Activ Q. 2017;34(4):401-20.
  • 13. Selimoglu OG, Ozdemir S, Toret G, et al. An Examination of the Views of Parents of Children With Autism About Their Experiences at the Post-Diagnosis Period of Autism. INT-JECSE. 2013;5(2):129-67.
  • 14. Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Resmi Gazete (Sayı: 30471). Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov. tr/eskiler/2018/07/20180707-8. htm, 2018.
  • 15. Fragala-Pinkham M, O'Neil ME and Haley SM. Summative evaluation of a pilot aquatic exercise program for children with disabilities. Disabil Health J. 2010; 3(3):162-70.
  • 16. Yanardağ M. Otistik çocuklarda farklı egzersiz uygulamalarının motor performans ve stereotip davranışlar üzerine etkileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Spor Fizyoterapistliği Programı Doktora Tezi. 2007.
  • 17. Darıca N, Abidoğlu Ü, Gümüşçü S. Otizm ve Otizmli çocuk Çocuklar. Özgür Yayınları, İstanbul, 2011;15.
  • 18. Korkmaz B. Yağmur Çocuklar- Otizm Nedir? Doğan Kitapçılık. İstanbul. 2000.
  • 19. Zhao M, Chen S. The effects of structured physical activity program on social ınteraction and communication for children with autism. Biomed Res Int. 2018;2018:1825046.
  • 20. Srinivasan SM, Pescatello LS, Bhat AN. Current perspectives on physical activity and exercise recommendations for children and adolescents with autism spectrum disorders. Phys Ther. 2014; 94(6):875-89.
  • 21. Hıdıroğlu S, Lüleci NE, Karavuş M, et al. A study exploring the autism awareness of students attending the department of pre-school teacher education of a public University in Istanbul, Turkey. Marmara Med J. 2020;33(1):90-6.
  • 22. Bilgiç A. Otizm spektrum bozuklukları. In: Karabekiroğlu K. Bebek Ruh Sağlığı (0-4 yaş) Temel Kitabı, 1.baskı, Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatri Derneği Yayınları, 2012; 459-80.20.
  • 23. Erol Z. Otizmde tenis uygulamalarının sosyal yeterlilik üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2014.
  • 24. Özakın S. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Duyu Bütünleme Eğitiminin Proprioseptif Duyu, Motor Performans ve Duyu Profili Üzerine Etkisi: Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ); 2018. URI: http://hdl.handle.net/11129/4603. October 22, 2021.
  • 25. Arslan, E. Otizm ve Spor. Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri-1. Gece Kitaplığı. Ankara. 2019;105.
  • 26. İnce G. Otizm spektrum bozukluğu olan çocuğa sahip ebeveynlerin spor ile ilgili görüşleri. Ankara Üni Eğitim Bil Fak Özel Eğitim Derg. 2017;18(01):109-24.
  • 27. Lang R, Koegel LK, Ashbaugh K, et al. Physical exercise and individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Res Autism Spectr Disord. 2010;4(4):565-76.
  • 28. Toscano CVA, Carvalho HM, Ferreira JP. Exercise effects for children with autism spectrum disorder: metabolic health, autistic traits, and quality of life. Percept Mot Skills. 2018;125(1):126-46.
  • 29. Pitetti KH, Rendoff AD, Grover T, et al. The efficacy of a 9-month treadmill walking program on the exercise capacity and weight reduction for adolescents with severe autism. J Autism Dev Disord. 2007;37(6):997-06.
  • 30. Wachob D, Lorenzi DG. Brief report: influence of physical activity on sleep quality in children with autism. J Autism Dev Disord. 2015;45(8):2641-6.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Original Article
Authors

Seyhan Hıdıroğlu 0000-0001-8656-4613

Şükran Peker 0000-0002-4584-9986

Melda Karavuş 0000-0003-2629-2374

Pınar Tepe 0000-0003-1630-348X

Seyfullah Akçabey 0000-0002-1659-4515

Ali Ömer Kaya 0000-0002-1828-8976

Hakan Öztürkçü 0000-0001-8103-594X

Nimet Emel Lüleci 0000-0002-3435-7214

Dilşad Save 0000-0002-5252-5189

Publication Date December 30, 2022
Submission Date September 20, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Hıdıroğlu, S., Peker, Ş., Karavuş, M., Tepe, P., et al. (2022). Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 9(3), 277-284. https://doi.org/10.47572/muskutd.997979
AMA Hıdıroğlu S, Peker Ş, Karavuş M, Tepe P, Akçabey S, Kaya AÖ, Öztürkçü H, Lüleci NE, Save D. Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma. MMJ. December 2022;9(3):277-284. doi:10.47572/muskutd.997979
Chicago Hıdıroğlu, Seyhan, Şükran Peker, Melda Karavuş, Pınar Tepe, Seyfullah Akçabey, Ali Ömer Kaya, Hakan Öztürkçü, Nimet Emel Lüleci, and Dilşad Save. “Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış Ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 9, no. 3 (December 2022): 277-84. https://doi.org/10.47572/muskutd.997979.
EndNote Hıdıroğlu S, Peker Ş, Karavuş M, Tepe P, Akçabey S, Kaya AÖ, Öztürkçü H, Lüleci NE, Save D (December 1, 2022) Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 9 3 277–284.
IEEE S. Hıdıroğlu, Ş. Peker, M. Karavuş, P. Tepe, S. Akçabey, A. Ö. Kaya, H. Öztürkçü, N. . E. Lüleci, and D. Save, “Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma”, MMJ, vol. 9, no. 3, pp. 277–284, 2022, doi: 10.47572/muskutd.997979.
ISNAD Hıdıroğlu, Seyhan et al. “Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış Ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 9/3 (December 2022), 277-284. https://doi.org/10.47572/muskutd.997979.
JAMA Hıdıroğlu S, Peker Ş, Karavuş M, Tepe P, Akçabey S, Kaya AÖ, Öztürkçü H, Lüleci NE, Save D. Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma. MMJ. 2022;9:277–284.
MLA Hıdıroğlu, Seyhan et al. “Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış Ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, vol. 9, no. 3, 2022, pp. 277-84, doi:10.47572/muskutd.997979.
Vancouver Hıdıroğlu S, Peker Ş, Karavuş M, Tepe P, Akçabey S, Kaya AÖ, Öztürkçü H, Lüleci NE, Save D. Otizmde Spor Etkinliklerinin Davranış ve Sosyalleşme Üzerindeki Olası Etkilerini Değerlendiren Niteliksel Bir Çalışma. MMJ. 2022;9(3):277-84.