Research Article
BibTex RIS Cite

Tıpta Uzmanlık Eğitiminde Anatomi Gereksinimine Dair Görüşler

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 74 - 82, 28.08.2025
https://doi.org/10.47572/muskutd.1565501

Abstract

Mezuniyet sonrası tıp eğitimin amacı farklı uzmanlık alanlarında toplumun gereksinimlerine yönelik nitelikli hekimler yetiştirmektir. Bu süreçte verilen eğitim daha çok klinik eğitim olarak yapılmakta ve sadece Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi uzmanlık eğitiminde anatomi eğitimi (rotasyonu) bulunmaktadır. Oysaki tıp eğitiminde ilk 3 yılda verilen anatomi eğitimi uzmanlık eğitimi için yeterli ayrıntı içermemektedir. Bu hipotezi araştırmak için yola çıktığımız çalışmamızda uzmanlık eğitimi alan asistan hekimlerin anatomi eğitimine gereksinimleri ve anatomiye karşı tutumlarını araştırmayı amaçladık. Çalışmamıza dahili ve cerrahi branşlarda uzmanlık eğitimi alan 222 asistan hekim katılmıştır. Katılım gönüllülük esasına dayanarak, yüz yüze anket formu dağıtılmıştır. Katılımcıların %43.2’si cerrahi branşlarda, %56.8’i dahili branşlarda eğitim almaktaydı. Cerrahi branşlarda eğitim alanların %93.8’i, dahili branşlarda eğitim alanların %69.8’i uzmanlık yaptıkları bölümde anatomi bilgilerine ihtiyaç duyduklarını belirtmiştir. Uzmanlık eğitiminde katılımcıların %72.7’si klinik anatomi eğitiminin gerekli olduğunu belirtmiştir. Özellikle cerrahi branşlarda eğitim alan katılımcılar, branşa özgü anatomi eğitimi ve anatomi laboratuvarını kullanmak istediklerini belirtmiştir. Sonuç olarak anatomi eğitimi sadece mezuniyet öncesi değil, mezuniyet sonrası klinik branşlarda da oldukça önemi olan temel bir bilimdir. Anatomi eğitiminin uzmanlık eğitimine entegre edilmesi ile asistan hekimlerin bilgi açıkları kapanarak bilgi düzeyi yeterli olan donanımlı hekimlerin yetiştirilmesini sağlayabilecektir.

References

  • Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, et al. Phase II Students ’ Evaluation of Anatomy Teaching at Gazi University Medical School. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23:27–32.
  • Susan Standring DSc P. Gray’s anatomy 41st edition: The anatomical basis of clinical practice. Gray’s Anatomy. 2016.
  • Behram Kandemir Y, Sindel M, Şenol Y. Tıpta Farklı Uzmanlık Alanlarında Eğitim Süresince Anatomi Dersi Gereksinimi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2018;17(52):50–5.
  • https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/47508/0/rotasyon-tablosu-20240220pdf.pdf.
  • Cox M, Irby DM, Cooke M, et al. review Article Medical Education American Medical Education 100 Years after the Flexner Report. N Engl J Med. 2006;355(13):1339-44.
  • Ari İ, İrgi̇l E, Kafa İM, et al. Bir Anket Çalışması: Anatomi Eğitimi ve Öğrencilerin Düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Derg. 2003;29(2):15–8.
  • Insull PJ, Kejriwal R, Blyth P. Surgical inclination and anatomy teaching at the University of Auckland. ANZ J Surg. 2006;76(12).
  • Acuner AM, Yalçın M, Ersoy M, et al. Ankara Üni̇versi̇tesi̇ Tıp Fakültesi̇ Anatomi̇ Dersi̇ne İli̇şki̇n Öğretme-Öğrenim Süreci̇nin Değerlendi̇ri̇lmesi̇. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 1999;52(4):1.
  • Gülekon İN. Anatomi Eǧitiminde Radyolojik ve Klinik Anatominin Yeri: Öǧrenci Göröşleri. Gazi Med J. 2017;28(3):179–83.
  • Keim SA, Harmon DJ, Martindale JR, et al. Essential anatomy for core clerkships: A clinical perspective. Anat Sci Educ. 2023;16(5).
  • Akkoç RF, Aksu F, Kavakli A, et al. Klinik Araştırma Klinisyenlerin Gözüyle Anatomi Eğitimi : Anket Çalışması. Firat Tıp Derg. 2021;26(4):235–9.
  • Prince KJ, Scherpbier AJ, Van Mameren H, et al. Do students have sufficient knowledge of clinical anatomy? Med Educ. 2005;39(3):326–32.
  • Waterston SW, Stewart IJ. Survey of clinicians’ attitudes to the anatomical teaching and knowledge of medical students. Clin Anat. 2005;18(5):380-4.
  • McKeown PP, Heylings DJA, Stevenson M, et al. The impact of curricular change on medical students’ knowledge of anatomy. Med Educ. 2003;37(11).
  • Lazarus MD, Chinchilli VM, Leong SL, et al. Perceptions of anatomy: Critical components in the clinical setting. Anat Sci Educ. 2012;5(4).
  • Fillmore EP, Brokaw JJ, Kochhar K, et al. Understanding the current anatomical competence landscape: Comparing perceptions of program directors, residents, and fourth-year medical students. Anat Sci Educ. 2016;9(4):307–18.
  • Erpek S, Dereboy Ç, Altınışık M. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin uygulanan tıp eğitimine ilişkin görüşleri. ADÜ Tıp Fakültesi Derg. 2002;3(3):13–20.
  • Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ, et al. Tıp Öğrencileri Nasıl Bir Anatomi Eğitimi İstiyor? Tıp Eğitimi Dünyası. 2003;10(10):7–14.
  • Ögenler O, Kara A, Kadioğlu S, et al. Bir grup anatomi öğretim elemanının kadavra ve eğitimde kadavra kullanma hakkındaki görüşleri. Türkiye Biyoetik Derg. 2014;1(1):57–68.
  • Erbay H, Bilir A, Gönül Y, et al. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Kadavra Algısı ve Eğitimde Kadavra Kullanımına Yönelik Yaklaşımları. Türkiye Biyoetik Derg. 2015;2(1):63–72.
  • Buru E, Korkmaz Öner FS, Koyun N, et al. Öğrencilerin Anatomi Dersine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Tıp Fakültesi Kli̇ni̇kleri Dergi̇si̇. 2018;4(3):143–55.
  • Uygur R, Çağlar V, Topcu B, et al. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med. 2013;1(2):94–106.
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2024/TUSDONEM-2/kilavuz03072024.pdf
  • Norris ME, Cachia MA, Johnson MI, et al. Expectations and Perceptions of Students’ Basic Science Knowledge: Through the Lens of Clerkship Directors. Med Sci Educ. 2020;30(1):355–65.
  • Pabst R, Rothkotter HJ. Retrospective evaluation of undergraduate medical education by doctors at the end of their residency time in hospitals: Consequences for the anatomical curriculum. Anat Rec. 1997;249:431–4.
  • Murlimanju B, Krishnaprasad P, Santosh Rai P, et al. Current state of orthopedic education in India. Indian J Orthop. 2017;51:349.

Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 74 - 82, 28.08.2025
https://doi.org/10.47572/muskutd.1565501

Abstract

Postgraduate medical education aims to train qualified physicians in different specialties to meet the needs of society. The training provided in this process is mostly clinical training and anatomy training (rotation) is only available in Plastic, Reconstructive, and Aesthetic Surgery specialty training. However, the anatomy education provided in the first 3 years of medical education does not contain sufficient detail for specialist training. In our study, in which we set out to investigate this hypothesis, we aimed to investigate the anatomy education needs of assistant physicians receiving specialty training and their attitudes toward anatomy. A total of 222 assistant physicians receiving specialty training in internal and surgical branches participated in our study. Participation was voluntary and the survey form was distributed face-to-face. 43.2% of the participants were trained in surgical branches, and 56.8% were trained in internal medicine branches. 93.8% of those trained in surgical branches and 69.8% of those trained in internal medicine branches stated that they needed anatomy knowledge in the department in which they specialize. In specialty training, 72.7% of the participants stated that clinical anatomy training was necessary. Particularly participants who received training in surgical branches stated that they wanted branch-specific anatomy training and wanted to use the anatomy laboratory. As a result, anatomy education is a basic science that is very important not only before graduation but also in clinical branches after graduation. By integrating anatomy education into specialty training, the knowledge gaps of assistant physicians will be closed and qualified physicians with sufficient knowledge will be trained.

References

  • Gözil R, Özkan S, Bahçelioğlu M, et al. Phase II Students ’ Evaluation of Anatomy Teaching at Gazi University Medical School. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23:27–32.
  • Susan Standring DSc P. Gray’s anatomy 41st edition: The anatomical basis of clinical practice. Gray’s Anatomy. 2016.
  • Behram Kandemir Y, Sindel M, Şenol Y. Tıpta Farklı Uzmanlık Alanlarında Eğitim Süresince Anatomi Dersi Gereksinimi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2018;17(52):50–5.
  • https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/47508/0/rotasyon-tablosu-20240220pdf.pdf.
  • Cox M, Irby DM, Cooke M, et al. review Article Medical Education American Medical Education 100 Years after the Flexner Report. N Engl J Med. 2006;355(13):1339-44.
  • Ari İ, İrgi̇l E, Kafa İM, et al. Bir Anket Çalışması: Anatomi Eğitimi ve Öğrencilerin Düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Derg. 2003;29(2):15–8.
  • Insull PJ, Kejriwal R, Blyth P. Surgical inclination and anatomy teaching at the University of Auckland. ANZ J Surg. 2006;76(12).
  • Acuner AM, Yalçın M, Ersoy M, et al. Ankara Üni̇versi̇tesi̇ Tıp Fakültesi̇ Anatomi̇ Dersi̇ne İli̇şki̇n Öğretme-Öğrenim Süreci̇nin Değerlendi̇ri̇lmesi̇. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 1999;52(4):1.
  • Gülekon İN. Anatomi Eǧitiminde Radyolojik ve Klinik Anatominin Yeri: Öǧrenci Göröşleri. Gazi Med J. 2017;28(3):179–83.
  • Keim SA, Harmon DJ, Martindale JR, et al. Essential anatomy for core clerkships: A clinical perspective. Anat Sci Educ. 2023;16(5).
  • Akkoç RF, Aksu F, Kavakli A, et al. Klinik Araştırma Klinisyenlerin Gözüyle Anatomi Eğitimi : Anket Çalışması. Firat Tıp Derg. 2021;26(4):235–9.
  • Prince KJ, Scherpbier AJ, Van Mameren H, et al. Do students have sufficient knowledge of clinical anatomy? Med Educ. 2005;39(3):326–32.
  • Waterston SW, Stewart IJ. Survey of clinicians’ attitudes to the anatomical teaching and knowledge of medical students. Clin Anat. 2005;18(5):380-4.
  • McKeown PP, Heylings DJA, Stevenson M, et al. The impact of curricular change on medical students’ knowledge of anatomy. Med Educ. 2003;37(11).
  • Lazarus MD, Chinchilli VM, Leong SL, et al. Perceptions of anatomy: Critical components in the clinical setting. Anat Sci Educ. 2012;5(4).
  • Fillmore EP, Brokaw JJ, Kochhar K, et al. Understanding the current anatomical competence landscape: Comparing perceptions of program directors, residents, and fourth-year medical students. Anat Sci Educ. 2016;9(4):307–18.
  • Erpek S, Dereboy Ç, Altınışık M. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğretim elemanları ve öğrencilerinin uygulanan tıp eğitimine ilişkin görüşleri. ADÜ Tıp Fakültesi Derg. 2002;3(3):13–20.
  • Öğetürk M, Kavaklı A, Kuş İ, et al. Tıp Öğrencileri Nasıl Bir Anatomi Eğitimi İstiyor? Tıp Eğitimi Dünyası. 2003;10(10):7–14.
  • Ögenler O, Kara A, Kadioğlu S, et al. Bir grup anatomi öğretim elemanının kadavra ve eğitimde kadavra kullanma hakkındaki görüşleri. Türkiye Biyoetik Derg. 2014;1(1):57–68.
  • Erbay H, Bilir A, Gönül Y, et al. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Kadavra Algısı ve Eğitimde Kadavra Kullanımına Yönelik Yaklaşımları. Türkiye Biyoetik Derg. 2015;2(1):63–72.
  • Buru E, Korkmaz Öner FS, Koyun N, et al. Öğrencilerin Anatomi Dersine İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Tıp Fakültesi Kli̇ni̇kleri Dergi̇si̇. 2018;4(3):143–55.
  • Uygur R, Çağlar V, Topcu B, et al. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med. 2013;1(2):94–106.
  • https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2024/TUSDONEM-2/kilavuz03072024.pdf
  • Norris ME, Cachia MA, Johnson MI, et al. Expectations and Perceptions of Students’ Basic Science Knowledge: Through the Lens of Clerkship Directors. Med Sci Educ. 2020;30(1):355–65.
  • Pabst R, Rothkotter HJ. Retrospective evaluation of undergraduate medical education by doctors at the end of their residency time in hospitals: Consequences for the anatomical curriculum. Anat Rec. 1997;249:431–4.
  • Murlimanju B, Krishnaprasad P, Santosh Rai P, et al. Current state of orthopedic education in India. Indian J Orthop. 2017;51:349.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences (Other)
Journal Section Original Article
Authors

Ceren Uğuz Gençer 0000-0002-1089-6379

Hasan Tetiker 0000-0002-0059-7308

Publication Date August 28, 2025
Submission Date October 11, 2024
Acceptance Date July 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Uğuz Gençer, C., & Tetiker, H. (2025). Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 12(2), 74-82. https://doi.org/10.47572/muskutd.1565501
AMA Uğuz Gençer C, Tetiker H. Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education. MMJ. August 2025;12(2):74-82. doi:10.47572/muskutd.1565501
Chicago Uğuz Gençer, Ceren, and Hasan Tetiker. “Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 12, no. 2 (August 2025): 74-82. https://doi.org/10.47572/muskutd.1565501.
EndNote Uğuz Gençer C, Tetiker H (August 1, 2025) Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 12 2 74–82.
IEEE C. Uğuz Gençer and H. Tetiker, “Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education”, MMJ, vol. 12, no. 2, pp. 74–82, 2025, doi: 10.47572/muskutd.1565501.
ISNAD Uğuz Gençer, Ceren - Tetiker, Hasan. “Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi 12/2 (August2025), 74-82. https://doi.org/10.47572/muskutd.1565501.
JAMA Uğuz Gençer C, Tetiker H. Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education. MMJ. 2025;12:74–82.
MLA Uğuz Gençer, Ceren and Hasan Tetiker. “Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, vol. 12, no. 2, 2025, pp. 74-82, doi:10.47572/muskutd.1565501.
Vancouver Uğuz Gençer C, Tetiker H. Evaluation of the Necessity of Anatomy During Postgraduate Medical Education. MMJ. 2025;12(2):74-82.