Mezuniyet sonrası tıp eğitimin amacı farklı uzmanlık alanlarında toplumun gereksinimlerine yönelik nitelikli hekimler yetiştirmektir. Bu süreçte verilen eğitim daha çok klinik eğitim olarak yapılmakta ve sadece Plastik, Rekonstrüktif ve Estetik Cerrahi uzmanlık eğitiminde anatomi eğitimi (rotasyonu) bulunmaktadır. Oysaki tıp eğitiminde ilk 3 yılda verilen anatomi eğitimi uzmanlık eğitimi için yeterli ayrıntı içermemektedir. Bu hipotezi araştırmak için yola çıktığımız çalışmamızda uzmanlık eğitimi alan asistan hekimlerin anatomi eğitimine gereksinimleri ve anatomiye karşı tutumlarını araştırmayı amaçladık. Çalışmamıza dahili ve cerrahi branşlarda uzmanlık eğitimi alan 222 asistan hekim katılmıştır. Katılım gönüllülük esasına dayanarak, yüz yüze anket formu dağıtılmıştır. Katılımcıların %43.2’si cerrahi branşlarda, %56.8’i dahili branşlarda eğitim almaktaydı. Cerrahi branşlarda eğitim alanların %93.8’i, dahili branşlarda eğitim alanların %69.8’i uzmanlık yaptıkları bölümde anatomi bilgilerine ihtiyaç duyduklarını belirtmiştir. Uzmanlık eğitiminde katılımcıların %72.7’si klinik anatomi eğitiminin gerekli olduğunu belirtmiştir. Özellikle cerrahi branşlarda eğitim alan katılımcılar, branşa özgü anatomi eğitimi ve anatomi laboratuvarını kullanmak istediklerini belirtmiştir. Sonuç olarak anatomi eğitimi sadece mezuniyet öncesi değil, mezuniyet sonrası klinik branşlarda da oldukça önemi olan temel bir bilimdir. Anatomi eğitiminin uzmanlık eğitimine entegre edilmesi ile asistan hekimlerin bilgi açıkları kapanarak bilgi düzeyi yeterli olan donanımlı hekimlerin yetiştirilmesini sağlayabilecektir.
Postgraduate medical education aims to train qualified physicians in different specialties to meet the needs of society. The training provided in this process is mostly clinical training and anatomy training (rotation) is only available in Plastic, Reconstructive, and Aesthetic Surgery specialty training. However, the anatomy education provided in the first 3 years of medical education does not contain sufficient detail for specialist training. In our study, in which we set out to investigate this hypothesis, we aimed to investigate the anatomy education needs of assistant physicians receiving specialty training and their attitudes toward anatomy. A total of 222 assistant physicians receiving specialty training in internal and surgical branches participated in our study. Participation was voluntary and the survey form was distributed face-to-face. 43.2% of the participants were trained in surgical branches, and 56.8% were trained in internal medicine branches. 93.8% of those trained in surgical branches and 69.8% of those trained in internal medicine branches stated that they needed anatomy knowledge in the department in which they specialize. In specialty training, 72.7% of the participants stated that clinical anatomy training was necessary. Particularly participants who received training in surgical branches stated that they wanted branch-specific anatomy training and wanted to use the anatomy laboratory. As a result, anatomy education is a basic science that is very important not only before graduation but also in clinical branches after graduation. By integrating anatomy education into specialty training, the knowledge gaps of assistant physicians will be closed and qualified physicians with sufficient knowledge will be trained.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | October 11, 2024 |
Acceptance Date | July 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |