Poetry is an important literary element that has a history as old as human history and plays a major role in the transfer of culture between civilizations. “Didactic poetry”, a type of poetry that received its systematic name during the Abbasid period but whose existence dates back to before Christ, has come to the fore at different times of life and in various positions. In terms of the ease of memorization, it was used as a teaching method mostly by scholars in the field of education. In this article, a comparison is made between the purposes and ways in which didactic poetry was used in the Jahiliyyah period and the early days of Islam. As a matter of fact, the use of the genre, which is called al-shi'ru't-ta'lîmi in Arabic and didactic poetry in Turkish, in the Jahiliyyah period and in the early years of Islam has some differences in terms of subject matter. In this study, it is emphasized that the poets of the Jahiliyyah period used didactic poetry as tribal, warlike and preaching, but with Islam, instead of these features, the emphasis was on encouragement to Islam, notification and raising awareness with praise about the Prophet. In the introduction, a brief summary of the literature on the subject is given and information about the different aspects of this study is given. In the article, in which the survey method is used, first of all, it is tried to present what didactic poetry is and what its characteristics are in summary form. In the study, it is aimed to show through examples that this type of poetry existed before the period in which it emerged independently and that it was used in various ways in different fields. In addition, a general framework has been tried to be drawn by defining the didactic poetry in dictionary and terminology, mentioning its aims and purposes, its historical course, its use in the aforementioned periods, its representatives and its characteristics. Due to their broad scope, the periods in question are covered in subject headings and the relevant sections are supported with examples from famous poets.
Şiir, insanlık tarihi kadar eski bir geçmişe sahip olan ve medeniyetler arası kültür aktarımı noktasında büyük rol oynayan önemli bir edebi unsurdur. Sistematik olarak adını Abbasiler döneminde alan ancak varlığı milattan öncesine dayanan bir şiir türü olan “didaktik şiir”, hayatın farklı zamanlarında, çeşitli konumlarda öne çıkmıştır. Ezberleme hususunda sağladığı kolaylık açısından ise daha çok eğitim alanında kendini gösteren ilim adamlarının başvurduğu bir öğretim yöntemi olarak kullanılmıştır. Bu makalede didaktik şiirin, Cahiliye dönemi ile İslamiyet’in ilk günlerinde hangi amaçla ve ne şekilde kullanıldığı konusunda bir karşılaştırmaya gidilmiştir. Nitekim Arap dilinde eş-şi‘ru’t-ta‘lîmi tabiriyle Türkçede ise öğretici şiir şeklinde karşılık bulan türün Cahiliye dönemiyle İslam’ın ilk yıllarındaki kullanımı, konu bakımından birtakım farklılıklar arz etmektedir. Çalışmada Cahiliye dönemi şairlerinin didaktik şiiri kabileci, savaşçı ve nasihat etme noktasında kullandığı ancak İslamiyet’le birlikte bu özellikler yerine İslam’a teşvik, tebliğ ve Hz. Peygamber hakkında övgüyle bilinçlendirme vurgularının yapıldığına değinilmiştir. Giriş bölümünde konuyla ilgili kısa bir literatür özeti yapılarak bu çalışmanın farklı yönleri hakkında bilgi verilmiştir. Tarama yönteminin kullanıldığı makalede öncelikle didaktik şiirin ne olduğu ve özelliklerinin neler olduğu özet bilgi halinde sunulmaya çalışılmıştır. Çalışmada söz konusu şiir türünün, müstakil olarak ortaya çıktığı dönemin öncesinde de var olduğu ve farklı alanlarda çeşitli şekilde kullanıldığı örnekler üzerinden gösterilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca didaktik şiirin sözlük ve ıstılâhî tanımları yapılarak amaç ve gayelerinden, tarihsel seyrinden, adı geçen dönemlerdeki kullanımından, temsilcilerinden ve özelliklerinden bahsedilerek genel bir çerçeve çizilmeye çalışılmıştır. Söz konusu dönemler, geniş kapsamlı olmaları sebebiyle konu başlıkları halinde işlenerek ilgili bölümler meşhur şairlerden örneklerle desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arabic Language and Rhetoric |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 12, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |