Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi

Year 2022, , 375 - 381, 30.05.2022
https://doi.org/10.31020/mutftd.1073195

Abstract

Amaç: Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin dismenore ile baş etmede kullandığı geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını belirlemektir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı tipte olup, Ankara’da bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenime devam eden kadın öğrenciler ile yürütüldü. Araştırmanın örneklemini çalışmaya katılmaya gönüllü olan ve formları tam dolduran 206 kadın öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından literatürden yararlanılarak oluşturulan, katılımcıların sosyo-demografik ve menstrual özelliklerini, dismenore yaşama durumu, özellikleri ve baş etmede kullanılan geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarına ilişkin verileri tanılayan kullanılmıştır. Araştırma verileri 27 Mayıs-5 Ağustos tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler IBM SPSS 27 programı ile değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde; sayı, yüzde, ortalama±standart sapma, minimum ve maksimum değerler gibi tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Dismenore yaşama prevalansının %90,3 olduğu, %39,8’inin dismenoreyi şiddetli şekilde yaşadığı bulundu. Öğrencilerin dismenoreye yönelik geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları olarak sırasıyla; sıcak uygulama, bitki çayı, duş alma, masaj, egzersiz, müzik dinleme, akupresür, kayropraktik spinal manipülasyon terapi, refleksoloji ve vitamin-mineral alma yöntemlerini kullandıkları belirlendi.
Sonuç: Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun dismenore yaşadığı belirlendi. Öğrencilerin dismenore ile baş etmede birbirinden farklı geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını kullandıkları belirlendi.

Thanks

Araştırmamıza veri toplamada yardımcı olan ve ''Kadın Sağlığında Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Sempozyumu I: Jinekolojik Sorunlar'' adlı sempozyumda sözel bildiri sunumu yapan ebelik 4. Sınıf öğrencileri Ece Bulanık ve Enise Kocaer’e teşekkür ederiz.

References

  • 1. Gun Ç, Demirci N, Otrar M. Dismenore yönetiminde tamamlayici alternatif tedavileri kullanma durumu. Spatula DD 2014;4(4):191-7.
  • 2. Küçükkelepçe DŞ, et al. The Correlation Between the Menstrual Irregularity and Eating Attitude and Social Appearance Anxiety Among University Students. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2015;10(2):112-128.
  • 3. Yılmaz T, Nuraliyeva Z, Dinç H. Genç kadınların dismenore ile baş etme yöntemleri. Jaren 2020;6(2):294-9.
  • 4. Şahin S, ve ark. Üniversite öğrencilerinde dismenore yaşama sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;4(1):25-44.
  • 5. Türkmen H. Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Görülme Sıklığı ve Dismenoreye Etki Eden Faktörler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2019;6(1):39-46.
  • 6. Karabulutlu Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Dismenore Yaşama Durumları ve Dismenore ile Baş Etmeye Yönelik Uygulamaları. Caucasian Journal of Science 2020;7(1):28-41.
  • 7. Kahyaoğlu H, Küçükkaya B, Arslan E. Primer Dismenore Ağrısında Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavi Yöntemleri Kullanımı. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2019;6(4):322-327.
  • 8. Şimşek D, Duman FN, Gölbaşı Z. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Premenstrual Sendrom İle Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2022;12(1):116-125.
  • 9. Çay B, Saka S. Genç Yetişkinlerde Kısa Süreli Aerobik Egzersizin Dismenore Üzerine Etkisi. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 2020;2(3):94-101.
  • 10. Doğan H, Eroğlu S, Akbayrak T. Primer dismenorede gevşeme eğitiminin kısa süreli etkinliğinin incelenmesi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation 2019;6(2):78-85.
  • 11. Kilci Ş, Daşıkan Z, Muslu A. Primer Dismenore Ağrı Yönetiminde Kullanılan Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Terapi Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi 2020;1(2):70-80.
  • 12. Bajalan Z, Alimoradi Z, Moafi F. Nutrition as a potential factor of primary dysmenorrhea: a systematic review of observational studies. Gynecologic and obstetric investigation 2019;84(3):209-224.
  • 13. Hosseinlou A, et al. Effects of fish oil capsules and vitamin B1 tablets on duration and severity of dysmenorrhea in students of high school in Urmia-Iran. Global journal of health science 2014;6(7):124-8.
  • 14. Kuşaslan Avcı D, Sarı E. Üniversite öğrencilerinde dismenoreye yaklaşım ve dismenorenin sosyal yaşam ve okul performansına etkisi. Van Tıp Dergisi 2018;25(2):188-193.
  • 15. Sener N, Tashan ST. Evaluating the Relationship between Dysmenorrhea and Personality Traits in University Students/ Journal of Education and Research in Nursing 2020;17(2):148+.
  • 16. Çolak Yılmaz B, Şahin NH. Bir hemşirelik fakültesi öğrencilerinin primer dismenore sıklığı ve menstrual tutumları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2019;12(3):426-438.
  • 17. Ortiz MI. Primary dysmenorrhea among Mexican university students: prevalence, impact and treatment. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2010;152(1):73-7.
  • 18. Gagua T, Tkeshelashvili B, Gagua D. Primary dysmenorrhea: prevalence in adolescent population of Tbilisi, Georgia and risk factors. J Turk Ger Gynecol Assoc 2012;13(3):162-8.
  • 19. Yılmaz FA, Başer M. Dismenorenin Okul Performansına Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;5(3):29-33.
  • 20. Jahromi NB, Tartifizadeh A, Khabnadideh S. Comparison of fennel and mefenamic acid for thetreatment of primary dysmenorrhea. International Journal of Gynecology and Obstetrics 2003;80(20):153-7.
  • 21. Apay SE, et al. Effect of aromatherapy massage on dysmenorrhea in Turkish students. Pain management nursing 2012;13(4):236-240.
  • 22. EL-azeem NM, et al. Comparative Study between Different Acupressure Points on Relieving severity of Primary Dysmenorrhea. Egyptian Journal of Health Care 2020;11(3):81–91.
  • 23. Yılmaz FA, Başer M. Effects of foot reflexology on dysmenorrhea: a randomized controlled trial. Cukurova Medical Journal 2019;44(1):54-60.
  • 24. Midilli TS, Yasar E, Baysal E. Dysmenorrhea characteristics of female students of health school and affecting factors and their knowledge and use of complementary and alternative medicine methods. Holistic Nursing Practice 2015;29(4):194-204.
  • 25. Fadriyanti Y, Yanti E. Efektivitas Modifikası Guided Imagery and Music (Gım) Dengan Intensitas Nyerı Dismenore (Nyerı Haıd). Jurnal Kesehatan Medika Saintika 2021;12(2):37-42.
  • 26. Demirci D. Dismenore ile baş etmede kullanılan tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemleri (Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi; 2017.
  • 27. Mucuk S, Başer M. Doğum ağrısını hafifletmede kullanılan tensel uyarılma yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12(3):61-6.
  • 28. Dahlen HG, et al. Perineal outcomes and maternal comfort related to the application of perineal warm packs in the second stage of labor: a randomized controlled trial. BIRTH 2007;34(4):282-90.

Determination of Traditional and Complementary Medicine Practices Used by Students of the Faculty of Health Sciences to Cope With Dysmenorrhea

Year 2022, , 375 - 381, 30.05.2022
https://doi.org/10.31020/mutftd.1073195

Abstract

Purpose: To determine the traditional and complementary medicine practices used by the students of the Faculty of Health Sciences to cope with dysmenorrhea.
Method: The research is descriptive and was conducted with female students studying at the health sciences faculty of a foundation university in Ankara. The sample of the study consisted of 206 female students who volunteered to participate in the study and filled out the forms completely. In the collection of datas, a form created by the researchers using the literature, identifying the socio-demographic and menstrual characteristics of the participants, the state of experiencing dysmenorrhea, their characteristics and traditional and complementary medicine practices used in coping was used. Research datas were collected between 27 May and 5 August. The datas obtained from the research were evaluated with the IBM SPSS 27 program. In the analysis of the datas obtained from the research; Descriptive statistics such as number, percentage, mean±standard deviation, minimum and maximum values were used.
Results: The prevalence of dysmenorrhea was found to be 90.3%. It was found that 39.8% of these students experienced severe dysmenorrhea. As students' traditional and complementary medicine applications for dysmenorrhea, respectively; It was determined that they used hot application, herbal tea, taking a shower, massage, exercise, listening to music, acupressure, chiropractic spinal manipulation therapy, reflexology, and vitamin-mineral intake methods.
Conclusion: It was determined that most of the students experienced dysmenorrhea. It was determined that the students used different traditional and complementary medicine practices to cope with dysmenorrhea.

References

  • 1. Gun Ç, Demirci N, Otrar M. Dismenore yönetiminde tamamlayici alternatif tedavileri kullanma durumu. Spatula DD 2014;4(4):191-7.
  • 2. Küçükkelepçe DŞ, et al. The Correlation Between the Menstrual Irregularity and Eating Attitude and Social Appearance Anxiety Among University Students. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2015;10(2):112-128.
  • 3. Yılmaz T, Nuraliyeva Z, Dinç H. Genç kadınların dismenore ile baş etme yöntemleri. Jaren 2020;6(2):294-9.
  • 4. Şahin S, ve ark. Üniversite öğrencilerinde dismenore yaşama sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;4(1):25-44.
  • 5. Türkmen H. Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Görülme Sıklığı ve Dismenoreye Etki Eden Faktörler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2019;6(1):39-46.
  • 6. Karabulutlu Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Dismenore Yaşama Durumları ve Dismenore ile Baş Etmeye Yönelik Uygulamaları. Caucasian Journal of Science 2020;7(1):28-41.
  • 7. Kahyaoğlu H, Küçükkaya B, Arslan E. Primer Dismenore Ağrısında Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavi Yöntemleri Kullanımı. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2019;6(4):322-327.
  • 8. Şimşek D, Duman FN, Gölbaşı Z. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Premenstrual Sendrom İle Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2022;12(1):116-125.
  • 9. Çay B, Saka S. Genç Yetişkinlerde Kısa Süreli Aerobik Egzersizin Dismenore Üzerine Etkisi. Sağlık Profesyonelleri Araştırma Dergisi 2020;2(3):94-101.
  • 10. Doğan H, Eroğlu S, Akbayrak T. Primer dismenorede gevşeme eğitiminin kısa süreli etkinliğinin incelenmesi. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation 2019;6(2):78-85.
  • 11. Kilci Ş, Daşıkan Z, Muslu A. Primer Dismenore Ağrı Yönetiminde Kullanılan Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Terapi Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi 2020;1(2):70-80.
  • 12. Bajalan Z, Alimoradi Z, Moafi F. Nutrition as a potential factor of primary dysmenorrhea: a systematic review of observational studies. Gynecologic and obstetric investigation 2019;84(3):209-224.
  • 13. Hosseinlou A, et al. Effects of fish oil capsules and vitamin B1 tablets on duration and severity of dysmenorrhea in students of high school in Urmia-Iran. Global journal of health science 2014;6(7):124-8.
  • 14. Kuşaslan Avcı D, Sarı E. Üniversite öğrencilerinde dismenoreye yaklaşım ve dismenorenin sosyal yaşam ve okul performansına etkisi. Van Tıp Dergisi 2018;25(2):188-193.
  • 15. Sener N, Tashan ST. Evaluating the Relationship between Dysmenorrhea and Personality Traits in University Students/ Journal of Education and Research in Nursing 2020;17(2):148+.
  • 16. Çolak Yılmaz B, Şahin NH. Bir hemşirelik fakültesi öğrencilerinin primer dismenore sıklığı ve menstrual tutumları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2019;12(3):426-438.
  • 17. Ortiz MI. Primary dysmenorrhea among Mexican university students: prevalence, impact and treatment. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2010;152(1):73-7.
  • 18. Gagua T, Tkeshelashvili B, Gagua D. Primary dysmenorrhea: prevalence in adolescent population of Tbilisi, Georgia and risk factors. J Turk Ger Gynecol Assoc 2012;13(3):162-8.
  • 19. Yılmaz FA, Başer M. Dismenorenin Okul Performansına Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016;5(3):29-33.
  • 20. Jahromi NB, Tartifizadeh A, Khabnadideh S. Comparison of fennel and mefenamic acid for thetreatment of primary dysmenorrhea. International Journal of Gynecology and Obstetrics 2003;80(20):153-7.
  • 21. Apay SE, et al. Effect of aromatherapy massage on dysmenorrhea in Turkish students. Pain management nursing 2012;13(4):236-240.
  • 22. EL-azeem NM, et al. Comparative Study between Different Acupressure Points on Relieving severity of Primary Dysmenorrhea. Egyptian Journal of Health Care 2020;11(3):81–91.
  • 23. Yılmaz FA, Başer M. Effects of foot reflexology on dysmenorrhea: a randomized controlled trial. Cukurova Medical Journal 2019;44(1):54-60.
  • 24. Midilli TS, Yasar E, Baysal E. Dysmenorrhea characteristics of female students of health school and affecting factors and their knowledge and use of complementary and alternative medicine methods. Holistic Nursing Practice 2015;29(4):194-204.
  • 25. Fadriyanti Y, Yanti E. Efektivitas Modifikası Guided Imagery and Music (Gım) Dengan Intensitas Nyerı Dismenore (Nyerı Haıd). Jurnal Kesehatan Medika Saintika 2021;12(2):37-42.
  • 26. Demirci D. Dismenore ile baş etmede kullanılan tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemleri (Yüksek Lisans Tezi). Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi; 2017.
  • 27. Mucuk S, Başer M. Doğum ağrısını hafifletmede kullanılan tensel uyarılma yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009;12(3):61-6.
  • 28. Dahlen HG, et al. Perineal outcomes and maternal comfort related to the application of perineal warm packs in the second stage of labor: a randomized controlled trial. BIRTH 2007;34(4):282-90.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Article
Authors

Didem Şimşek Küçükkelepçe 0000-0003-0001-2581

Sümeyra Damsarsan 0000-0001-5310-5250

Zehra Gölbaşı 0000-0002-0410-7433

Publication Date May 30, 2022
Submission Date February 14, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Şimşek Küçükkelepçe, D., Damsarsan, S., & Gölbaşı, Z. (2022). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 12(2), 375-381. https://doi.org/10.31020/mutftd.1073195
AMA Şimşek Küçükkelepçe D, Damsarsan S, Gölbaşı Z. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. May 2022;12(2):375-381. doi:10.31020/mutftd.1073195
Chicago Şimşek Küçükkelepçe, Didem, Sümeyra Damsarsan, and Zehra Gölbaşı. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore Ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 12, no. 2 (May 2022): 375-81. https://doi.org/10.31020/mutftd.1073195.
EndNote Şimşek Küçükkelepçe D, Damsarsan S, Gölbaşı Z (May 1, 2022) Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 12 2 375–381.
IEEE D. Şimşek Küçükkelepçe, S. Damsarsan, and Z. Gölbaşı, “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, vol. 12, no. 2, pp. 375–381, 2022, doi: 10.31020/mutftd.1073195.
ISNAD Şimşek Küçükkelepçe, Didem et al. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore Ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 12/2 (May 2022), 375-381. https://doi.org/10.31020/mutftd.1073195.
JAMA Şimşek Küçükkelepçe D, Damsarsan S, Gölbaşı Z. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2022;12:375–381.
MLA Şimşek Küçükkelepçe, Didem et al. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore Ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel Ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, vol. 12, no. 2, 2022, pp. 375-81, doi:10.31020/mutftd.1073195.
Vancouver Şimşek Küçükkelepçe D, Damsarsan S, Gölbaşı Z. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dismenore ile Baş Etmede Kullandığı Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarının Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2022;12(2):375-81.

Cited By

Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin