Etik karar verme süreçlerinin layıkıyla
gerçekleştirilmemesine neden olan yoğun sirkülasyon ve diğer olumsuz etkenler,
etik farkındalık düzeyinde azalma veya körleşme gibi sıkıntılar ortaya
çıkarabilmektedir. Aşırı iş yükü ve zaman sıkıntısı sağlık profesyonellerinin
bireysel algoritmalar üreterek standart uygulamaları terk etmesi riskini
yaratmaktadır. Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinde çalışan sağlık
profesyonelleri, etikle ilgili sorunlarla çok sık karşılaşmaktadır. En sık
karşılaşılan sorunlar hekim görevlerinin hemşirelere devredilmesi, kıdemsiz
çalışanlara “angarya” yüklenmesi ve uzun vardiyalar şeklinde çalışılması
şeklindedir. En fazla önemsenen sorunlar ise aydınlatılmış onam formlarına imza
alınmaması, ailelere açık ve ayrıntılı bilgi verilmemesi ve uzun vardiyalar
şeklinde çalışılması olarak bildirilmektedir. Hem karşılaşma sıklığı hem de
önemseme derecesi bakımından kural ihlalleri, değer çatışmalarının önüne
geçmektedir. Bu derleme çalışması, Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinde ortaya
çıkan etik durumları ve bu durumlarla karşılaşan sağlık profesyonellerinin
yaşadığı sıkıntıları, karar verme süreçlerini ve çözümünde neler
yapabileceklerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Etik durumlar ve çözüm
süreçleri hakkında, Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesi çalışanlarına düzenli
aralıklarla hizmet içi eğitim verilmesi önerilmektedir.
Intense circulation and other negative factors that
cause ethical decision-making processes not to be performed properly may cause
problems such as decrease in the level of ethical awareness or blindness.
Excessive workload and shortage of time creates the risk that health professionals
will abandon standard practices by generating individual algorithms. Health
professionals working in neonatal intensive care units often face ethical
problems. The most common problems are transferring physician duties to nurses,
loading “chore a to junior employees and working as long shifts. The most
important problems are reported as lack of signed consent forms, lack of clear
and detailed information for families and working as long shifts. In terms of
both the frequency of the encounter and the degree of importance, violations of
the rules prevent conflicts of value. This review was conducted to investigate the ethical
issues that emerged in Neonatal Intensive Care Units and the problems
experienced by health professionals who faced these situations, decision-making
processes and what they could do to solve them. It is recommended that
in-service training be given to the Neonatal Intensive Care Unit employees on a
regular basis on ethical issues and resolution processes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | November 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin