Giriş: Bu çalışmanın amacı Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi klinik öncesi öğrencileri arasında tamamlayıcı ve alternatif tıbba ait bilgi ve tutumlarını tespit etmek ve bunu etkileyen faktörleri ortaya çıkarmaktır. Böylece giderek bilimsel platformlarda tartışılan tamamlayıcı ve alternatif tıp konularının öğrenciler açısından önemi ve müfredatta yer almasının gerekliliği konularında bilgi birikimine katkıda bulunmuş olacaktır. Yöntem: 2012–13 eğitim döneminde tıp fakültesinde dönem 1, 2 ve 3 öğrencileri arasında Ocak–Mart aylarında yapılan kesitsel bir çalışmadır. Literatürden faydalanarak hazırlanan anketimiz tamamlayıcı ve alternatif tıp hakkında bilgi sahibi olma, tutum ve yaklaşım konularını içeren üç bölümden oluşmaktadır. Çalışma öncesinde 30 kişilik bir grup üzerinde pilot çalışma yapılarak anket formlarında gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Oluşturulan anket formları gönüllü katılımcı öğrencilere dağıtılmış ve 48 saat sonra geri toplanmıştır. Araştırma evreni 475 kişiden oluşmakta olup, 325 öğrenci ankete katılmaya gönüllü olmuştur. Bulgular: 129 erkek 196 kadından oluşan katılımcılar arasında tamamlayıcı ve alternatif tıp konusunda en fazla bilinen yöntemler olarak masaj (% 88,3) ve bitkisel tedavi (% 84,4) öne çıkmaktadır. Öğrenciler arasında en sık kullanılan yöntemler olarak % 54,8 oranında bitkisel tedavi ve % 51,1 oranında spirituality-dua yer almaktadır. Katılımcıların % 62,5’u bitkisel tedavi, % 61,2’si de hipnoz konusunda eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Tartışma ve Sonuç: Öğrencilerin tamamlayıcı ve alternatif tıp yöntemlerine karşı ilgili oldukları, bilgi ve deneyimlerinin yetersiz olduğu ve bu konuda fakülte eğitim müfredatında konu ile ilgili ders konulmasını istedikleri tespit edilmiştir
Introduction: The aim of this study is to detect knowledge and attitudes of the complementary and alternative medicine of the among the Celal Bayar University, Faculty of Medicine pre-clinical students and to reveal the factors that affect it. By this way, it will be contributed to the accumulation of knowledge of the students, importance and necessity of the inclusion of the curriculum, and complementary and alternative medicine topics which are increasingly discussed in scientific platforms. Method: This is a cross-sectional study which is done with the students in medical school in the periods between 1, 2 and 3, in January - March in 2012-13 academic years. The questionnaire of which has been prepared with the advantage of literature is consists of three parts including issues of information about complementary and alternative medicine, attitude and approach. Before the study, a pilot study was conducted on a group of 30 people and then the necessary correction has been done on the polls forms. The generated questionnaire forms were distributed to the participating volunteer students and collected 48 hours after the back. Research the scope is composed of 475 members and 325 students volunteered to participate in the survey. Results: For the most well-known methods of the complementary and alternative medicine stands out as massage (88.3%) and herbal medicine (84.4%) among the participants of 129 men and 196 women. The most commonly used methods among students are, 54.8% of herbal treatment and the 51.1% of spirituality-dua. 62.5% of the participants stated that they want to take the training about herbal treatment and 61.2% in hypnosis. Discussion and Consequence: After the study, it has been detected that the students are interested in about the complementary and alternative medicine methods and are inadequate knowledge and experience, so they want to place course curriculum about these, from the faculty
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Lokman Hekim Journal 2013; Supplement |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin