Ölü insan dokusu, organı, bedeni, belli etik kurallar çerçevesinde olmak koşuluyla, tıp eğitiminde kullanılmaktadır. Bu kullanım öğrencilerin tıbbi bilgi-beceri düzeyinde artış sağlamanın yanı sıra hekim kimliği oluşturmalarına da önemli katkı sağlamaktadır. Ülkemizde kadavra temininin yetersiz oluşu tıp eğitimi açısından önemli bir sorundur. Bu sebeple üniversitelerimizde bağış kadavra teminine yönelik adımlar atılmakta, kadavra bağışı konusunda toplumu bilinçlendirmeye yönelik girişimler kurumlar tarafından desteklenmektedir. Bunun etkili örneklerinden biri de Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde gerçekleştirilen ve bu bildiriye konu edilen “Bağış Kadavraya Şükran Töreni”dir. Bu bildiri ile Mersin Üniversitesi’nde düzenlenmekte olan ve kadavra bağışı konusunda farkındalık yaratmada önemli bir adım olduğu düşünülen tören gündeme alınarak, benzeri faaliyetlerin tartışılması amaçlandı
GRATITUDE CEREMONY FOR DONATED CADAVER IN MERSIN UNIVERSITY The usage of tissue, organs and body of dead people in medical education, depending on specific ethical rules, enables the students to form the identity of doctor besides improving medical knowledge and skills. Difficulty of providing cadaver is an important problem of medical education in our country. For this reason, there are certain attempts to raise awareness in cadaver donation in the universities of our country which are supported by the administrations. One of the good examples of these attempts is the “Gratitude Ceremony for Donated Cadaver” that is the subject of this paper and held in Mersin University Medical Faculty. In this presentation, it is aimed to discuss the similar facilities by taking this exemplary ceremony into account
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Lokman Hekim Journal 2013; Supplement |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin