Aim: This study was conducted to determine the effect Stem Cell Policies and Bioethics course given in Interdisciplinary Stem Cell and Regenerative Medicine Master Program on ethical awareness development through the movie.
Methods: This study is a retrospective research. In the spring semesters of 2018-2019- and 2019-2020 academic years, within scope of Stem Cell Policies and Bioethics course, students were asked to watch the Dallas Buyers Club movie in the first week of the course, evaluate it ethical problems and send it to the lecturer in writing. In the last week of the course, the students were asked to re-evaluate the movie in terms of ethical problems in the light of the information they received during the course and the opinions of the students were made into written text. The data obtained from the discussion texts made by students about ethical problems before and after the course were analyzed and reported by the researchers.
Results: In the study, it was determined that while the students included most of the evaluations of the ethical problems that were the subject of the film in the first week of the course, they realized all of them in their discussion session last week and made suggestions for solution. The students stated that discussions made over films in the bioethics lesson contributed to their awareness of ethical problems better, and that it was useful and effective to be used in ethics education.
Conclusion: It was observed that the film analyses used in ethics education had a positive effect on students’ awareness of ethical issues. More research needs to be done by comparing different teaching methods related to ethics education provided in postgraduate programs of the health sciences.
Amaç: Bu çalışma Disiplinlerarası Kök Hücre ve Rejeneratif Tıp Yükseklisans programında verilen Kök Hücre Politikaları ve Biyoetik dersinin öğrencilerin etik farkındalık geliştirme üzerindeki etkisinin, Dallas Buyers Club filmi üzerinden belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışma retrospektif bir araştırmadır. 2018-2019 ve 2019-2020 Öğretim yılı bahar dönemlerinde, Kök Hücre Politikaları ve Biyoetik dersinin kapsamında öğrencilere dersin ilk haftasında Dallas Buyers Club filmini izlemeleri, etik açıdan filmi değerlendirip yazılı olarak dersin sorumlu öğretim üyesine iletmeleri istenmiştir. Dersin son haftasında öğrencilerle ders boyunca aldıkları bilgiler ışığında Dallas Buyers Club filmini etik bir zeminde değerlendirmeleri istenmiş ve öğrencilerin görüşleri yazılı metin haline getirilmiştir. Öğrencilerin ders öncesi ve sonrasında etik sorunlarla ilgili filmden yola çıkarak yaptıkları tartışma metinlerinden elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından analiz edilmiş ve raporlanmıştır.
Bulgular: Çalışmada öğrencilerin filme konu olan etik sorunları, dersin ilk haftasındaki değerlendirmelerinde çoğuna yer verirken, son hafta yaptıkları tartışma oturumunda tamamını fark ettikleri, çözüm için önerilerde bulundukları belirlenmiştir.
Sonuç: Etik eğitiminde kullanılan film analizinin öğrencilerin etik sorunlarla ilgili farkındalıklarının üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmüştür. Sağlık bilimlerinin lisansüstü programlarında verilen etik eğitimi ile ilgili farklı öğretim yöntemlerinin karşılaştırarak daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2020 |
Submission Date | July 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without reference. Responsibility of the articles belong to the authors
Ayşegül Tuğuz
from composition of İlter Uzel named “Dioscorides and his Student
Address
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir / Mersin