QUALITY PERCEPTIONS OF TAXPAYERS OF CERTIFIED PUBLIC ACCOUNTANTS: AN APPLICATION IN KARS
Year 2019,
, 559 - 584, 01.11.2019
Mehmet Emin Karabayır
,
Serkan Meriç
Abstract
Accountancy
profession which takes place in the service sector is performed based on
certain rules and regulations. Preference of certified public accountants who
are increasing in number every day by taxpayers is closely related to providing
quality services. In this study which was conducted in order to reveal the
perceptions of the quality of service of taxpayers received from professional
accountants, a survey including Servperf scale was applied to enterprises
operating in the city center of Kars. As a result of factor analysis, t test
and ANOVA analysis of the data obtained from 390 enterprises, statistically
significant differences were observed in perception of service quality
sub-dimensions depending on the characteristics of the participants and
enterprises.
References
- Ağa, M., Şafaklı, O. V. (2007). "An Empirical Investigation of Service Quality and Customer Satisfaction in Professional Accounting Firms: Evidence from North Cyprus". Problems and Perspectives in Management, 5(3): 84-98.Altan, M. (2004). ‘‘Muhasebecilik Mesleğinin Toplumda Algılanma Biçimi Üzerine Bir Araştırma’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11: 29-54.Armstrong, R., Smith, M. (1996). ‘‘Marketing Cues and Perceptions of Service Quality in The Selection of Accounting Firms’’. Journal of Customer Service in Marketing & Management, 2(2): 37-59.Ayboğa, H. (2003). “Globalleşme Sürecinde Ülkemizde Muhasebe Mesleği ve Meslek Mensuplarının Eğitimi”. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1): 327-359.Banar, K., Ekergil, V. (2010). ‘‘Muhasebe Meslek Mensuplarının Hizmet Kalitesi: Sunulan Hizmetlerinin Kalitesi ile Müşteri Memnuniyeti İlişkisi Eskişehir Uygulaması’’. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 39-60.Cronin, J. J., Taylor, S. A., (1992). ‘‘Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension’’. Journal of Marketing, 56: 55-68.Demir, B. (2015). ‘‘Muhasebe ve Denetim Mesleğinde Etik’’. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4).Erbaş, E. R. (2014). Mali Müşavirlik Hizmetlerinde Servqual Modeliyle Kalitenin Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Güney, S., Dızman, Ş. (2015). ‘‘Muhasebe Meslek Mensuplarının İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyi-Erzincan İli Uygulaması’’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3): 315-336.Jain, S. K., Gupta, G. (2004). ‘‘Measuring Service Quality: Servqual vs. Servperf Scales’’. Vikalpa, 29(2): 25-38.Karasioğlu, F. (2001). İnternet Tabanlı Finansal Raporlama. Ankara: Nobel Yayınevi.Keng, K. A., Liu, P. (1998). "Expectation of Service Quality in Professional Accounting Firms: A Singapore Study". Journal of Customer Service in Marketing & Management, 5(2): 39-54.Koç, F., Şahin, N. K., Özbek, V. (2014). "Hizmet Hataları ve Algılanan Kalite Arasındaki İlişki Üzerinde Değiştirme Maliyetinin Düzenleyici Etkisi: Küçük İşletmeler ve Hizmet Satın Aldıkları Muhasebecilere Yönelik Bir Uygulama". Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 14: 21-46.Kutlu, H. A. (2009). Tekdüzen Genel Muhasebe. Ankara: Nobel Yayınevi.Küçüksavaş, N.(2005).Finansal Muhasebe. İstanbul: Kare Yayınları.Mohammed, W. N. M. (2017). Muhasebecilerden Alınan Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyetinin Servqual Yöntemiyle Değerlendirilmesi: Irak Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.Parasuraman, A., Berry, L. L., Zeithaml, V. A. (1991). ‘‘Perceived Service Quality as a Customer‐Based Performance Measure: An Empirical Examination of Organizational Barriers Using an Extended Service Quality Model’’. Human Resource Management, 30(3): 335-364.Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., Berry, L. L. (1985). ‘‘A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research’’. The Journal of Marketing, 41-50.Saxby, C. L., Ehlen, C. R., Koski, T. R. (2004). ‘‘Service Quality in Accounting Firms: The Relationship of Service Quality to Client Satisfaction and Firm/Client Conflict’’. Journal of Business & Economics Research, 2(11): 75-85.Teğin, S. (2015). Muhasebe Meslek Mensuplarının Vermiş Oldukları Hizmet Kalitesi: Siirt’te Bir Uygulama. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van.Yanık, A., Yıldız, F. (2013). ‘‘Evaluation of Accounting Service Quality Expected and Perceived by Businesses’’. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 60: 85-93.Yayla, H. E., Cengiz, E. (2006). ‘‘Muhasebe Bürolarında Algılanan Hizmet Kalitesi ve Mükelleflerin Tatmin Düzeylerine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi-II’’. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (31): 175-183.
SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİR MÜKELLEFLERİNİN KALİTE ALGILARI: KARS İLİNDE BİR UYGULAMA
Year 2019,
, 559 - 584, 01.11.2019
Mehmet Emin Karabayır
,
Serkan Meriç
Abstract
Hizmet sektöründe yer alan muhasebecilik mesleği
belli kurallara ve yönetmeliklere dayanılarak icra edilmektedir. Her geçen gün
sayıları artmakta olan serbest muhasebeci mali müşavirlerin mükellefler
tarafından tercih edilmeleri kaliteli hizmet sunmaları ile yakından ilgilidir.
Muhasebe meslek mensuplarından hizmet alan mükelleflerin almış oldukları hizmete
ilişkin kalite algılarını ortaya çıkarmak amacı ile yapılan bu çalışmada Kars
il merkezinde faaliyet gösteren işletmelere Servperf ölçeğinin yer aldığı anket
uygulanmıştır. 390 işletmeden elde edilen verilerin faktör analizi, t testi ve ANOVA
analizine tabi tutulması sonucunda katılımcıların ve işletmelerin özelliklerine
bağlı olarak hizmet kalitesi alt boyutlarının algılanmasında istatistiksel
olarak anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
References
- Ağa, M., Şafaklı, O. V. (2007). "An Empirical Investigation of Service Quality and Customer Satisfaction in Professional Accounting Firms: Evidence from North Cyprus". Problems and Perspectives in Management, 5(3): 84-98.Altan, M. (2004). ‘‘Muhasebecilik Mesleğinin Toplumda Algılanma Biçimi Üzerine Bir Araştırma’’, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11: 29-54.Armstrong, R., Smith, M. (1996). ‘‘Marketing Cues and Perceptions of Service Quality in The Selection of Accounting Firms’’. Journal of Customer Service in Marketing & Management, 2(2): 37-59.Ayboğa, H. (2003). “Globalleşme Sürecinde Ülkemizde Muhasebe Mesleği ve Meslek Mensuplarının Eğitimi”. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1): 327-359.Banar, K., Ekergil, V. (2010). ‘‘Muhasebe Meslek Mensuplarının Hizmet Kalitesi: Sunulan Hizmetlerinin Kalitesi ile Müşteri Memnuniyeti İlişkisi Eskişehir Uygulaması’’. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 39-60.Cronin, J. J., Taylor, S. A., (1992). ‘‘Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension’’. Journal of Marketing, 56: 55-68.Demir, B. (2015). ‘‘Muhasebe ve Denetim Mesleğinde Etik’’. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4).Erbaş, E. R. (2014). Mali Müşavirlik Hizmetlerinde Servqual Modeliyle Kalitenin Ölçülmesine Yönelik Bir Uygulama. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Güney, S., Dızman, Ş. (2015). ‘‘Muhasebe Meslek Mensuplarının İşletmelerin Beklentilerini Karşılama Düzeyi-Erzincan İli Uygulaması’’. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3): 315-336.Jain, S. K., Gupta, G. (2004). ‘‘Measuring Service Quality: Servqual vs. Servperf Scales’’. Vikalpa, 29(2): 25-38.Karasioğlu, F. (2001). İnternet Tabanlı Finansal Raporlama. Ankara: Nobel Yayınevi.Keng, K. A., Liu, P. (1998). "Expectation of Service Quality in Professional Accounting Firms: A Singapore Study". Journal of Customer Service in Marketing & Management, 5(2): 39-54.Koç, F., Şahin, N. K., Özbek, V. (2014). "Hizmet Hataları ve Algılanan Kalite Arasındaki İlişki Üzerinde Değiştirme Maliyetinin Düzenleyici Etkisi: Küçük İşletmeler ve Hizmet Satın Aldıkları Muhasebecilere Yönelik Bir Uygulama". Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 14: 21-46.Kutlu, H. A. (2009). Tekdüzen Genel Muhasebe. Ankara: Nobel Yayınevi.Küçüksavaş, N.(2005).Finansal Muhasebe. İstanbul: Kare Yayınları.Mohammed, W. N. M. (2017). Muhasebecilerden Alınan Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyetinin Servqual Yöntemiyle Değerlendirilmesi: Irak Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.Parasuraman, A., Berry, L. L., Zeithaml, V. A. (1991). ‘‘Perceived Service Quality as a Customer‐Based Performance Measure: An Empirical Examination of Organizational Barriers Using an Extended Service Quality Model’’. Human Resource Management, 30(3): 335-364.Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., Berry, L. L. (1985). ‘‘A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research’’. The Journal of Marketing, 41-50.Saxby, C. L., Ehlen, C. R., Koski, T. R. (2004). ‘‘Service Quality in Accounting Firms: The Relationship of Service Quality to Client Satisfaction and Firm/Client Conflict’’. Journal of Business & Economics Research, 2(11): 75-85.Teğin, S. (2015). Muhasebe Meslek Mensuplarının Vermiş Oldukları Hizmet Kalitesi: Siirt’te Bir Uygulama. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van.Yanık, A., Yıldız, F. (2013). ‘‘Evaluation of Accounting Service Quality Expected and Perceived by Businesses’’. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 60: 85-93.Yayla, H. E., Cengiz, E. (2006). ‘‘Muhasebe Bürolarında Algılanan Hizmet Kalitesi ve Mükelleflerin Tatmin Düzeylerine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi-II’’. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (31): 175-183.