Accounting is a profession
which requires those want to perform it in accordance with the principles and
standards required by it to acquire knowledge and skills in many areas of
specialty in academic terms and to renew their professional knowledge and
skills in parallel with the changes and developments occurring after they start
working as a member of this profession, thereby improving their professional
competencies continuously. This quick and continuous change in accounting
makes it obligatory to be a member of this profession who is capable of
thinking on a global scale and fulfilling its requirements. The members of
accounting profession in Turkey perform their jobs as an independent or
dependent Public Accountant (PA) and Public Accountant and Financial Consultant
(PAFC) with their registration at a chamber of certified public accountants.
Given the fact that the members of this profession performing their
professional activities as “independent” ones engage in a lot of (as many as
the number of books they keep) practices related to many areas of subspecialty
of the profession, it is essential for them to improve their knowledge and
skills more compared to “dependent” members of this profession engaged in a
single limited area of specialty of this profession.
The purpose
of this study is to investigate the effects of working conditions of
“independent” members of accounting profession who perform their job in their
own accounting offices and of those of “dependent” ones who perform their job
in a workplace possessed by an employer on the improvement of their
professional competencies. To this end, an empirical study was conducted on the
members of this profession, and an insight was provided into the effects of
working conditions on factors such as professional knowledge, professional skills,
and professional ethics, which all influence the improvement of the
professional competencies of the members of this profession.
Accounting Professionals Professional Competence Professional Knowledge Professional Skills Professional Ethics
Muhasebe mesleği, bu mesleğin gerektirdiği ilke ve standartlara uygun
olarak icra etmek isteyenlerin, akademik anlamda birçok uzmanlık alanında bilgi
ve beceri kazanmaları ve meslek mensubu olarak mesleğe başladıktan sonra da
ortaya çıkan değişme ve gelişmelere paralel, mesleki bilgi ve becerilerini
yenileyip; sürekli olarak mesleki yetkinliklerini geliştirmelerini gerekli
kılan bir meslektir. Muhasebe mesleğindeki bu hızlı ve sürekli değişim,
küresel ölçekte düşünebilen ve onun gereklerini yerine getirebilme yetkinliğine
sahip bir meslek mensubu olmayı zorunlu kılmaktadır. Türkiye’deki muhasebe
meslek mensupları, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odaları’ndan herhangi
birine kayıtlı olarak, serbest ya da bağımlı bir şekilde Serbest Muhasebeci
(SM) ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavir (SMMM) olarak faaliyetlerini
sürdürmektedirler. Mesleki faaliyetlerini “serbest” olarak icra eden meslek
mensuplarının, mesleğin birçok alt uzmanlık alanları ile ilgili ve çok sayıda
(tuttukları defter sayısınca) uygulama yaptıkları göz önüne alındığında,
muhasebe mesleğinin sınırlı tek bir uzmanlık alanında çalışan “bağımlı” meslek
mensuplarına göre bilgi ve becerilerini daha fazla geliştirmeleri
kaçınılmazdır.
Çalışmanın amacı, muhasebe meslek mensuplarından
mesleğini kendine ait muhasebe bürosunda “serbest” olarak icra edenler ile bir
iş yerinde işyerine “bağımlı” olarak
icra edenlerin çalışma ortamlarının mesleki yetkinliklerinin geliştirilmesi
üzerinde etkisini araştırmaktır. Bu amaca yönelik meslek mensuplarının üzerinde
bir ampirik araştırma gerçekleştirilerek, çalışma ortamlarının meslek
mensuplarının mesleki yetkinliklerinin geliştirilmesine etki eden mesleki
bilgi, mesleki beceri ve mesleki etik faktörleri üzerinde etkileri hakkında
bilgi sahibi olunmuştur.
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 1, 2019 |
Submission Date | September 29, 2017 |
Acceptance Date | June 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.