Developments in information and communication technologies
continue to affect every aspect of social life. Education is one of the most
affected areas by these developments. As a consequence of the constantly
evolving developments in information and communication technologies,
universities have to make an effort to integrate these technologies into the
field of education. Distance education (DE) is one of the applications that are
emerged by the integration of communication technologies in higher education.
The purpose of this study is to investigate the factors
affecting accounting academicians’ usage of distance learning practices via
Technology Acceptance Model (TAM). Relationships between variables are
investigated using data obtained from randomly selected 78 accounting
academicians via questionnaire applied by e-mail. The results of analysis are
supporting the theory. According to the findings a) accounting academicians
perceived usefulness perceptions towards DE has a positive and statistically
significant effect on their attitude toward use and behavioral intentions, b)
accounting academicians perceived ease of use perceptions towards DE has a
positive and statistically significant effect on their behavioral intentions
and as a result of this c) perceived ease of use has a positive effect on
behavioral intentions.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanmakta olan
gelişmeler, toplumsal yaşamın her alanını önemli ölçüde etkilemeye devam
etmektedir. Eğitim, bu gelişmelerden en fazla etkilenen alanlardan birisidir.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin bir sonucu olarak akademik ve
yönetim anlayışlarında değişiklikler yapma zorunluluğu duyan üniversiteler, bu
teknolojileri yükseköğretim ile bütünleştirerek uzaktan eğitim uygulamalarını
ortaya çıkarmışlardır.
Bu çalışmanın amacı, muhasebe akademisyenlerinin muhasebe
eğitiminde uzaktan eğitim uygulamalarını kabullerini etkileyen faktörlerin
Teknoloji Kabul Modeli (TKM) çerçevesinde ortaya konmasıdır. Teknoloji Kabul
Modelinin değişkenleri arasındaki ilişkileri test edebilmek için 78 muhasebe
akademisyeninden anket yoluyla oluşturulan veri setinin analizinden elde edilen
bulgular, teoriyi desteklemektedir. Bu bulgulara göre, a) algılanan
kullanışlılık değişkeninin, muhasebe akademisyenlerinin uzaktan eğitim
uygulamalarının kullanımına yönelik tutum ve davranışsal niyetleri üzerinde
istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir etkisinin; b) algılanan kullanım
kolaylığı değişkeninin, muhasebe akademisyenlerinin uzaktan eğitim
uygulamalarının kullanımına yönelik tutumları üzerinde istatistiksel olarak
anlamlı ve pozitif bir etkisinin ve c) bunun sonucunda da kullanıma yönelik
tutumlarının ise davranışsal niyetleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve
pozitif etkisinin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2019 |
Submission Date | April 18, 2018 |
Acceptance Date | June 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.