Motor Vehicle Tax, which is based on motor vehicles
and aircraft, has been a property tax for a long time. This tax also carries
user charge in the context of benefit principle or the nature of environmental
tax, which takes into account emission swings. In this study, MTV from motor
land vehicles is considered in the context of environmental tax. On the basis
of this idea, it has been underlain by the opinion that environmental taxes can
be used as a tool of internalizing of environmental externalities. But to be
able to create this effect, MTV has to be designed in a structure that takes
environmental factors into consideration and must be extensively constructed.
At this point, temporarily imported motor vehicles, which can be seen as a way
of avoiding taxation, constitute a problem.
With an arrangement made in 2015, the duration of these vehicles to be
kept in Turkey has been increased to 2 years, has opened the way for tax
avoidance. This study is intended to evaluate temporarily imported vehicles in
terms of MTV. In conclusion, temporary
imported vehicles whose length of duration in Turkey exceeding a taxation
period (6 month) must be subject to MTV for damaging the environment as a
natural consequence of increasing the length of duration up to 2 years.
Motorlu
kara ve hava taşıtları üzerinden alınan Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) uzunca
süre servet vergisi niteliğini korumuştur. Bu vergi aynı zamanda fayda ilkesi
bağlamında alınan kullanıcı ücreti veya emisyon salınımlarını dikkate alan
çevre vergisi niteliği de taşımaktadır. Bu çalışmada motorlu kara taşıtlarından
alınan MTV, çevre vergisi bağlamında ele alınmaktır. Bu düşüncenin temelinde,
bu verginin çevreye yönelik dışsallıkların içselleştirilmesinde bir araç olarak
kullanılabileceği fikri yatmaktadır. Fakat bu etkinin yaratılabilmesi için
MTV’nin çevresel faktörleri göz önüne alan bir yapıda ve geniş kapsamlı
oluşturulmuş olması gerekmektedir. Bu noktada ise vergiden kaçınmanın bir yolu
olarak görülebilen geçici ithal edilen motorlu kara taşıtları sorun
oluşturmaktadır. 2015 yılında yapılan bir düzenleme ile birlikte bu araçların
Türkiye’de kalma süresinin iki yıla çıkarılması vergiden kaçınmanın yolunu
aralamıştır. Bu çalışma, geçici ithal edilen kara taşıtlarının MTV karşısındaki
durumunu incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Çalışma sonucunda bu araçların
Türkiye’de kalma süresinin iki yıla çıkarılması nedeniyle çevreye vermiş
oldukları zararların dikkate alınması ve bu bağlamda bir vergilendirme dönemini
(6 ay) aşan kullanımların MTV’ye tabi olması gerektiği kanaatine varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | March 5, 2018 |
Acceptance Date | June 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.