BibTex RIS Cite

MOTOR VEHICLE TAX PROBLEM IN TEMPORARILY IMPORTED LAND VEHICLES

Year 2019, Volume: 12 Issue: 2, 439 - 460, 01.07.2019
https://doi.org/10.29067/muvu.402078

Abstract

Motor Vehicle Tax, which is based on motor vehicles
and aircraft, has been a property tax for a long time. This tax also carries
user charge in the context of benefit principle or the nature of environmental
tax, which takes into account emission swings. In this study, MTV from motor
land vehicles is considered in the context of environmental tax. On the basis
of this idea, it has been underlain by the opinion that environmental taxes can
be used as a tool of internalizing of environmental externalities. But to be
able to create this effect, MTV has to be designed in a structure that takes
environmental factors into consideration and must be extensively constructed.
At this point, temporarily imported motor vehicles, which can be seen as a way
of avoiding taxation, constitute a problem. 
With an arrangement made in 2015, the duration of these vehicles to be
kept in Turkey has been increased to 2 years, has opened the way for tax
avoidance. This study is intended to evaluate temporarily imported vehicles in
terms of MTV.  In conclusion, temporary
imported vehicles whose length of duration in Turkey exceeding a taxation
period (6 month) must be subject to MTV for damaging the environment as a
natural consequence of increasing the length of duration up to 2 years. 

References

  • Bazı Vergi Kanunları İle Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2017). T. C. Resmi Gazete, 30261 ,( 05.12.2017).
  • Chapman, L. (2007). Transport and climate change: a review, Journal of Transport Geography 15, 354-367.
  • Çelik, A. (2014). Taşıt Vergilerinde Yeni Yaklaşım Yeşil Vergi, Konya Ticaret Odası Etüd-Araştırma Servisi, http://www.kto.org.tr/d/file/yesil-vergi---tasit-vergilerinde-yeni-donem.pdf.
  • EC, (2001). Environmental Taxes- A Stastical Guide, Luxembourg.
  • EC, (2017). Taxes in Europe Database, http://ec.europa.eu/taxation_customs/tedb/splSearchForm.html (31.01.2017).
  • EPA, (2017). Global Greenhouse Gas Emissions Data, https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data (31.01.2017).
  • Fullerton, D. and West, S. E. (2002). Can Taxes on Cars and on Gasoline Mimic an Unavailable Tax on Emissions?, Journal of Environmental Economics and Management, 43, 135-157.
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1) (2011). T. C. Resmi Gazete, 27913, (22.04.2011).
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 2) (2015). T. C. Resmi Gazete, 29447, (16.07.2015).
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 3) (2015). T. C. Resmi Gazete, 29532, (14.11.2015).
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 4) (2016). T. C. Resmi Gazete, 29884, (10.11.2016).
  • GİB, Çeşitli Vergi İstatistikleri. http://www.gib.gov.tr/yardim-ve-kaynaklar/istatistikler (01.09.2017).
  • Gümrük Kanunu (1999). T. C. Resmi Gazete, 23866, (04.11.1999).
  • Gümrük Kanunu, (1972). T. C. Resmi Gazete, 14263, (01.08.1972).
  • Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Karar, (2009). T. C. Resmi Gazete, 27369, (07.09.2009).
  • Gümrük Vergilerinden Muafiyet ve İstisna Tanınacak Haller Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı (2000). T. C. Resmi Gazete, 23955, (05.02.2000).
  • Gümrükler Genel Müdürlüğü (GGM). Sık Sorulan Sorular- Yolcu Beraberi Taşıtlar, https://ggm.gtb.gov.tr/sikca-sorulan-sorular/bireysel/yolcu-beraberi-tasitlar (01.09.2017).
  • Gümrükler Genel Müdürlüğü. Geçici İthalat ve Hariçte İşleme Dairesi, Bilgi Edinme Yasası Kapsamında Alınan Veri.
  • Hususi Otomobil Vergisi Kanunu (1957). T. C. Resmi Gazete, 9548, (28.02.1957).
  • IEA, (2016). CO2 Emıssıons From Fuel Combustıon Highlights, https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/CO2EmissionsfromFuelCombustion_Highlights_2016.pdf.Jamali, T. (2007). Ekolojik Vergiler (Çevre Vergileri), Yaklaşım Yayıncılık, Ankara.
  • Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, (2007). TC. Resmi Gazete, 26479, (21.03.2007).
  • Karadeniz, K. H. (2009). Türk Motorlu Taşıtlar Vergisinin Çeşitli Ülke Uygulamaları İle Karşılaştırılması ve Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kızılbey, O. Y. (2015). Geçici İthal Edilen Kara Taşıtları Hakkında Bilgi Notu, İstanbul Ticaret Odası (İTO), http://www.ito.org.tr/Dokuman/DisTic/Kara_tasit_bilgi.pdf .
  • Milletlerarası Geçici İthalat Sözleşmesi (1990). TC. Resmi Gazete, 25620, (21.10.2004).
  • Motorlu Kara Taşıtları Vergisi Kanunu (1963). T. C. Resmi Gazete, 11342, (23.02.1963).
  • Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu (1980). T. C. Resmi Gazete, 17172, (26.11.1980).
  • Pehlivan, O. (2014). Kamu Maliyesi, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Polat, S. ve Eser, L. Y. (2014). “Motorlu Taşıtlar Vergisinde Değişim İhtiyacı: Türkiye İçin Bir Model Önerisi”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15, 2, 269-289.
  • Pwc, (2015). 2015 Global Automotive Tax Guide, Nowember, 2015, https://www.pwc.com/gx/en/automotive/pdf/pwc-global-automotive-tax-guide-2015.pdf .Turhan, S. (1998). Vergi Teorisi ve Politikası, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • TÜİK, Haber Bültenleri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 (01.09.2017).
  • TÜİK, Ulaştırma İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 (01.09.2017).
  • Ulusoy, A. ve Akdemir, T. (2013). “Yerel Yönetimlerin Finansman Sorunlarının Çözümünde Motorlu Taşıtlar Vergisi Önerisi”, Sosyo Ekonomi, 1, 87-116.
  • Yeşilbayrak, N. (2016). Geçici İthal Edilen Kişisel Kullanıma Mahsus Yabancı Plakalı Kara Taşıtlarına İlişkin Araştırma Ve Çalışma Raporu 2016/1, Gümrük Muayene Memurları Derneği (GMMD), , http://www.gmmd.org.tr/.

GEÇİCİ İTHAL EDİLEN KARA TAŞITLARINDA MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ SORUNU

Year 2019, Volume: 12 Issue: 2, 439 - 460, 01.07.2019
https://doi.org/10.29067/muvu.402078

Abstract

Motorlu
kara ve hava taşıtları üzerinden alınan Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) uzunca
süre servet vergisi niteliğini korumuştur. Bu vergi aynı zamanda fayda ilkesi
bağlamında alınan kullanıcı ücreti veya emisyon salınımlarını dikkate alan
çevre vergisi niteliği de taşımaktadır. Bu çalışmada motorlu kara taşıtlarından
alınan MTV, çevre vergisi bağlamında ele alınmaktır. Bu düşüncenin temelinde,
bu verginin çevreye yönelik dışsallıkların içselleştirilmesinde bir araç olarak
kullanılabileceği fikri yatmaktadır. Fakat bu etkinin yaratılabilmesi için
MTV’nin çevresel faktörleri göz önüne alan bir yapıda ve geniş kapsamlı
oluşturulmuş olması gerekmektedir. Bu noktada ise vergiden kaçınmanın bir yolu
olarak görülebilen geçici ithal edilen motorlu kara taşıtları sorun
oluşturmaktadır. 2015 yılında yapılan bir düzenleme ile birlikte bu araçların
Türkiye’de kalma süresinin iki yıla çıkarılması vergiden kaçınmanın yolunu
aralamıştır. Bu çalışma, geçici ithal edilen kara taşıtlarının MTV karşısındaki
durumunu incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Çalışma sonucunda bu araçların
Türkiye’de kalma süresinin iki yıla çıkarılması nedeniyle çevreye vermiş
oldukları zararların dikkate alınması ve bu bağlamda bir vergilendirme dönemini
(6 ay) aşan kullanımların MTV’ye tabi olması gerektiği kanaatine varılmıştır.

References

  • Bazı Vergi Kanunları İle Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2017). T. C. Resmi Gazete, 30261 ,( 05.12.2017).
  • Chapman, L. (2007). Transport and climate change: a review, Journal of Transport Geography 15, 354-367.
  • Çelik, A. (2014). Taşıt Vergilerinde Yeni Yaklaşım Yeşil Vergi, Konya Ticaret Odası Etüd-Araştırma Servisi, http://www.kto.org.tr/d/file/yesil-vergi---tasit-vergilerinde-yeni-donem.pdf.
  • EC, (2001). Environmental Taxes- A Stastical Guide, Luxembourg.
  • EC, (2017). Taxes in Europe Database, http://ec.europa.eu/taxation_customs/tedb/splSearchForm.html (31.01.2017).
  • EPA, (2017). Global Greenhouse Gas Emissions Data, https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data (31.01.2017).
  • Fullerton, D. and West, S. E. (2002). Can Taxes on Cars and on Gasoline Mimic an Unavailable Tax on Emissions?, Journal of Environmental Economics and Management, 43, 135-157.
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1) (2011). T. C. Resmi Gazete, 27913, (22.04.2011).
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 2) (2015). T. C. Resmi Gazete, 29447, (16.07.2015).
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 3) (2015). T. C. Resmi Gazete, 29532, (14.11.2015).
  • Geçici İthal Edilen Kara Taşıtlarına İlişkin Gümrük Genel Tebliği (Seri No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 4) (2016). T. C. Resmi Gazete, 29884, (10.11.2016).
  • GİB, Çeşitli Vergi İstatistikleri. http://www.gib.gov.tr/yardim-ve-kaynaklar/istatistikler (01.09.2017).
  • Gümrük Kanunu (1999). T. C. Resmi Gazete, 23866, (04.11.1999).
  • Gümrük Kanunu, (1972). T. C. Resmi Gazete, 14263, (01.08.1972).
  • Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Karar, (2009). T. C. Resmi Gazete, 27369, (07.09.2009).
  • Gümrük Vergilerinden Muafiyet ve İstisna Tanınacak Haller Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı (2000). T. C. Resmi Gazete, 23955, (05.02.2000).
  • Gümrükler Genel Müdürlüğü (GGM). Sık Sorulan Sorular- Yolcu Beraberi Taşıtlar, https://ggm.gtb.gov.tr/sikca-sorulan-sorular/bireysel/yolcu-beraberi-tasitlar (01.09.2017).
  • Gümrükler Genel Müdürlüğü. Geçici İthalat ve Hariçte İşleme Dairesi, Bilgi Edinme Yasası Kapsamında Alınan Veri.
  • Hususi Otomobil Vergisi Kanunu (1957). T. C. Resmi Gazete, 9548, (28.02.1957).
  • IEA, (2016). CO2 Emıssıons From Fuel Combustıon Highlights, https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/CO2EmissionsfromFuelCombustion_Highlights_2016.pdf.Jamali, T. (2007). Ekolojik Vergiler (Çevre Vergileri), Yaklaşım Yayıncılık, Ankara.
  • Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, (2007). TC. Resmi Gazete, 26479, (21.03.2007).
  • Karadeniz, K. H. (2009). Türk Motorlu Taşıtlar Vergisinin Çeşitli Ülke Uygulamaları İle Karşılaştırılması ve Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kızılbey, O. Y. (2015). Geçici İthal Edilen Kara Taşıtları Hakkında Bilgi Notu, İstanbul Ticaret Odası (İTO), http://www.ito.org.tr/Dokuman/DisTic/Kara_tasit_bilgi.pdf .
  • Milletlerarası Geçici İthalat Sözleşmesi (1990). TC. Resmi Gazete, 25620, (21.10.2004).
  • Motorlu Kara Taşıtları Vergisi Kanunu (1963). T. C. Resmi Gazete, 11342, (23.02.1963).
  • Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu (1980). T. C. Resmi Gazete, 17172, (26.11.1980).
  • Pehlivan, O. (2014). Kamu Maliyesi, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Polat, S. ve Eser, L. Y. (2014). “Motorlu Taşıtlar Vergisinde Değişim İhtiyacı: Türkiye İçin Bir Model Önerisi”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15, 2, 269-289.
  • Pwc, (2015). 2015 Global Automotive Tax Guide, Nowember, 2015, https://www.pwc.com/gx/en/automotive/pdf/pwc-global-automotive-tax-guide-2015.pdf .Turhan, S. (1998). Vergi Teorisi ve Politikası, Filiz Kitabevi, İstanbul.
  • TÜİK, Haber Bültenleri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 (01.09.2017).
  • TÜİK, Ulaştırma İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 (01.09.2017).
  • Ulusoy, A. ve Akdemir, T. (2013). “Yerel Yönetimlerin Finansman Sorunlarının Çözümünde Motorlu Taşıtlar Vergisi Önerisi”, Sosyo Ekonomi, 1, 87-116.
  • Yeşilbayrak, N. (2016). Geçici İthal Edilen Kişisel Kullanıma Mahsus Yabancı Plakalı Kara Taşıtlarına İlişkin Araştırma Ve Çalışma Raporu 2016/1, Gümrük Muayene Memurları Derneği (GMMD), , http://www.gmmd.org.tr/.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Levent Yahya Eser

Sedat Polat

Publication Date July 1, 2019
Submission Date March 5, 2018
Acceptance Date June 5, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Eser, L. Y., & Polat, S. (2019). GEÇİCİ İTHAL EDİLEN KARA TAŞITLARINDA MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ SORUNU. Journal of Accounting and Taxation Studies, 12(2), 439-460. https://doi.org/10.29067/muvu.402078

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.