Today, the world is changing very rapidly. This change
is sometimes technologically, sometimes economically, sometimes occurs as human
habits and it affects everyone. Societies that cannot keep up with this change
are affected and remain behind. One of the areas where this change takes place
is finance. A high level of financial literacy can help a society develop
faster and be less affected by change. The main purpose of this study is to
investigate the financial literacy levels of Banking and Finance and Accounting
students of Applied Science Schools in the Aegean Region. Therefore, a
questionnaire was applied to 697 students and the questionnaires were analyzed
using ANOVA and t-Test. SPSS, one of the statistical programs, was used for
this purpose. As a result of these analyzes, it was determined that financial
literacy general achievement level is 60%, the most successful area is
individual banking, and the most successful students are male and fourth grade
students.
Financial Literacy School of Applied Sciences Banking and Finance Department Accounting Department
Günümüzde
dünya çok hızlı bir biçimde değişim göstermektedir. Bu değişim bazen teknolojik
bazen ekonomik bazen insan alışkanlıkları olarak ortaya çıkmakta ve bu durum
herkesi etkilemektedir. Bu değişime ayak uyduramayan toplumlar olumsuz
etkilenmekte ve geride kalmaktadır. Bu değişimin yaşandığı alanlardan birisi de
finans alanıdır. Finansal okuryazarlık seviyesinin yüksek olması bir toplumun
hızlı kalkınmasına ve değişimden daha az etkilenmesine yardımcı olabilir. Bu
çalışmadaki temel amaç, Ege Bölgesi’nde yer alan Uygulamalı Bilimler
Yüksekokullarının Bankacılık-Finans ile Muhasebe Bölümü öğrencilerinin finansal
okuryazarlık düzeylerini araştırmaktır. Bu nedenle, 697 öğrenciye anket
uygulanmış ve anketler ANOVA ve t-Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bunun
için istatistikî programlardan birisi olan SPSS kullanılmıştır. Çalışmanın
amacı doğrultusunda yapılan analizler sonucunda, finansal okuryazarlık genel
başarı düzeyinin yüzde 60 olduğu, en başarılı olunan konunun bireysel
bankacılık olduğu, en başarılı öğrencilerin ise erkek ve dördüncü sınıf
öğrencileri olduğu tespit edilmiştir.
Finansal Okuryazarlık Uygulamalı Bilimler Yüksekokulları Bankacılık ve Finans Bölümü Muhasebe Bölümü
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Submission Date | July 5, 2018 |
Acceptance Date | May 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.