Corporate Management plays a great role especially in establishing the confi dence of investors and society. Besides, applica on of corporate management principles in Turkish companies is an important indicator for foreign investors.
Corporate management concept has become an increasingly signifi cant phenomenon both in the world and Turkey throughout the recent years. The idea that one of the main reasons behind the interna onal fi nancial crisis and the company scandals is the insuffi cient corporate management policies of public and private sectors has further increased the signifi cance of this concept.
The developed countries, interna onal fi nance ins tu ons and their associate organiza ons have started observing the corporate management applica ons and quality, as well as their fi nancial performances before inves ng in or gran ng loans to the developing countries or the companies that operate in the developing countries. Crea ng and maintaining the confi dence in the public within the frame of social responsibility and ethical values has been one of the major subject of the company agendas; and the “corporate management” procedures that are built upon the principles of “transparency”, “equality”, “responsibility” and “accountability” have been increasingly dominant in the company management.
Kurumsal Yönetim, özellikle yatırımcı ve toplum güveninin tesis edilmesinde önemli rol oynamaktadır. Bununla birlikte, Türk şirketlerinde kurumsal yönetim ilkelerinin uygulanması yabancı yatırımcı açısından da önemli bir göstergedir.
Son yıllarda kurumsal yönetim kavramı hem dünyada hem de Türkiye’de gittikçe önemli bir olgu haline gelmiştir. Yaşanan uluslararası finansal krizlerin ve şirket skandallarının arkasında yatan önemli nedenlerden bir tanesinin, kamunun ve özel sektörün kurumsal yönetim politikalarının yetersiz olduğu görüşü ise bu kavramın önemini daha da artırmıştır.
Gelişmiş ülkeler, uluslararası finans kuruluşları ile ilişkili organizasyonlar, gelişmekte olan ülkelere ve bu ülkelerde faaliyet gösteren şirketlere yatırım yapmadan veya kredi tahsis etmeden önce, finansal performansın yanı sıra kurumsal yönetim uygulamaları ve kalitesini de gözetir hale gelmişlerdir. Sosyal sorumluluk ve etik değerler çerçevesinde, kamuoyunun güvenini yaratmak ve sürdürmek şirketlerin gündemindeki en önemli konulardan biri olmuş, “şeffaflık”, “eşitlik”, “sorumluluk” ve “hesap verebilirlik” ilkeleri üzerine inşa edilen “kurumsal yönetim” süreçlerinin şirket yönetimindeki ağırlıkları giderek artmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Submission Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 2 Issue: 2 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.