A number of developments or regressions around the world have differentiated the competencies required by professional accountants. The change in the competencies required by professional accountants requires changes in accounting education and therefore in accounting curricula. There are a number of issues that need to be taken into account in the creation, modification and content determination of accounting curricula. In this study, it is aimed to make a general due diligence factors that affecting the creation, modification and content of accounting curricula in higher education institutions in Turkey. For this purpose, a questionnaire study was conducted and the survey data were subjected to correlation analysis with SPSS 25 statistical analysis program. According to the analysis results, a negative relationship was found between the academic titles of the participants and information retrieval from online platforms, a positive relationship between the unit in which they work and the establishment of a curriculum advisory committee and the inclusion of courses in information technology into the curriculum, a negative relationship between the department and the internal environment analysis, the student and business opinions, a positive relationship between administrative tasks and the view that other schools’ curricula are taken into account.
Dünya çapında yaşanan birtakım gelişmeler veya gerilemeler muhasebe meslek mensubunun sahip olması gereken yetkinlikleri farklılaştırmıştır. Muhasebe meslek mensubunun sahip olması gereken yetkinliklerin değişmesi muhasebe eğitiminde, dolayısıyla muhasebe bilim dalının müfredatlarında değişiklik yapılmasını gerektirmektedir. Muhasebe eğitiminde müfredatların oluşturulması, değiştirilmesi ve içeriğinin belirlenmesinde dikkate alınması gereken birtakım hususlar mevcuttur. Bu çalışmada, Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında muhasebe müfredatlarının oluşturulması, değiştirilmesi ve içeriğinin belirlenmesinde etkili olan faktörlere ilişkin genel bir durum tespiti yapılması amaçlanmıştır. Bu amaçla anket çalışması yapılmış, anket sonuçları çeşitli istatistiksel yöntemlere tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre, katılımcıların akademik unvanları ile online platformlardan bilgi alma arasında negatif yönlü bir ilişki, görev yaptıkları birim ile müfredat danışma komitesi kurulması ve bilgi teknolojilerine yönelik derslerin müfredata dahil edilmesi görüşü arasında pozitif yönlü bir ilişki, kadrolarının bulunduğu ana bilim dalı ile iç çevre analizinin yapılması, öğrenci ve işletme görüşlerinin alınması arasında negatif yönlü bir ilişki, idari görevleri ile diğer okulların müfredatlarının dikkate alınması görüşü arasında pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2021 |
Submission Date | May 14, 2020 |
Acceptance Date | June 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 1 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.