The purpose of this study is to investigate the constraints in a hotel operating
in Zonguldak and to analyze the effects on the profits of this firm by removing the constraint – with reference to the Theory of Constraints and
the principles of throughput accounting. This case study took place in between
October 2013 and September 2014 where there has been a market
constraint on July. Throughout the case, it is anticipated that new agreements
of the firms with the tour agencies will increase the income from
renting rooms by 10 percent. Based on the income statement prepared by
calculating monthly throughputs, an increase in the firm’s throughput and
profit has been identified.
Çalışmada, Kısıtlar Teorisi (KT) ve Katkı Muhasebesi’nin (KM) ortaya koymuş
olduğu ilkeler çerçevesinde, Zonguldak ilinde faaliyet gösteren bir
otel işletmesinde kısıtların tespit edilmesi ve kısıtın ortadan kaldırılmasıyla
bu durumun işletmenin kârı üzerindeki etkilerinin incelenmesine
yönelik olarak bir örnek olay çalışması yapılmıştır. Yapılan çalışmada, otel
işletmesi Ekim 2013-Eylül 2014 döneminde incelenmiş ve Temmuz ayında
işletmede piyasa kısıtının olduğu tespit edilmiştir. Piyasa kısıtına yönelik
olarak, işletmenin tur acentalarıyla yapacağı yeni anlaşmaların satışlarını
%10 artıracağı öngörülmüştür. Aylık katkı paylarının hesaplanması ve Katkı
Muhasebesi’ne (KM) göre hazırlanmış gelir tablosuna göre, işletmenin
katkı payında ve kârında bir artış olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2015 |
Submission Date | February 7, 2015 |
Acceptance Date | October 8, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.