Research Article
BibTex RIS Cite

KÜLTÜR OLGUSUNUN MUHASEBE HİLELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2014, Volume: 7 Issue: 2, 63 - 80, 01.07.2014

Abstract

Kültür olgusu, ülkelerin sosyal, ekonomik ve kurumsal düzenlemelerini etkilediği
gibi bir alt kültür olan muhasebe uygulamalarını da etkilemektedir.
Her ne kadar kültür çalışmaları daha çok toplumsal farklılıkları anlamaya
odaklansa da muhasebe üzerindeki etkileri diğer alanlar kadar dikkat çekmemiştir.
Kültür-muhasebe arasındaki ilişkide sayılabilecek değişkenler
arasında etik ve de etiğin olmadığı durumda doğacak olan hile özellikle
dikkat çekmektedir. Şirketler, içsel dinamiklerinin yarattığı muhasebe hileleriyle
ait oldukları ülke ve kültürlerinin yansıması haline gelmektedir.
Bu doğrultuda, çalışmanın amacı, muhasebe hileleri ve kültür arasındaki
ilişkiyi, Hofstede’in (1980) dört kültür boyutunu temel alarak incelemek ve
kültür-muhasebe hileleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Çalışmada
ikincil verilerden yararlanılmıştır. Kültür ile ilgili veriler Hofstede’in ülkeleri
sınıflandırdığı indeksten, muhasebe hilelerinin değerlendirildiği veriler ise
Dünya Bankası’nın yayımladığı ve Kaufman tarafından derlenen Kurumsal
Yolsuzluk/Etik İndeksinden elde edilmiştir.

References

  • Sevilengül, O. (1996). Genel Muhasebe Tek Düzen Muhasebe Sistemi ile Uyumlu, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sığrı, Ü., Tabak, A. ve Ercan, Ü. (2009). Kültürel Değerlerin Yönetsel Kapsamda Analizi: Türk Bankacılık Sektörü Uygulaması, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-14.
  • Smith, T. (1992). Accounting for Growth, Century Business, Londra.
  • Spiceland, J. D., Thomas, W. ve Herrmann, D. 2013. Financial Accounting: Making the Connection, McGraw-Hill Irwin, 2013, 4.

ACCOUNTING OF CULTURAL EVENT EFFECT ON CHEATS

Year 2014, Volume: 7 Issue: 2, 63 - 80, 01.07.2014

Abstract

Culture not only has direct influence on social, economical and institutional
regulations of countries, but on the general accounting environment
within those countries as well. However, most of the culture studies focus
on understanding social differences yet influence of culture on accounting has not drawn too much attention. Of the important variables on the relationship
between culture and accounting, ethics and fraud in the absence
of ethical conduct require attention. Companies that conduct accounting
fraud do become the reflection of their country and culture. In this framework,
the purpose of this study is to analyze and discuss the relationship
between accounting fraud and culture from the perspective of Hofstede’s
four culture dimensions. Secondary data is used. Data related to culture is
obtained from Hofstede’s country classification index and data related to
accounting fraud is obtained from Institutional Fraud/Ethics Index, which
is compiled by Kaufman and printed by World Bank.

References

  • Sevilengül, O. (1996). Genel Muhasebe Tek Düzen Muhasebe Sistemi ile Uyumlu, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sığrı, Ü., Tabak, A. ve Ercan, Ü. (2009). Kültürel Değerlerin Yönetsel Kapsamda Analizi: Türk Bankacılık Sektörü Uygulaması, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-14.
  • Smith, T. (1992). Accounting for Growth, Century Business, Londra.
  • Spiceland, J. D., Thomas, W. ve Herrmann, D. 2013. Financial Accounting: Making the Connection, McGraw-Hill Irwin, 2013, 4.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Can Kaya This is me

Ayşe Ökten This is me

Publication Date July 1, 2014
Submission Date April 1, 2014
Acceptance Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kaya, C., & Ökten, A. (2014). KÜLTÜR OLGUSUNUN MUHASEBE HİLELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Journal of Accounting and Taxation Studies, 7(2), 63-80.

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.