Research Article
BibTex RIS Cite

ETKİLİ BİR TUTUNDURMA POLİTİKASI VE İLETİŞİM ARACI OLARAK REKLÂM: REKLÂM ETKİSİNİ ÖLÇME, REKLÂM BÜTÇELEME VE REKLÂM MALİYETİ HESAPLAMA

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 47 - 68, 01.11.2012

Abstract

Bir reklâm planlamasında yaratıcı stratejiden, reklamın yayınlanıp etkilerinin
ölçülmesine kadar her aşamada bütçeye ihtiyaç bulunmaktadır.
Reklâm giderlerinin pazarlama giderleri içerisinde yüksek bir paya sahip
olması sebebiyle reklam bütçesinin etkin ve verimli kullanılıp, kullanılmadığının
araştırılması son derece önemli olmaktadır. Bu çalışmanın amacı,
etkili bir iletişim aracı olan reklâm konusuna farklı bir yaklaşımla reklâmın
hedef kitleler üzerindeki etkisinin ölçülmesine, reklâm etkisini ölçme yöntemlerine,
reklâm bütçesi oluşturulmasına ve reklâm maliyetleri artışına
fon ayrılmasına, reklâm maliyetlerinin hesaplanması ve muhasebeleştirilmesine
ilişkin farklı bir bakış açısı ortaya çıkarabilmektir.

References

  • Sutherland, M. ve Sylvester, A.K. 2004. “Reklam ve Tüketici Zihni”, (Çev. İnci Berna Kalınyazgan), MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Şoğur, M. ve Keskin, D.A. 2010. “Pazarlama İletişimi İşlevinin, Muhasebe Eğitiminden Beklentileri ve Bu Beklentileri Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma”, XXIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, İşletmelerin Temel İşlevlerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri, Galatasaray Üniversitesi, 21-25 Nisan, Alanya/Antalya, İSMMMO Yayın No: 136, pp. 53-96.

ADVERTISEMENT AS AN EFFECTIVE PROMOTION POLICY AND COMMUNICATION TOOL: MEASURING THE EFFECTIVENESS OF ADVERTISEMENT, BUDGETING ADVERTISEMENT AND MEASURING THE COST OF ADVERTISEMENT

Year 2012, Volume: 5 Issue: 3, 47 - 68, 01.11.2012

Abstract

In every stage from the creative strategy for the planning advertisement
to the presenting advertisement to measure its effectiveness, budget is
needed. Since the advertisement costs in the marketing costs have the
high rate, it is very crucial to ascertain whether the advertisement budget
is used effectively or not. The aim of this study is to mark a different
perspective of measuring the effect of the advertisement on the target
audiences, determining the measuring approaches of the effect of advertisement,
developing a advertisement budget, appropriating funds for the
cost of advertisement and figuring the cost and accounting of advertisement.

References

  • Sutherland, M. ve Sylvester, A.K. 2004. “Reklam ve Tüketici Zihni”, (Çev. İnci Berna Kalınyazgan), MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Şoğur, M. ve Keskin, D.A. 2010. “Pazarlama İletişimi İşlevinin, Muhasebe Eğitiminden Beklentileri ve Bu Beklentileri Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma”, XXIX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, İşletmelerin Temel İşlevlerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri, Galatasaray Üniversitesi, 21-25 Nisan, Alanya/Antalya, İSMMMO Yayın No: 136, pp. 53-96.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Issue
Authors

Süleyman Karaçor This is me

Yunus Ceran This is me

Publication Date November 1, 2012
Submission Date August 1, 2012
Acceptance Date October 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Karaçor, S., & Ceran, Y. (2012). ETKİLİ BİR TUTUNDURMA POLİTİKASI VE İLETİŞİM ARACI OLARAK REKLÂM: REKLÂM ETKİSİNİ ÖLÇME, REKLÂM BÜTÇELEME VE REKLÂM MALİYETİ HESAPLAMA. Journal of Accounting and Taxation Studies, 5(3), 47-68.

Creative Commons Lisansı
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.