Bir reklâm planlamasında yaratıcı stratejiden, reklamın yayınlanıp etkilerinin
ölçülmesine kadar her aşamada bütçeye ihtiyaç bulunmaktadır.
Reklâm giderlerinin pazarlama giderleri içerisinde yüksek bir paya sahip
olması sebebiyle reklam bütçesinin etkin ve verimli kullanılıp, kullanılmadığının
araştırılması son derece önemli olmaktadır. Bu çalışmanın amacı,
etkili bir iletişim aracı olan reklâm konusuna farklı bir yaklaşımla reklâmın
hedef kitleler üzerindeki etkisinin ölçülmesine, reklâm etkisini ölçme yöntemlerine,
reklâm bütçesi oluşturulmasına ve reklâm maliyetleri artışına
fon ayrılmasına, reklâm maliyetlerinin hesaplanması ve muhasebeleştirilmesine
ilişkin farklı bir bakış açısı ortaya çıkarabilmektir.
In every stage from the creative strategy for the planning advertisement
to the presenting advertisement to measure its effectiveness, budget is
needed. Since the advertisement costs in the marketing costs have the
high rate, it is very crucial to ascertain whether the advertisement budget
is used effectively or not. The aim of this study is to mark a different
perspective of measuring the effect of the advertisement on the target
audiences, determining the measuring approaches of the effect of advertisement,
developing a advertisement budget, appropriating funds for the
cost of advertisement and figuring the cost and accounting of advertisement.
marketing communications adverstising adversiting effect adversiting budget advertising costs
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2012 |
Submission Date | August 1, 2012 |
Acceptance Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.