Corporate Social Responsibility (CSR) can be seen as one of the most popular
themes in academic literature. This study primarily aims to investigate
the CSR perceptions of Turkish business and economics students who
are the future accountants of Turkey. In order to accomplish this purpose,
a questionnaire was developed as a research instrument which was based
on Carroll’s (1979, 1991) framework. Results of the study indicate that Turkish
business and economics students perceived “legal responsibilities”
as the most important CSR component which was followed by “economic
responsibilities”, “ethical responsibilities”, and “philanthropic responsibilities”,
respectively. The results of the study also indicate that there are
significant differences between students in terms of their demographic
characteristics such as gender, career choice, student’s major or academic
classification regarding to the importance of CSR components.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSR), akademik yazında en popular konulardan
biri olarak görülebilir. Bu çalışma, temel olarak Türkiye’nin gelecekteki
muhasebecileri olan Türk işletme ve iktisat öğrencilerinin KSR görüşlerinin
incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amacın gerçekleştirilebilmesi için
araştırma aracı olarak Carroll’ın (1979, 1991) modeline dayanan bir anket
geliştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları; Türk işletme ve iktisat öğrencilerinin
“yasal sorumlulukları” en önemli KSR unsuru olarak algıladıklarını ve bu unsurun
sırasıyla “ekonomik sorumluluklar”, “etik sorumluluklar” ve “gönüllü
sorumluluklar” tarafından takip edildiğini göstermektedir. Çalışmanın sonuçları
ayrıca cinsiyetleri, meslek tercihleri, bölümleri ve sınıfları açısından
öğrenciler arasında önemli farklılıkların bulunduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2012 |
Submission Date | August 1, 2012 |
Acceptance Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 5 Issue: 3 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.